محکومیت کشتار نمازگزاران مسجد نیوزلند توسط آیت الله فاضل لنکرانی

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی با محکوم کردن کشتار نمازگزاران مسجد نیوزلند گفت :فاجعه ای که در مسجد نیوزلند به وجود آمد اگر چه بسیار سنگینی و فجیع است و از همین جا به همه مسلمانان جهان این فاجعه هولناک را تسلیت می‌گوئیم ولی از آن طرف مشت دشمن را باز می‌کند واثبات می کند […]

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی با محکوم کردن کشتار نمازگزاران مسجد نیوزلند گفت :فاجعه ای که در مسجد نیوزلند به وجود آمد اگر چه بسیار سنگینی و فجیع است و از همین جا به همه مسلمانان جهان این فاجعه هولناک را تسلیت می‌گوئیم ولی از آن طرف مشت دشمن را باز می‌کند واثبات می کند امروز آمریکا مظهر اصلی تروریسم و کانون تروریسم در جهان است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،حضرت آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار تعدادی از طلاب سطوح عالی اهل سنت سیستان و بلوچستان در تاریخ ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۷ گفت:

خوش آمد عرض می‌کنم به شما طلاب و فضلای محترم که از راه دور به قم مشرف شدید و در این دوره آموزشی که دوستان و بزرگواران تهیه دیدند شرکت کردید، خیر مقدم عرض می‌کنم وقبلاً هم ولادت با سعادت امام جواد(ع) و ولادت مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب را به همه مسلمانان و خصوصاً شما آقایان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی در ادامه افزود: من در این وقت کم از این فرصت استفاده می‌کنم و بعضی از نکاتی که در ذهنم هست را عرض می‌کنم امیدوارم که مورد رضایت خدای تبارک و تعالی باشد.

اولین مطلب این است که این دینی که امروز در اختیار ما قرار دارد که دین اسلام است و منبع بزرگ او قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) است واقعش این است که با همه تلاش‌های زیادی که علمای فریقین کردند از شیعه و سنی در ابعادش مختلف، در فقه، در اخلاق، در اعتقادیات، در تفسیر، در حدیث، در تاریخ، در سیره، اما واقعش این است که هنوز بخش عمده‌ای از این دین به صورت خام در همین متون اصلی ما باقی مانده. ما امروز دنبال این مطالبی که بزرگان ما قبلاً فرمودند، اگر بخواهیم به آن بسنده کنیم و قانع به او بشویم اشتباه است، القرآن یجری مجری الشمس و القمر این در روایات ما نسبت به مسئله قرآن بسیار تأکید شده، این القرآن یجری مجری الشمس و القمر به این معناست که علما و پیروان قرآن در هر زمانی یک تدبّر جدید در قرآن کنند و یک درر و گوهرهای جدیدی را از این قرآن کریم برای نسل معاصر خودشان بیرون بیاورند، واقعش این است که ما اگر بگوئیم تفسیر فخر رازی، تفسیر روح المعانی آلوسی و تفسیرهای دیگر علمای اهل‌سنت و همچنین تفاسیر شیعه که مهم‌ترینش تفسیر مجمع البیان، تفسیر المیزان است،ولی باید تفسیرها در قرآن نوشته شود، باز باید این سؤالات جدید نسل امروز بشر را ببریم در محضر قرآن ببینیم قرآن بر این سؤال‌ها چه پاسخی دارد؟ و این وظیفه اصلی و اولیه‌ی علمای شیعه و سنی است.

این نکته را عنایت بفرمائید؛

وی همچنین تاکید کرد:وقتی این سؤال مطرح می‌شود که چرا دشمن به دنبال ایجاد تفرقه بین علمای اسلام است؟ جواب می‌دهیم که اینها دنبال این هستند که اسلام نباشد، امروز اسرائیل هدف اولی و اصلی‌اش اینست که اسلام نباشد برایش شیعه و سنی فرق نمی‌کند، یک سؤال دیگری مطرح است که چرا دنبال این هستند که اسلام نباشد؟ اگر اسلام بر همین نماز و روزه و حج و قرائت قرآن و این امور این چنینی منحصر کنیم، مگر مخالفتی با مطامع آنها دارد؟ نه، آنها می‌دانند که اسلام در هر عصری حرف برای گفتن بشر آن روز دارد این را می‌دانند، یهودیت اینطور نیست، مسیحیت اینطور نیست، الآن شما ببینید در مسائل جدیدی که پیش می‌آید یهودیت و مسیحیت حرف دینی تازه ای نمی‌توانند مطرح کنند اما آنکه می‌تواند مطابق با نیاز روز و مبتنی بر منابع اصیل خودش حرف بزند و حرف محکم بزند اسلام است.

وی در ادامه اظهار داشت:اسلام برای هر مطلبی حرف دارد، ما وقتی پیامبر خودمان را پیامبر خاتَم می‌دانیم خاتَمیت مساوی با جامعیت است، خاتمیت یعنی خدا می‌خواهد بفرماید من به وسیله این قرآن و پیامبر و آنچه که پیامبر فرموده، آنچه که قرآن فرموده، من همه حرفها را برای شما زدم، چیزی نیست که شما به قرآن و سنت عرضه کنید و جوابش را پیدا نکنید؟ من چه نتیجه‌ای می‌خواهم بگیرم، این نتیجه را می‌گیرم که هم علمای شیعه و هم علمای اهل‌سنت و هم طلاب شیعی و طلاب اهل سنت، همه باید در مسائل علمی مربوط به منابع کار فراوانی را انجام بدهیم، باید کار کنیم. شما ببینید الآن این سؤالاتی که در مسائل پزشکی، سؤالاتی که در مسائل اقتصادی، سؤالاتی که در مسائل اجتماعی به وجود می‌آید، همه اینها سؤالات جدیدی است، اینها را باید ما پاسخ بگوئیم، علما باید پاسخ بگویند، اگر ما بسنده کنیم به آنچه فقط در کتب‌مان آمده این اشتباه بزرگی است، آنها چراغ راه برای ما هستند، آنها دست ما را می‌گیرند که ما بتوانیم در مباحث حرف را محکم بزنیم ولی اگر بخواهیم بسنده کنیم یعنی ما چیزی به نام السؤال بدعة نداریم، اگر در یک زمانی یک بخشی از مذاهب اسلامی آن هم شاید روی جهاتی بوده، ما امروز باید به روایت السؤال نصف العمل عمل کنیم،امروز سؤال خودش نیمی از علم است، سؤال حقّ است، جوان امروز و نسل امروز حق دارد سؤال کند ما نباید بگوئیم چه حقی داری که سؤال کنی؟ لذا این را عرض می‌کنم که ما خودمان را هر چه بیشتر تجهیز کنیم.

باید زیبایی‌ها و هنرهای دین را بیرون بیاوریم برای بشر عرضه کنیم

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کردند:من یادم می‌آید در همان زمانی که مرحوم والد ما رضوان الله علیه در بندر لنگه بودند بعد هم با علمای هرمزگان و حتی با علمای اهل‌تسنن ارتباط داشتند و گاهی اوقات اینجا تشریف می‌آوردند یکی از مطالبی که ایشان به آنها می‌گفت می‌فرمودند من از اینکه طلبه‌های شما یک دوره کمی را می‌گذرانند و بعد می‌روند امام جمعه می‌شوند یا مسئولیتی پیدا می‌کنند و درس را رها می‌کنند تأسف می‌خورم! این یک مسئله مهم است یعنی علمای اسلام امروز وظیفه اولی‌شان این است که کاوشی عمیق‌تر، وسیع‌تر، ما امروز باید زیبایی‌ها و هنرهای دین را بیرون بیاوریم برای بشر عرضه کنیم، شما ببینید دنیای غرب یک طراحی‌ای که فلاسفه آنها کردند بر اینکه جوان‌ها را مشغول به فساد کنند گفتند راهش این است که بنیان خانواده را از بین ببرد، اسلام چقدر راجع به خانواده حرف دارد؟ چقدر راجع به خانواده مطلب دارد؟ دشمن نگذاشته این مطالبی که اسلام برای تحکیم خانواده دارد که امروز یکی از ضرورت‌ها و مسائل اساسی دوران ماست، دشمن کار می‌کند در همین ایران، در کشورهای اسلامی که زیر پرچم اسلام هستند، خانواده را از بین ببرد و اینکه نکاح یعنی چه؟ اینکه دو نفر بنشینند و ملتزم به عقد زوجیّت این یک چیز خرافی است، بروید همینطور با هم زیر یک سقف زندگی کنید و هر روز هر کدام نخواستید ساک‌تان را بردارید و بروید، حالا بچه آمده یا نیامده، مال هست یا نیست! این بنیانی که اسلام برای خانواده قائل است که در روایات وارد شده هیچ بنیانی محبوب‌تر در نزد خدا، و هیچ بنایی محبوب‌تر در نزد خدا مثل خانواده نیست که دختر و پسر ازدواج کنند.

