- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

قم ایستگاه استراحتی برای مسافران وگردشگران نوروزی

مسافران نوروزی استان قم را به عنوان ایستگاه استراحتی برای مقاصد سفرهای نوروزی خود برمی گزینند وحد اکثر زمان اقامتی این مسافران در ایام نوروز تنها یکی دوروز است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم ،همزمان با آغاز بهار طبیعت،هم وطنان عزیز ما بار سفر بسته وراهی شهرهای دور ونزدیک خود می شوند ومعمولا استان های شمالی وشهرهای زیارتی قم ومشهد بخش قابل توجهی از مقاصد این سفرهارا به خود اختصاص  می دهند.

استان قم نیز باتوجه به اینکه در شاهراه مواصلاتی بیش از ۱۶استان کشور واقع شده است ،به عنوان یک مقصد استراحتی برای زئران نوروزی به شمار می رود که به علت داشتن اماکن مذهبی زیارتی مانند بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) ،مسجد مقدس جمکران،امام زاده مبرقع عموی امام رضا و…از جاذبه های معنوی خاصی درمیان مسافران برخوردار است که خیلی از مسافرانی که خواهان عزیمت به مشهد مقدس هستند،در ابتدا در حرم خواهر امام رضا (ع) حاضر شده ورخصت سفر را گرفته تا عازم دیار امام رئوف شوند.

تجربه نشان داده که مدت اقامت مسافران نوروزی در قم بیش ازیک الی دوروز نیست وآنهم به علت عدم وجود جاذبه های گردشگری ویا ضعف اطلاع رسانی از وجود این جاذبه ها برای مسافران است.

در استان قم سوای وجود اماکن مقدس زیارتی ،اماکن گردشگری زیادی وجود دارد که برای خیلی از گردشگران به علت ضعف اطلاع رسانی متولیان مربوطه،مغفول مانده است .مانند موزه آستانه مقدسه در کنار حرم مطهر که بزرگترین قرآن دنیا در آن قرار دارد،دریاچه حوض سلطان در کنار اتوبان قم تهران با مناظری بسی دل انگیز،امام زاداه عبد الله قلعه چم در۳۵کم متری قم با رودخانه دائمی که امکان ماهیگری در آن وجود دارد.سد کبار،فردو با باغات زیبایش،دستجرد با یک دهکده گردشگری بنام دهکده صبا با امکانات ورزشهای آبی وآلاچیق هایی زیبا برای اقامت در این دهکده و..

امسال برای تسهیل امر مسافران نوروزی نیز مانند سال های گذشته،برخی از مدارس استان در های خود را به روی مسافران نوروزی گشودند که در ادامه این گزارش به سراغ آنان رفتیم .

محسن زرگوشی که برای اولین بار است در ایام نوروز قم را به عنوان مقصد سفر خود برمی گزیند ،می گوید:ما پس از زیارت مشهد،برای برگشت به شهر خود ایلام  از قم گذر کردیم وتصمیم گرفتیم برای استراحت ،یک روزی هم در قم بمانیم تا هم خستگی راه از تنمان رفته وهم از خواهر امام رضا (ع) زیارتی کرده باشیم.امکانات رفاهی در مدارس قم خیلی خوب بوده وما از اینها راضی هستیم .

وی می افزاید:در قم اماکن زیارتی وسیاحتی زیادی وجود دارد که برای خیلی از مسافران به علت ضعف در اطلاع رسانی ، ناشناخته باقی مانده است وگردشگران تنها بارگاه حضرت معصومه(س) ومسجد مقدس جمکران را می شناسند.

سعید بهرامی که از شهر مرند به قم آمده است در این باره می گوید:ما قم را نه به عنوان استراحت گاه ،بلکه به عنوان مقصد سفر بین راهی برگزیدیم چون عازم شیراز هستیم وبرنامه سفر خود را قسمت یندی کردیم که دوروز برای قم،دوروز اصفهان و۳روز برای شیراز ویکی دوروز هم برای طی مسیر در نظر گرفتیم تا به خوبی از ایام تعطیلات نوروزی بهره گیری بهینه گرفته باشیم.

وی می گوید:متاسفانه اطلاع رسانی در زمینه گردشگری در استان شما بسیار ضعیف است وچه خوب می بود که متولیان استان شما مانند شیراز واصفهان،در زمینه اطلاع رسانی گردشگری سرمایه گزاری می کردند.

همچنین عدم سامان دهی محیط اطراف حرم نیز چهره نازیبایی برای گردشگران وزوار تداعی می کند که امیدوارم مسئولان استان شما در این زمینه کمی سرعت بیشتری از خود به خرج دهند.

محمد خاکباز،سرایه دار دبستان میرزا قمی واقع در خیابان نوبهار  که به زائران نوروز در این مدرسه خدمت می کند، در باره اسکان زائران نورزی در مدارس می گوید:این طرح خیلی خوبی است که باعث می شود فشار به هتل ها ومسافر خانه های  قم کاهش یافته وهزینه ها برای مسافران نیز کاهش یابد.البته به شرط اینکه در برخی از این مدارس امکاناتی  مانند تلویزیون،یخچال به مقدار کافی و..،مهیا باشد تامسافران در این زمینه احساس کمبود ننمایند.گرچه ما در این زمینه در این مدرسه همه امکانات از جمله میز پینگ پنگ،فوتبال دستی و..نیز برای رفاه مسافران گنجاندیم اما این امکانات در خیلی از مدارس اقامتی موجود نیست.

وی می افزاید:اما مشکل دیگری که برای خیلی ها مغفول مانده است،به فراموشی سپرده شدن زحمات سرایداران این مدارس است که در روزهایی که بیشتر مردم به سیر وسیاحت می پردازند،این عزیزان وقت واستراحت خود را در خدمت به زائران نوروزی اختصاص می دهند.

وی می گوید:مبالغ حق الزحمه این عزیزان پس از گذشت چندین ماه پرداخت می شود که از مسئولان مربوطه درخواست عنایت در تسریع پرداخت حق الزحمه های سرایداران پس از اتمام طرح اسکان نوروزی در مدارس را داریم.