- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

مدیریت مصرف راه عبور کشور از بحران کم آبی

 کارگاه تخصصی بررسی عملکرد آب بدون درآمد و مدیریت مصرف شرکت‌های آب و فاضلاب پروژه محور با حضور مدیر دفتر مدیریت مصرف و آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور سالن کوثر شرکت آب و فاضلاب قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در این کارگاه در سخنانی، عمده مشکل کم‌آبی را در کشور هدر رفت آب و سوء مدیریت در مصرف دانست و گفت: اگر موضوع مدیریت مصرف به صورت جدی پیگیری شود، مشکل کمبود آب شرب در کشور تا حد بسیار زیادی برطرف خواهد شد.

دکتر علی جان صادق پور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث کاهش آب بدون درآمد و هدر رفت آب در قم اظهار داشت: میزان هدر رفت آب در استان قم از ۱۹٫۴۵ در سال ۸۵ به ۱۷٫۶۳ در سال ۹۶ رسیده و جایگاه سوم را از این لحاظ در بین شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در اختیار دارد.

وی تاکید کرد: با تلاش و همت مضاعف به ویژه در بحث جلوگیری از انشعابات غیرمجاز، نصب کنتور و رفع سریع حوادث می‌توانیم این عدد را در کشور به زیر ۱۵ درصد برسانیم که این مهم نیازمند اراده جمعی متصدیان صنعت آب و همراهی مردم است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه به تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آب بدون درآمد پرداخت و مدیریت فشار شبکه، تعویض کنتورهای خراب مشترکین خانگی، اصلاح شبکه‌های توزیع، آموزش مدیریت بهینه مصرف برای مشترکین خانگی، زون بندی شبکه‌های توزیع، نشت‌یابی انشعابات و شبکه‌های توزیع، تحلیل عوامل حوادث شبکه توزیعِ و انشعابات و کالیبره کردن فلومترهای شبکه توزیع و تأمین آب را از جمله این اقدامات برشمرد.

وی کنترل کیفی آب و اصلاح شبکه را خطوط قرمز شرکت آب و فاضلاب قم برشمرد و ابراز داشت: شبکه‌های اجرا شده جزو سرمایه‌های ما به شمار می‌رود که اگر این شبکه‌های به موقع اصلاح نشود این سرمایه‌های عظیم از بین خواهد رفت.

دکتر صادق پور اقدامات فرهنگی و آموزشی را در کاهش آب بدون درآمد و مدیریت مصرف، مهم ارزیابی کرد و با اشاره به فعالیت‌های گسترده شرکت آب و فاضلاب قم در زمینه فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و ترویجی به ویژه در مدارس قم تصریح کرد: امروز هیچ دانش‌آموزی در مقطع ابتدایی در قم نداریم که مفاهیم آب و نحوه صرفه‌جویی را فرانگرفته باشد.

وی ادامه فعالیت‌های فرهنگی، اجرای برنامه‌های نمایشی و ترویجی، نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب در مدارس و ادارات و… را از جمله اقدامات در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز با اقدامات گسترده‌ای که در سطح استان صورت گرفته است مسئولان و مردم به موضوع آب حساس شده‌اند و شاهد کاهش رشد مصرف آب در استان هستیم.

* مدیریت مصرف آب اولویت صنعت آب و فاضلاب کشور

مدیر دفتر مدیریت مصرف و آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این کارگاه در سخنانی اظهار داشت: مدیریت مصرف آب یکی از اجزای اصلی مدیریت تقاضا در کشور است که در حال حاضر در اولویت فعالیت‌های صنعت آب و فاضلاب قرار دارد.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت نیرو در حوزه سازگاری با کم‌آبی در کشور گفت: سازگاری با کم‌آبی نیاز امروز صنعت آب و فاضلاب و همه دستگاه‌ها و سیستم‌ها در کشور است و چاره‌ای نداریم که خودمان را با شرایط موجود وفق دهیم.

مهندس علی سید زاده تشکیل دفاتر آب بدون درآمد در صنعت آب و فاضلاب کشور را نیز در همین راستا عنوان و خاطرنشان کرد: این موضوع گام مثبتی در وزارت نیرو بود که در راستای شناخت وضعیت موجود و ارائه راهکارهای مناسب بر اساس آن شکل گرفت.

وی از کاهش ۹ درصدی آب بدون درآمد در کشور در سال ۹۶ نسبت به سال ۸۳ خبر داد و با بیان اینکه درصد آب بدون در کشور از ۳۴ به ۲۵ رسیده است، ابراز داشت: اثبات این موضوع را می‌توانیم در شهرهایی ببینیم که در تابستان‌های گذشته تنش آبی داشتیم اما با مدیریت آب بدون درآمد و مدیریت مصرف این مشکل تا حد زیادی کاهش یافته است.

وی سیاست شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را در این زمینه شفاف‌سازی و واقعی سازی عنوان کرد و گفت: با شفاف‌سازی و شناخت بیشتر شرایط موجود می‌توانیم تصمیم‌گیری‌های صحیحی در این زمینه داشتیم باشیم و با ارائه راهکارهای مناسب معضل سیستم را برطرف کنیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف و آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه کاهش آب بدون درآمد، مدیریت منابع مالی و منابع آبی را به دنبال خواهد داشت، هدف‌گذاری کشور در برنامه ششم توسعه را رسیدن به میانگین کشورهای توسعه یافته اعلام کرد و گفت: هر چند در حال حاضر در مقایسه با کشورهای در حال توسعه جایگاه مناسبی داریم ولی با توجه به شرایط آبی و هوایی کشور و کاهش بارندگی‌ها هدف‌گذاری ما رسیدن به میانگین ۱۵ درصد است.

سید زاده مدیریت آب بدون درآمد را معیاری برای سنجش بهره‌وری دانست و گفت: اگر به این موضوع به صورت جدی توجه شود به طور قطع اثرات و منافع آن برای صنعت آب و فاضلاب کشور خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به جایگاه سوم شرکت آب و فاضلاب قم در بحث مدیریت آب بدون درآمد اظهار داشت: با اقداماتی که آبفای قم در زمینه مدیریت فشار شبکه، تعویض کنتورهای خراب، هوشمند سازی شبکه، ایجاد سیستم تله‌متری و کنترل از راه دور و… انجام داده است در این زمینه جایگاه خوبی در کشور دارد.

* توجه ویژه دولت به موضوع آب

رئیس گروه بهبود بهره‌وری آب و آبفا نیز در این کارگاه با بیان اینکه موضوع آب جزو چالش‌های اساسی کشور است گفت: رئیس‌جمهور محترم نیز در برنامه‌های خود در ابتدای شروع کار دولت به این موضوع تاکید داشته و تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی هم در همین راستا بوده است.

سید حمید موسوی مدیریت مصرف و تقاضا در مصارف مختلف کشاورزی و شرب را مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شکل‌گیری کارگروه استانی و حضور استانداران کشور پای میز مذاکره این دغدغه در کشور شکل‌گرفته است و امیدواریم نتیجه این اقدامات کاهش مشکلات کمبود آب را در کشور به دنبال داشته باشد.

مدیران دفتر آب بدون درآمد شرکت های آب و فاضلاب قم، یزد و… نیز در ادامه این جلسه به ارائه فعالیت های صورت گرفته و تجربیات شرکت های متبوع خود در راستای کاهش آب بدون درآمد پرداختند.