وی همچنین بیان داشت:حوزه‌ها چه مسئولیتی دارند؟ هیچ مسئولیتی نداریم؟ اگر دست روی دست بگذاریم یک روزی را صبح می‌کنیم که بنیان خانواده‌ها در ایران هم از بین رفته و متلزلزل شده، هم علمای شیعه و هم اهل‌سنت باید کار کنند. کار کردن به این است که بیائیم چند تا حدیث از متون خودمان برداریم و چند آیه هم برداریم بگوئیم این دستورات اسلام است، این اول راه است، هر زمانی برای بنیان خانواده ما باید ضرورت‌ها و مسائل آن زمان را عرضه کنیم به قرآن و سنت و با استفاده از این مجموعه ما یک طرحی برای همان دوره و همان زمان بدهیم، این می‌شود نظام اسلامی، این می‌شود نظامی که اسلام داعیه‌دار آن است باید از جهت علمی خیلی کار کنیم.

وی در ادامه گفت:باز من همین جا می‌خواهم وارد نکته دوم بشوم و آن اینست که واقعاً امروز در میان خودمان حرف مخالفین هر مذهبی و حرف مقابل مذهبش را گوش بدهد، ادله‌اش را ببیند تا به یک نتیجه درستی برسیم، ما دنبال این نیستیم که بگوئیم آنچه ما می‌گوئیم… ما می‌گوئیم آنچه خدا فرموده، آنچه پیغمبر فرموده، آنچه جزء مسلمیات دین است را به میدان بیاوریم، روی اینها کار کنیم لذا باید سعه صدر داشته باشیم.

آیا می‌شود گفت حاکم عربستان با این قتل و جنایت فجیعی که در یمن انجام می‌دهد مصداق اولی الامر است؟‌

این استاد حوزه همچنین افزود:من همین جا عرض کنم؛ شما امروز کتابخانه‌ای از کتابخانه‌های علمای طراز اول قم را نخواهید دید الا اینکه در کنار کتابهای علمای شیعه کتابهای اهل‌سنت وجود دارد، الآن من نگاه می‌کردم دیدم مجمع البیان اینجاست تفسیر روح المعانی آلوسی هم اینجا موجود است، همینطور از کتابهای اهل شیعه در کتابخانه‌های اهل‌سنت هم باشد، مطالب علمی کاملاً رسد بشود، بررسی شود، این سبب می‌شود که ما به یک نقطه مشترکی برسیم، قرآن می‌فرماید اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم، من گاهی اوقات فکر می‌کردم که اطیعوا الله که همیشگی است، اطیعوا الرسولش هم همیشگی است آن هم در طول تاریخ است، اولی الامر نباید همیشگی باشد؟ این هم نباید یک گروهی باشند که این هم به مثل اطاعت خدا و اطاعت رسول همیشگی باشد، حالا یک نظر این است که اولی الامر یعنی آن کسی که به حسب ظاهر الآن حاکم است خواه به حق باشد یا ناحق باشد، اینجا حتماً ملاحظه کردید فخر رازی در تفسیر خودش می‌گوید تردیدی نیست که در اینکه این اولی الامر باید معصوم باشد، چرا؟ چون وقتی اطاعت خدا، اطاعت رسول، اولی الامر هم کنار اطاعت خدا و رسول قرار داده، یعنی هر چه اولی الامر گفتند درست است پس باید معصوم باشند، این گونه آیات که محوری است، بالأخره در زمان ما، فرض کنید آیا واقعاً به هرحکام کشورهای اسلامی می‌توانیم بگوییم مصداق یک اولی الامر هستند، آیا می‌شود گفت حاکم عربستان با این قتل و جنایت فجیعی که در یمن انجام می‌دهد مصداق اولی الامر است؟‌ با اینکه این همه منابع مسلمان‌ها را در اختیار کفار قرار می‌دهد که ترامپ در یک سفر ۴۰۰ میلیارد دلار از اینها دوشید، در یک جلسه، این ۴۰۰ میلیارد مال چه کسی است؟ مگر مال این مسلمان‌ها نیست؟ چطور یک کسی که خودش را حاکم می‌داند، خودش را خادم الحرمین می‌داند، این پول مسلمان‌ها را به جای اینکه در اختیار این همه مسلمان‌های فقیر بیچاره قرار بدهد در اختیار کفار قرار می‌دهد؟ کشورهای کفر را دارند آباد می‌کنند.

باید جلساتی گذاشته شود و علمای اهل‌سنت و اهل شیعه بیاید حرفهایشان را کاملاً بزنند

وی تاکید کرد:باید بحث بشود، این بحث‌های علمی و قوی و مؤثر؛ من می‌خواهم این نکته را عرض کنم که یک بحث‌های علمی داریم که اختلاف در این بحثها در زمانه ما ثمره‌ای ندارد که ثمره‌اش چیست؟ هیچ ثمره‌ای ندارد ، ولی یک بحث‌های علمی داریم که در زمان ما نتیجه‌اش ثمره عملی دارد، یکیش همین بحث اولی الامر در این آیه است، واقعاً باید جلسات گذاشته شود. به دور از هر گونه اهانت وتعصب، به دور از هر گونه مسائل حاشیه‌اش غیر صحیح، باید جلساتی گذاشته شود و علمای اهل‌سنت و اهل شیعه بیاید حرفهایشان را کاملاً بزنند، این برای ما خیلی مهم است که اولی الامر که یک اطاعت همیشگی تا روز قیامت دارند چه کسانی هستند؟! این دستور صریح قرآن است. واقعاً باید این مسائل را کنار گذاشت، باید با منطق، با استدلال، بدون هر گونه دخالت دادن اموری که به مسائل علمی لطمه می‌زند، چطور قمی بودن با استان هرمزگان بودن برای ما هیچ نقشی در بحث ندارد، وقتی بحث می‌کنیم هیچ وقت به عقل من خطور نمی‌کند که من قمی هستم، چون من قمی‌ام باید حرفم را قبول کنید، یا چون شما اهل استان هرمزگان هستید من باید حرف شما را قبول کنم، هر کسی فکری کرده، تحقیقی کرده و اعتقادی دارد، این جنبه‌های اعتقادی را در مسائل علمی نقش ندهیم، در مسائل علمی بحث کنیم، دلیل بیاورید، تنها چیزی که در بحث حاکم باشد باید دلیل باشد.

کارخانه تروریسم خود آمریکاست؛برای حفظ این اسلام باید اختلافات شیعه و سنی کنار برود

