مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم:مردم باور کنند کمبود آب داریم

در نشستی که با حضور مهندس خلیلی پیر مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، دکتر صادق پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، سرهنگ حاجیلو معاون مهندسی سپاه علی بن ابیطالب(ع) و حجت الاسلام جباری نماینده نهاد نماز جمعه قم برگزار شد راهکارهای مدیریت مصرف آب و نحوه […]

در نشستی که با حضور مهندس خلیلی پیر مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، دکتر صادق پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، سرهنگ حاجیلو معاون مهندسی سپاه علی بن ابیطالب(ع) و حجت الاسلام جباری نماینده نهاد نماز جمعه قم برگزار شد راهکارهای مدیریت مصرف آب و نحوه همکاری این مجموعه ها مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل ازروابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این نشست یکی از چالش‌های اصلی کشور را استفاده غلط از آب در مصارف مختلف ذکر کرد و گفت: با وجود اینکه تأمین آب به سختی و با صرف هزینه‌های سنگین انجام می‌شود اما متأسفانه به درستی  مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

* استفاده بی‌رویه از آب در کشور

وی با بیان اینکه باید تلاش بیشتری برای فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب صورت انجام دهیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل استفاده‌های بی‌رویه و مسرفانه برای برخی از نقاط کشور دو برابر نیاز، آب تأمین می‌کنیم.

محمد خلیلی پیر بر لزوم مدیریت مصرف آب در جامعه تاکید کرد و با اشاره به اینکه استفاده درست از آب باید به باور عمومی مردم تبدیل شود، اظهار داشت: اگر استفاده از آب در کشور بر اساس الگوی مصرف باشد با همین منابع موجود می‌توانیم آب ۲۰ میلیون نفر جمعیت دیگر را هم در کشور تأمین کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تکلیف رهبر معظم انقلاب به سپاه برای کاهش مصارف انرژی واحدهای تحت امر، ابراز داشت: اقدامات ارزنده‌ای در این زمینه به ویژه در بخش آب صورت گرفته است که بر همین اساس برگزاری جشنواره ملی قدردانی از واحدهای نمونه سپاه در زمینه مدیریت مصرف را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه مردم باید از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته در زمینه مدیریت مصرف آگاه شوند یادآور شد: وقتی این اهتمام در جامعه دیده شود توجه افکار عمومی به سمت جلب می‌شود و به نوعی فرهنگ‌سازی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت بسیج و ستاد اقامه نماز جمعه در نشر و ترویج فرهنگ استفاده درست از آب استفاده کنیم، تاکید کرد: انتظار ما این است که این امکانات و ظرفیت‌های این دو نهاد مهم و ارزشی در اختیار این جریان سازی قرار گیرد.

خلیلی پیر با اشاره به اینکه آموزه‌های دینی زیادی در مذمت اسراف و صرفه‌جویی داریم که می‌تواند به ما در این زمینه کمک کند، گفت: دشمن در بحث آب حساب جدی باز کرده که بتواند به اعتبار ما و کلیات نظام لطمه وارد کند که وظیفه تمام افراد جامعه است که در زمینه اصلاح الگوی مصرف تلاش خود را به کار ببندد.

* مردم باور کنند کمبود آب داریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز مشکل کمبود آب در کشور را ناشی از سو تدبیرها دانست و خاطرنشان کرد: باید این باور در مردم ایجاد شود که کشور ما با کمبود آب مواجه است لذا باید از منابعی که در اختیار داریم به درستی استفاده شود.

وی روند افزایشی مصرف آب در قم را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: تنها راه برون‌رفت از چالش کمبود آب، سازگاری با کمبود آب و اصلاح الگوی مصرف است که هم مردم و هم مسئولان باید در این زمینه اهتمام ویژه داشته باشند.

دکتر علی جان صادق پور با اشاره به طرح شرکت آب و فاضلاب مبنی بر استفاده مجدد از آب خاکستری در فضای سبز ساختمان‌ها یادآور شد: در گام نخست با همکاری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم در حال پیاده‌سازی این طرح در یکی از ساختمان‌های در حال ساخت هستیم که امیدواریم بتوانیم در آینده این طرح را به صورت فراگیر اجرا کنیم.

وی در پایان با قدردانی از اقدامات سپاه در مدیریت مصرف آب، ابراز داشت: به منظور فرهنگ‌سازی و قدردانی از اقدامات صورت گرفته، واحدهای نمونه سپاه قم در زمینه مدیریت مصرف تجلیل می‌شوند.

* ممنوعیت کاهش چمن در زیرمجموعه‌های سپاه

معاون مهندسی سپاه علی بن ابیطالب(ع) نیز در این نشست با اشاره به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی ببر مدیریت مصرف انرژی در سپاه اظهار داشت: بیش از ۱۳ سال است که سپاه کار خود را در زمینه کاهش مصرف انرژی شروع کرده و هر سال نیز این موضوع با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه در گام نخست مدیریت مصرف انرژی را یکی از مباحث اصلی دوره‌های عقیدتی سپاه قرار دادیم، گفت: در گام بعدی جمع‌آوری و رصد میزان مصرف انرژی در واحدهای مختلف سپاه را مورد توجه قرار دادیم.

سرهنگ یوسف حاجیلو عدم استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز و ممنوعیت کاشت چمن را از دیگر اقدامات انجام شده ذکر کرد و ابراز داشت: در پوشش گیاهی نیز سعی کردیم از گونه‌هایی استفاده کنیم که کمترین نیاز آبی را داشته باشند.

وی با اشاره به استفاده از تکنولوژی برای مدیریت مصرف آب گفت: طرحی را در یکی از سایت‌های پرمصرف آب اجرا کردیم که با استفاده از آن توانستیم فاضلاب را تصفیه کرده و از پساب آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.