فاز نخست خط A مترو قم در سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت مترو در توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر، گفت: امیدوارم در سال ۹۹ شاهد بهره‌برداری فاز اول خط A مترو باشیم. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،مدیریت شهری امروز با وجود مسائلی از قبیل ناپایداری اقتصادی و کم شدن اختیارات شورا به یکی از چالش‌های حوزه مدیریت […]

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت مترو در توسعه حمل‌ونقل عمومی شهر، گفت: امیدوارم در سال ۹۹ شاهد بهره‌برداری فاز اول خط A مترو باشیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،مدیریت شهری امروز با وجود مسائلی از قبیل ناپایداری اقتصادی و کم شدن اختیارات شورا به یکی از چالش‌های حوزه مدیریت تبدیل‌شده است، چالشی که باید گفت شورای اسلامی شهر و شهرداری قم با همکاری و هم‌افزایی که داشته‌اند توانسته‌اند آن را مدیریت کرده و عملکرد مثبتی نسبت به سایر شهرداری‌های کشور ارائه دهند.

به پایان رساندن پروژه‌های عمرانی و تدوین برنامه ۵ ساله و همچنین اجرای گام‌به‌گام آن سندی بر این مدیریت بوده و با وجود تأخیرهای ایجادشده در افتتاح پروژه‌ها به علت نوسانات ارز و بعضاً انصراف پیمانکارها در مراحل مختلف هنوز شهرداری بر اجرای برنامه‌های خود ثابت‌قدم است.

عبدالله جلالی رئیس شورای اسلامی شهر قم به تبیین این برنامه‌ها پرداخت و بخشی عملکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قم را تشریح کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به پایان سال دوم فعالیت پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: دومین سال از عملکرد شورای پنجم را پشت سر گذاشته‌ایم و وارد سال سوم خدمت شده‌ایم، طبیعی است پایان هرسال مروری بر ابعاد مختلف خدماتی که در شهر ارائه‌شده داشته باشیم و با بررسی سیاست‌های آتی در صورت نیاز موارد مدنظر بازنگری و اصلاح شود.

نسبت هزینه جاری به هزینه عمرانی در شهر قم بیست به هشتاد درصد است

رئیس شورای اسلامی شهر قم به تشریح برنامه پنج‌ساله پرداخت و افزود: ازآنجایی‌که شهر مقدس قم دارای برنامه پنج‌ساله با افق ۱۴۰۰ و برنامه بلندمدت با افق ۱۴۱۴ است، برنامه‌های سالیانه بر اساس افق پنج‌ساله و ۲۰ ساله تعریف و در قالب لایحه از طرف شهرداری به شورا فرستاده‌شده و به آن بودجه اختصاص داده می‌شود.

جلالی کمبودهای شهر قم را در حوزه‌های عمرانی و فرهنگی موردتوجه قرارداد و گفت: در شرایط سخت اقتصادی با مدیریت منابع و کاهش هزینه‌ها و افزایش سهم پروژه‌های عمرانی سعی شده تا کاستی‌ها برطرف شود، به‌گونه‌ای که امروز نسبت هزینه جاری به هزینه عمرانی بیست به هشتاد درصد است، این مهم بیانگر آن است که مجموعه مدیریت شهری به انجام پروژه‌های عمرانی که منجر به توسعه شهر و رفع کاستی‌ها است همت ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به نظم برگزاری جلسات، بیان کرد: بحث نظم دهی به جلسات رسمی، کمیسیون‌های تخصصی، جلسات هیئت‌رئیسه و کمیسیون تلفیق یکی از اتفاقات شایسته بوده و در این جلسات است که رسیدگی به لوایح و مطالبات مردمی در کمترین زمان انجام‌شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: شفاف‌سازی از اصول موردتوجه شورای پنجم است و امروز می‌توانیم ادعا کنیم که در این مسیر توفیقات مهمی داشته‌ایم، جلسات رسمی شورای اسلامی شهر مقدس قم به‌صورت رسمی پخش و خبرنگاران با همه گرایش‌های سیاسی و اجتماعی حضور دارند و هیچ موضوعی از مردم مخفی نیست.

توزیع عادلانه امکانات و خدمات در شهر قم

جلالی به موضوع عدالت در توزیع منابع در مناطق هشت‌گانه شهر مقدس قم نیز اشاره و تصریح کرد: عدالت در توزیع عادلانه امکانات و خدمات باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند هم‌سطح سازی را در مناطق مختلف شهری ایجاد کنیم و شورای پنجم در این حوزه نیز توفیقاتی قابل‌توجه داشته و به‌جز مناطقِ شش و بخشی از منطقه دو، سایر مناطق به سطح قابل‌توجهی از خدمات رفاهی رسیده است.

وی نظارت بر مجموعه اقدامات شهرداری را یکی از وظایف ذاتی شورا دانست و بیان کرد: شرایط مناسبی در مجموعه شهرداری و مناطق حاکم است، البته کاستی‌های نیز وجود دارد اما رویکرد شورا و شهرداری به سمت پاسخ‌گویی درست بوده و شورای اسلامی شهر با حمایت از نیروهای زحمت‌کش شهرداری تخلفات این کارکنان را تحمل نکرده و موارد گزارش‌شده پیگیری می‌شود.

تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه سال ۹۷

رئیس شورای اسلامی شهر قم از تحقق برنامه در کمیسیون‌های تخصصی خبر داد و خاطرنشان کرد: برنامه سال ۹۷ به‌صورت ۱۰۰ درصدی محقق شده و برنامه ۵ ماه سال ۹۸ در حوزه روند و جذب درآمدها نیز نسبت به سایر استان‌ها در وضعیت مناسبی قرار دارد و امیدواریم در سال جاری شاهد تحقق فراتر آنچه در بودجه دیده‌شده است، باشیم.

جلالی در ادامه با اشاره به مقوله فرهنگ و وظایف مدیریت شهری در این زمینه، اظهار داشت: شورای اسلامی شهر قم و شهرداری به فعالیت‌های فرهنگی و مباحث مربوط به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته و ارائه آموزش‌های فرهنگ شهروندی، ساخت سالن‌های ورزشی باهدف ارتقاء ورزش و سلامت و خدمات عمومی در مناطق، برگزاری جشن‌های موضوعی، نصب المان‌های متناسب با مناسبت‌های دینی و ملی بخشی از اقدامات انجام‌شده در این حوزه است.

وی تحول بنیادین شهروندان محترم در حوزه محیط‌زیست را موردتوجه قرارداد و ابراز کرد: رعایت نظافت در دهه محرم حسینی علی‌رغم توسعه ایستگاه‌های صلواتی سطح شهر و جلوگیری از ریختن زباله نشان‌دهنده توجه مردم به حراست و حفاظت از فضای سبز و محیط شهری بوده که قابل‌تقدیر است.

لزوم پرهیز از جنجال‌های سیاسی در فضای شورای اسلامی شهر قم

رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر خدمت صادقانه شورای پنجم به‌دوراز جنجال‌های سیاسی، اظهار داشت: شورای پنجم تمام تلاش خود را برای خدمت به مردم قم کرده و به دنبال تحقق منویات رهبری درزمینه آبادانی بیش‌ازپیش شهر مقدس قم است، ما می‌توانیم وارد فضای سیاسی شده و ایجاد جریان کنیم ولی چنین نگاهی را شورای پنجم قطعاً نخواهد داشت و مردم نیز توقع کار و خدمت صادقانه را از شورا دارند.

جلالی کسب رضایت مردم در اجرای پروژه‌های عمرانی را یکی از اولویت‌های موردتوجه شورا و شهرداری دانست و افزود: مجموعه مدیریت شهری هر پروژه‌ای را که آغاز می‌کند باید با برنامه زمانی بوده تا رضایت مردمی را لحاظ شود زیرا عدم توجه درست به آن باعث عقب‌افتادگی زمانی پروژه‌ها و اتلاف منابع خواهد شد، که این عقب‌افتادگی باعث تحمیل هزینه‌های مالی بر مجموعه مدیریت شهری و متعاقباً مردم است.

وی توسعه ناوگان اتوبوسرانی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اقدامات خوبی در این حوزه انجام‌شده است و در آینده نزدیک با اضافه شدن بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شاهد تحول در حوزه حمل‌ونقل عمومی خواهیم بود که امیدواریم رضایت‌مندی مردم شریف شهر مقدس قم را به دنبال داشته باشد.

بهره‌برداری از فاز اول خط A مترو در سال ۹۹

رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اهمیت مترو در توسعه حمل‌ونقل عمومی در قم، اظهار داشت: موضوعی که شاید کمتر موردتوجه است بحث مترو شهر قم است که به‌عنوان یک پروژه مهم مشهود نیست اما علی‌رغم کمبودهای منابع در حال اجرا است و امیدوارم که در سال ۹۹ شاهد بهره‌برداری فاز اول خط A مترو باشیم.

جلالی ادامه داد: هزینه‌های اجرای این پروژه بسیار بالا است و نیازمند یاری مدیران استانی و کشوری است تا با حمایت از مدیریت شهری شاهد بهره‌برداری هرچه سریع‌تر آن در آینده نزدیک باشیم.

وی با اشاره به آمادگی شورای پنجم به دریافت نظرات و انتقادات، گفت: استفاده از نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌ها و انتقادات سازنده مردم برای ما کارگشا و راهگشا بوده و بسیاری از مواردی که مردم متذکر شده‌اند، پیگیری شده و در جهت حل‌وفصل آن اقدامات لازم انجام‌شده است.

ایجاد حاشیه مانع خدمت‌رسانی به مردم  است

رئیس شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: ایجاد حاشیه مانع خدمت‌رسانی به مردم شده و باوجود تعاملات خوبی که بین مجموعه شورا، شهرداری و مسئولین برقرار است اختلاف‌نظر در بعضی از موارد نیز طبیعی است اما باید از ایجاد حاشیه پرهیزکرده و البته مجموعه مدیریت شهری نیز انتظار دارد که مسئولین استانی مدیریت شهری را در ایفای وظایف خود حمایت کنند.

جلالی با اشاره به ظرفیت بالقوه مردم قم و شرایط جغرافیایی خاص قم، بیان کرد: استان قم به دلیل قرارگیری در مرکز کشور و تک شهر بودن ظرفیت‌های ویژه‌ای داشته و این منابع و ظرفیت‌ها در مدیریت شهری بایستی به‌صورت نظام‌مند در جهت اجرای پروژه‌های شهری به کار گرفته شود.

وی با تأکید بر تلاش مضاعف برای بهره‌برداری از پتانسیل‌های شهر قم، گفت: ما با نقطه مطلوب و در شأن قم فاصله‌داریم اما مجموعه مدیریت شهری تمام توان و همت خود را در مسیر توسعه و آبادانی شهر مقدس قم و حل دغدغه‌های مردم قرار داده و از هیچ کوششی فروگذار نیست.