وی در ادامه خاطر نشان ساختند:نکته بعد این است که دشمن زمان ما از دشمن زمان رسول اکرم به مراتب خطرناک‌تر و مشکل‌تر و مهم‌تر است، یعنی شما ببینید آنهایی که آن زمان دنبال این بودند خود شخص پیامبر را، اسلام را، قرآن را از بین ببرند، امروز آیا دشمنی‌شان شدیدتر نشده؟ شما یک مراجعه کنید به این فضاهای مجازی، مراکزی امروز در اسرائیل درست شده که هر روز دنبال این هستند که به یک آیه‌ای از آیات قرآن یا از جهت ادبی، یا از هر جهتی اشکال وارد کنند، پس معلوم می‌شود دشمنی خیلی زیاد شده، در زمان پیامبر دور هم می‌نشستند یک سوره‌ای را جعل می‌کردند که بخواهند تحدی کنند و با قرآن مقابله کنند، که نمی‌توانستند! الآن هم بحمدالله نمی‌توانند، ولی الآن مسئله مهمتر از تحدی است، تحدی در همین اندازه است که ما به مثل این قرآن می‌آوریم ولی امروز دشمنان می‌گویند این قرآن اشکالات دارد، یک مسئله بالاتری است. در فضای مجازی نگاه کنید پر است، در کشورهای مخالفین اسلام دانشگاه‌ها درست کردند پایان‌نامه‌ها را بردند به این سمت که هر دانشجویی یک مقاله بنویسد علیه یکی از آیات قرآن، حالا آیاتی که مربوط به احکام است، آیاتی که مربوط به اخلاق است، مربوط به جنگ است،‌مربوط به سیاست و جهاد است، دشمنی امروز خیلی شدید شده، عقل می‌گوید ما باید با همه وجود اسلام را حفظ کنیم، برای حفظ این اسلام باید اختلافات کنار برود، اختلافات که کنار برود نه به این معنا که بگوئیم تو مثل من فکر کن و من هم مثل تو فکر کنم، یعنی نیائیم سر مسائل اختلافی به جان هم بیفتیم، مسلمان‌ها به جان هم بیفتند، شما ببینید من که عرض می‌کنم دشمنی با اسلام شدید است امروز مظهر اصلی تروریسم و کانون تروریسم، کجا و چه کسی است، کارخانه تروریسم خود آمریکاست، مگر آمریکایی ها نگفتند ما داعش را تربیت کردیم، ما ایجاد کردیم، اما اینها آمدند اسم مسلمان‌ها را تروریسم گذاشتند. خودشان بدترین و فجیع‌ترین جنایت ها را انجام می‌دهند اینها را به مسلمان‌ها نسبت می‌دهند، حالا باز این قضیه‌ای که در مسجد نیوزلند به وجود آمد که فاجعه‌ی بسیار سنگینی است و از همین جا ما به همه مسلمان‌ها این فاجعه را تسلیت می‌گوئیم ولی از آن طرف مشت دشمن را باز می‌کند، اینها اتفاقاً دنبال این هستند که اسلام هراسی در اروپا انجام بدهند و مردم را از اسلام دور کنند، من شنیدم که همان روزی که این مسئله اتفاق افتاده در آنجا مساجد جمعیتش بیشتر شده و همینطور هم هست، اینها نتیجه‌اش به نفع مسلمان‌هاست ان شاء الله، ولی این حرکت‌ها،‌این تروری که نمی‌شود گفت دو تا دیوانه رفتند در مسجد با اسلحه مردم را کشتند، تمامش برنامه‌ریزی شده است و در این مسئله تردید نکنید. کِی اسلام با یک چنین جنایت هولناکی اینطوری مواجه بوده که مردم در مسجد و نه در میدان جنگ، مشغول عبادت با دست خالی، دو نفر بروند در روز روشن اینها را ترور کنند و از بین ببرند، این را همه ما باید متوجه باشیم، یعنی اینکه دشمن دشمنی‌اش به مراتب از هر زمانی بیشتر است.

جریان سفر آیت الله العظمی فاضل لنکرانی به فرانسه و مصر دانشگاه الازهر

وی تصریح کردند:امروز دشمن مانع بزرگ خودش را انقلاب اسلامی ایران می‌داند، همه ما وظیفه داریم شیعه، سنی، انقلاب را حفظ کنیم برای اینکه انقلاب مهم‌ترین سد و قوی‌ترین سد در مقابل این دشمن است، لذا هم باید در مباحث علمی کار کنیم هم باید اختلافات را نگذاریم کسی دامن بزند، هم باید دشمن را بیشتر بشناسیم و من واقعاً از این حرکت تشکر می‌کنم، اینکه عده‌ای از علما و فضلای اهل‌سنت به قم بیایند و اینجا دوره‌هایی گذاشته شود، من پیشنهاد می‌کنم به جلسات این چنینی که یکی از علما حرف بزند و دیگران گوش کنند اکتفا نکنید، جلسات بین الاثنینی و دوستانه باشد و صحبت و سؤال بشود. وقتی قم تشریف آوردید که متأسفانه در آستانه عید نوروز تعطیل می‌شود و الا می‌رفتید درس و بحث‌هارا می‌دیدید، مرحوم والد ما آن سفری که به پاریس رفته بودند به دیدن امام رضوان الله علیه، از آنجا با رفقایشان به مصر رفتند، فرمودند رفتیم دانشگاه الازهر، در یک حلقه‌ای یکی از علمای اهل‌سنت تدریس می‌کرد و ۵۰ ـ ۶۰ نفر هم نشسته بودند و ما هم نشستیم، یک بحث فقهی مطرح می‌کرد و فرمودند من در اثناء آن بحث سؤالی کردم، یک فردی را گفته بود آن استاد، پدرم گفتند من به ایشان گفتم اینکه شما این را می‌گوئید این را در شبهه موضوعیه می‌گوئید یا حکمیه؟ از همین جا بحث شروع شده بود، بعد گفتند جلسه که تمام شد استاد از منبر که پائین آمد، آمد و دعوت کرد که برویم در اتاق ما و آنجا بنشینیم صحبت کنیم، رفتیم آنجا یک جلسه بسیار دوستانه و خوبی بود بعد آن عالم و آن استاد اصرار کرد که شما اولاً اهل کجائید؟ گفت ما طلبه قم هستیم، اصرار دارد اینجا بمانید و من یک کرسی فقه جعفری بگذارم و شما فقه جعفری را اینجا تدریس کنید و با ما ارتباط داشته باشید، منتهی شرایط طوری بوده که ایشان نمی‌توانسته آنجا بماند، این روحیه همیشه در طول تاریخ بین علمای اهل سنت و شیعه بوده. دشمن آمده به این گفته تو او را تکفیر کن و او هم گفته تو این را تکفیر کن. دشمن گفته تو خون او را مباح بدان او هم خون تو را مباح بداند، لذا اینها کارهایی است که از متن دین و از متن علما در نیامده، این دشمنی‌های بین مذاهب را خود دشمن اسلام ایجاد کرده، همیشه در طول تاریخ علمای شیعه علمای اهل‌سنت برادر هم بودند رفیق بودند، یکی بودند، الآن که مراجع ما می‌فرمایند نگوئید اینها برادر ما هستند، اینها خود ما هستند، همینطور است، چرا خود ما؟ برای اینکه همه مسلمانیم، هر کسی مسلمان است ید واحده است، مسلمان‌ها همه ید واحده هستند لذا این وظیفه علماست، علما باید به مردم بگویند مراقب باشید دشمن در بین شما ایجاد اختلاف نکند، اگر یک کسی هم یک حرف اختلافی زد از جمع خودتان طرد کنید، اگر یک کسی دنبال این است که یک شعله‌ای را بین شیعه و سنی یا مذاهب دیگر شعله‌ور کند باید طرد کرد و نباید گذاشت حضور داشته باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرده و بیان داشتند :امیدوارم این سفری که در قم دارید آثار بسیار خوبی داشته باشد و این ارتباط بین علما باید ایجاد شود، آینده از آن اسلام است، لذا همه علمای اسلام باید در همین مسیر ان شاء الله حرکت کنند.

یادآوری می شود شیخ محمد سروی مسول گروه اعزامی طلاب سیستان و بلوچستان نیز در ابتدای این دیدار اهداف سفر به قم و نحوه آموزش کوتاه مدت طلاب سطوح عالی سیستان و بلوچستان در دانشگاه ادیان قم را تتشریح کرد.