فعالیت بیش از۵۰پایگاه خبری دارای مجوز درقم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: ۵۹پایگاه  خبری دارای مجوز درقم مشغول به کار وفعالیت و۲۸۱نشریه چاپی نیز در این استان مشغول به کار هستند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، سید موسی حسینی کاشانی ظهر  امروز در نشست خبری با موضوع گزارش عملکرد یک‌ساله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان قم که […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: ۵۹پایگاه  خبری دارای مجوز درقم مشغول به کار وفعالیت و۲۸۱نشریه چاپی نیز در این استان مشغول به کار هستند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، سید موسی حسینی کاشانی ظهر  امروز در نشست خبری با موضوع گزارش عملکرد یک‌ساله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان قم که در ساختمان شهید آوینی برگزارشد، ضمن تبریک هفته دولت اظهار داشت : هم اکنون  ۵۹پایگاه  خبری دارای مجوز درقم مشغول به کار وفعالیت  و۲۸۱نشریه چاپی نیز در این استان  مشغول به کار هستند که شامل ۶روزنامه،۱۸هفته نامه ومابقی دوهفته نامه،ماهنامه،فصل نامه و….هستند .

وی گفت: باتوجه به هدف‌گذاری‌های انجام شده در مسیر خوبی در این یک‌ساله برای رسیدن به این اهداف حرکت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران نمایندگان مردم هستند و گزارش عملکرد به اصحاب رسانه همانند گزارش به مردم است، بیان کرد: انجام کارهای فرهنگی نیازمند صرف هزینه است در صورت عدم حمایت مالی بسیاری از کارهای فرهنگی قابل اجرا نیست، با توجه به اینکه استان قم یک استان نوپا است زیرساخت‌های لازم برای کارهای فرهنگی را دارا نیست.

حسینی کاشانی افزود: در سال قبل ۱۵۰برنامه فرهنگی با صرف بودجه بیش از ۱میلیارد و هفتصد میلیون تومان بوده است، میزبانی قم در جشنواره‌های ملی باعث جذب بودجه به استان و بهبود زیرساخت‌های استان شده است، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال ۹۷ بودجه فرهنگ و ارشاد در زمینه‌های؛ ۱۲درصد رسانه، ۲۹درصدفرهنگی، ۱۷درصدقرآنی، ۱۰درصد سینمایی و ۳۲درصد هنری، صرف شده است.

حمایت ویژه از حرکت‌های مردمی و موسسات فرهنگی و هنری

وی خاطر نشان کرد: سیاست‌گذاری مهم اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان قم حمایت ویژه از حرکت‌های مردمی و موسسات فرهنگی و هنری است در این راستا در سال ۹۷ حمایت های زیادی از برنامه‌های فرهنگی هنری مردمی صورت گرفته است و ۴۰درصد از بودجه کل فرهنگ و ارشاد به این بخش اختصاص پیدا کرده است و ۶۰درصد مابقی در برنامه‌های از پیش تعیین شده فرهنگ و ارشاد صرف شده است‌.

حسینی کاشانی با ذکر این نکته که استان قم جز ۵ استان اول کشور در تولید نشریات تخصصی است، گفت: میزان بودجه و یارانه تخصیص یافته به اداره فرهنگ و ارشاد و مطبوعات استان قم نسبت به سال ۹۶ و در سال ۹۷ افزایش داشته است، ۷۲۶میلیون تومان یارانه به طور مستقیم از طرف وزرات فرهنگ و ارشاد به مدیرمسئولان نشریات مکتوب پرداخت شده است و بیش از ۱۰۵هزار کیلوگرم کاغذ نیز بین آنان توزیع شده است.

فعالیت ۵۵ موسسه قرآنی

وی در زمینه‌ فعالیت‌های قرآنی در استان قم، بیان کرد: ۵۵موسسه قرآنی در استان در حال فعالیت هستند، در جلسه شورای توسعه‌ی قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد تصویب شد در سال‌های آتی بودجه این بخش بیش از ۲برابر خواهد شد، در جشنواره قرآن و عترت سراسر کشور؛ استان قم با بیش از ۱۰هزار و ۲۸۰نفر شرکت کننده توانست رتبه نخست بیشترین شرکت کننده در کشور را کسب کند.

قم رتبه دوم را در صدور مجوز کتاب دارد

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد در زمینه چاپ کتاب گفت: در سال ۹۷ بیش از ۱۰هزار و ۶۰۷ مجوز چاپ کتاب صادر شده است که نیمی از این مجوزها مربوط به کتب دینی است و مابقی در زمینه‌های ادبیات، زبان، تاریخ و علوم اجتماعی است، استان قم بعد از تهران رتبه دوم را در صدور مجوز کتاب دارد و ۱۳۰۰ناشر در استان وجود دارد که ۷۰۵ ناشر در حال فعالیت هستند، با توجه به مشکلات گرانی کاغذ و کمبود بودجه شاهد افزایش صدور مجوز کتاب در استان بوده‌ایم.

وی افزود: در سال ۹۷ با افتتاح سینماهای کانون، آوینه، شهرآفتاب و در آینده سینما استقلال سرانه تعداد صندلی سینما در استان قم به حد استاندارد خواهد رسید در حال حاضر ۲۵۵۰صندلی سینما در استان وجود دارد، در سال ۹۷،  ۵۵۷ هزار بلیط سینما به فروش رفته است که نسبت به سال ۹۶ افزایش داشته است، مردم استان از تماشای تئاتر هم استقبال کرده‌اند و در سال قبل ۴۷هزار بلیط تئاتر فروخته شده است.

حمایت از مشاغل هنری خانگی

حسینی کاشانی عنوان کرد: از مشاغل هنری خانگی حمایت خواهد شد و وام ۱۰میلیون تومانی با سود ۴درصد پرداخت می‌کنیم و به مشاغلی که حداقل برای ۵نفر کارآفرینی کنند تا ۷۵ میلیون تومان پرداخت خواهیم کرد و پروانه کسب و کار خانگی از طرف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد برای آنان صادر خواهیم کرد، هنرمندان می‌توانند با مراجعه به اداره فرهنگ و ارشاد درخواست خود را مبنی بر راه‌اندازی کسب و کار خانگی ارائه دهند.

گفتی است: وزرات فرهنگ و ارشاد در هفته‌ی دولت از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم به عنوان اداره برتر صنعت چاپ و نشر تجلیل به عمل آورده است.