- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

فریب کاربران با چالش آیفون در فضای مجازی

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان قم گفت: کلاهبرداران اینترنتی در فضای مجازی با ایجاد صفحات و کانال در شبکه‌های اجتماعی به خصوص در تلگرام و اینستاگرام با عنوان های مختلف مانند چالش آیفون و جوایز نفیس اقدام به کلاهبرداری می کنند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،سرهنگ “علی موالی” در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در بیان جزئیات این خبر اظهارداشت: در این شگرد کاربران به چالش عکس در تلگرام دعوت می شوند و می توانند با ارسال یک عکس به مدیر کانال در مسابقه شرکت کنند و عنوان می شود در صورت اخذ امتیاز بالا جوایز نفیسی از قبیل تلفن همراه اعطاء می شود.

وى افزود:‌ طی بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد بسیاری از این صفحات و کانال­ها جعلی هیچگونه ارسال جوایزی ندارند و به همه کاربران پیام می­دهند که برنده جایزه شده­اند و جهت ارسال جایزه درخواست واریز مبلغی را از کاربران دارند سپس بعد از اخذ وجه آنها را فریب داده و پاسخگو نیستند.

رئیس پلیس فتا استان قم ادامه داد: کاربران به اینگونه تبلیغات جوایز در فضای مجازی توجه نکنند چون که این امکان وجود دارد که کلاهبرداران با فریب کاربران جهت دریافت مبلغ ارسال جایزه آنها را به درگاه جعلی پرداخت اینترنتی هدایت کرده و با سرقت اطلاعات بانکی حساب فرد را خالی کنند.

وی تصریح کرد: کاربران در هنگام هرگونه پرداخت مراقب سایت‌های جعلی پرداخت (فیشینگ) باشندمجرمان سایبری با طراحی صفحات جعلی شبیه به صفحات پرداخت بانک به دنبال سرقت اطلاعات بانکی هموطنان هستند همچنین جهت دانلود هرگونه نرم افزار یا اپلیکیشن از وب سایت های معتبر و شناخته شده استفاده کنند.

سرهنگ موالی ادامه داد: کلاهبردان اینترنتی با سوء استفاده از شرایط فضای مجازی اقدام به جلب اعتماد کاربران کرده و پس از دریافت مبلغ، کالا را به مشتری ارسال نمی کند و در برخی از موارد اصلا کالایی وجود ندارد بنابراین کاربران در پرداخت های اینترنتی شناخت کافی نسبت به خرید و طرف مقابل داشته باشد و حدالمقدور پرداخت ها در محل صورت پذیرد.

رئیس پلیس فتا استان قم در پایان گفت: همچنین شهروندان می‌توانند در صورت مواجهه با جرائم مشهود در فضای مجازی مراتب را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند.