فرهنگسازی زیست محیطی در جامعه با جدیت پیگیری شود

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: فرهنگسازی زیست محیطی برای اقشار مختلف جامعه باید با جدیت پیگیری شود. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار مدیرکل، معاونان و جمعی از کارشناسان این اداره کل در سخنانی […]

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: فرهنگسازی زیست محیطی برای اقشار مختلف جامعه باید با جدیت پیگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار مدیرکل، معاونان و جمعی از کارشناسان این اداره کل در سخنانی اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) زمین را مادر انسان معرفی می کند و این نشانه ای از مفاهیم بسیار بلند و حق بزرگی است که زمین بر ما دارد.

وی تلاش برای آبادانی زمین و جلوگیری از تخریب محیط زیست را دو وظیفه اصلی و اساسی برای همگان دانست و گفت: دولت باید برای بهسازی و حفاظت از محیط زیست برنامه ها و اقدامات جدی داشته باشد و با دستگاهها، افراد صاحب نفوذ و افراد بی مسؤولیت که به محیط زیست آسیب می رسانند، به شدت مقابله نماید.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه همه انسان ها باید امانت دار میراث الهی باشند، خاطرنشان کرد: تعابیر و مفاهیم بسیار بلندی در رابطه با محیط زیست در آموزه های دینی وجود دارد و همه آحاد و ارکان جامعه باید برای حفظ محیط زیست تلاش کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه در رابطه با آلودگی ها، رهاسازی پسماند، کشتار جانوران وحشی و بسیاری موارد دیگر، شاهد بی توجهی و تخریب محیط زیست از سوی افراد مختلف هستیم، تصریح کرد: ضابطه های قانونی و اخلاقی در رابطه با محیط زیست باید به خوبی تبیین شده و فرهنگسازی در جامعه به ویژه در میان دانش آموزان با جدیت پیگیری شود.

آیت الله سعیدی در پایان نام و یاد شهدای محیط بان را گرامی داشت و گفت: شهدای محیط بان همچون شهدای دفاع مقدس، به امر خداوند متعال به خدمتگزاری و دفاع از این مرز و بوم مشغول بوده و در این مسیر جان خود را ایثار کرده اند و بدون تردید در نزد پروردگار دارای جایگاه رفیعی خواهند بود.

روحانیون در مساجد و منابر اهمیت و جایگاه محیط زیست را تبیین کنن

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: علما و روحانیون باید در مساجد و منابر اهمیت و جایگاه محیط زیست را برای مردم تبیین کنند.

تورج همتی در دیدار با آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: در آموزه های دینی و مبانی اعتقادی اسلام و ادیان الهی بر لزوم حفظ و پاسداشت محیط زیست تأکید بسیاری شده است.

وی با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی، بر ضرورت حفظ و حراست از محیط زیست و تشویق و ترغیب همه مردم در این جهت تأکید کرد و گفت: بر اساس سنت های الهی اگر انسان ها به طبیعت و قوانین حاکم بر طبیعت احترام نگذارند، بر روی زمین فساد ایجاد می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه توسعه پایدار باید همراه با حفظ و آسیب نرساندن به طبیعت و محیط زیست باشد، خاطرنشان کرد: امروز در حوزه های گوناگون، شاهد آسیب های جدی به محیط زیست کشورمان هستیم و همه مردم و مسؤولان باید نسبت به این چالش ها و معضلات آگاهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه محیط زیست استان قم باید پاک و سالم و متناسب با شأن و جایگاه علمی و معنوی این خطه مقدس باشد، تصریح کرد: امروز برای استفاده مجدد از پساب ها و فاضلاب، توسعه فضای سبز، مدیریت پسماندها و مقابله با گرد و غبار در استان قم باید اقدامات جدی و اساسی انجام شود.

همتی از ترسیم نقشه راه محیط زیست در استان قم و همچنین تدوین سند اخلاق زیست محیطی تأکید کرد و گفت: امروز شرایط سختی در حوزه محیط زیست داریم و بسیار نیازمند مشارکت همه مردم و مسؤولان هستیم، از این رو علما و روحانیون باید در مساجد و منابر اهمیت و جایگاه حفظ محیط زیست را به عنوان مصداق امر به معروف و نهی از منکر بیان کنند.