- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

مدرس حوزه هنری قم:کلاس‌ داستان‌نویسی انگیزه نوشتن ایجاد می‌کند

فاطمه جوادی مدرس دوره داستان‌نویسی حوزه هنری قم،داستان‌نویسی را از سال ۱۳۸۳ شروع کرده‌است و خوانندگان مجلات ادبی تاکنون داستان‌های بسیاری از او خوانده‌اند. او دبیر سرویس ادبی مجلاتی چون دعوت، خانه خوبان و پیام زن بوده و این روزها مشغول نگارش دومین رمانش با موضوعی اجتماعی‌ست.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،جوادی همچنین در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی، نقد فیلم، نقد ادبی و عکاسی فعال است. او تابستان ۱۳۹۸ در حوزه هنری قم دوره داستان‌نویسی مقدماتی تدریس کرده و حالا مدرس دور جدید همین دوره است. به بهانه تدریس داستان‌نویسی به سراغ این نویسنده جوان رفتیم و گفتگویی با او داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

 

به عنوان اولین سوال اجازه بدهید بپرسم آیا نمی‌توان به صورت تجربی و مطالعه آثار ادبی داستان‌نویس شد؟

افرادی که استعداد ویژه و پشتکار و علاقه بسیار زیادی دارند و می‌توانند حتی بدون شرکت در کلاس‌های داستان‌نویسی، داستان‌نویس موفقی بشوند، وجود دارند اما این افراد درصد کمی هستند. کلاس‌های داستان‌نویسی در مرحله اول برای هنرجویان انگیزه نوشتن ایجاد می‌کند و آن‌ها را  تشویق به ادامه راه می‌کند در مراحل بعدی به آن ها کمک می‌کند تا با یادگیری فن داستان‌نویسی بتوانند خودشان را در ردیف داستان‌نویسان با استعدادویژه قرار بدهند یا اگر استعداد ویژه‌ای دارند و نسبت به آن شناختی ندارند، بتوانند آن را بشناسند و به کار بگیرند.

 

شما در دوره مقدماتی داستان چه سرفصل‌هایی را مطرح می‌کنید؟

سرفصل‌های ارائه شده در دوره مقدماتی مبانی داستان؛ ویژگی‌های داستان کوتاه، داستان بلند و رمان، مضمون و موضوع و تفاوت آن‌ها، طرح و پیرنگ داستان، شخصیت و شخصیت‌پردازی، کشمکش تعلیق و ماجرا، زاویه دید، گفتگو، صحنه‌پردازی و مکان و زمان در داستان و فضاسازی را شامل می‌شود.

 

روند برگزاری دوره چگونه است؟

دوره به صورت نیمه کارگاهی برگزار می‌شود. هر مبحثی از عناصر داستان گفته می‌شود همان مبحث در کلاس به صورت تمرین به هنرجویان ارائه می‌شود و هنرجویان سر کلاس می‌نویسند و می‌خواندند و اشکلاتشان برطرف می‌شود. در پایان دوره هر هنرجو داستان کوتاه کاملی با توجه به مباحثی که در کلاس گفته و تمرین شده می‌نویسد، در واقع داستان را در طول دوره به صورت پازل تکمیل می‌کنیم.

 

با توجه برگزاری دوره‌های پیشین با حضور شما آیا به هنرجویان امیوار هستید؟ آیا هنرجویان این دوره‌ها می‌توانند نقشی در جامعه داستانی کشور داشته باشند؟

هنرجویان این دوره بسیار فعال و با استعداد و علاقه‌مند بودند. در دوره‌های قبل با پیگیری‌های خود هنرجویان و همکاری و مساعدت حوزه هنری ادامه دوره‌ها به صورت تکمیلی و با بهترین اساتید برگزار شده‌است. برای هنرجویان این دوره هم برنامه‌هایی در نظر گرفته شده‌است که در بلند مدت بتوانند نقش مهمی در جامعه داستانی ایفا کنند به شرطی  که مسیر را با تلاش و پشتکار مضاعف ادامه دهند.

 

مهمترین نکته و سفارش شما برای هنرجویان دوره‌های مقدماتی داستان برای موفقیت در راهی که در پیش دارند چیست؟  

در ابتدا بخوانند و بخوانند و بخوانند و بعد تمرین کنند و زیاد بنویسند و از نقدها ناامید نشوند و برای بهتر و قوی‌تر شدن کارهایشان نقدها را بپذیرند.

 

یک هنرجویی که در بدو ورود به کلاس‌ها داستان‌نویسی‌ست چه دوره‌هایی را باید بگذراند تا به یک داستان‌نویس تبدیل شود؟

باید دوره‌های مقدماتی و تکمیلی عناصر داستان را بگذراند تا با مبانی داستان‌نویسی و فن آن آشنا شود و بعد از آن همت و پشت کار و نوشتن شرط است و شرکت در کارگاه‌های داستان تا  نقاط قوت و ضعف داستان‌هایش را بشناسد و آن‌ها را برطرف کند و بعد از نوشتن داستان کوتاه‌های قوی به سراغ نوشتن رمان برود و در دوره‌های رمان‌نویسی شرکت کند.