عید قربان،در صورت بارورسازی ذخائر آن، هویت امت را تقویت می کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عید قربان یک ذخیره و مجموعه ای از ارزش ها و ظرفیت های متراکم و عمدتا فعال نشده است، گفت: امروزه که به دلیل برداشته شدن مرزها، امکان نزدیک سازی  و هم افق سازی بسیاری از افکار و علایق وجود دارد، عید قربان یک ابزار و نماد […]

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه عید قربان یک ذخیره و مجموعه ای از ارزش ها و ظرفیت های متراکم و عمدتا فعال نشده است، گفت: امروزه که به دلیل برداشته شدن مرزها، امکان نزدیک سازی  و هم افق سازی بسیاری از افکار و علایق وجود دارد، عید قربان یک ابزار و نماد مهم برای ایجاد و تقویت هویت اجتماعی و مسیر پذیری  واحد برای امت اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،آیت الله احمد مبلغی در سخنانی به مناسبت عید قربان خاطرنشان کرد: در شرایطی که در فضای مجازی و جهانی از “هیچ” حرکتی با ابعاد فراگیر ایجاد می کنند، بر ما لازم است، عینیت بخشی اجتماعی به امت اسلامی را -که یکی از پروژه های مهم انقلاب اسلامی است- از رهگذر نمادهایی همانند عید قربان عملیاتی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: البته، در این زمینه باید راهبردهای فراوان، نگاه های عمیق اجتماعی و تعریف دقیق بهره گیری از ابزارهای مهم در دستور کار مصلحان اجتماعی، موسسه ها، نهادهای دلسوز در جهت تحقق بخشیدن به نگاه امت انجام بگیرد.

آیت الله مبلغی با بیان اینکه عید قربان یکی از اعیاد بزرگ اسلامی و دارای کارکردهای متعدد و متنوع است، گفت: عید قربان دارای کارکرد های تکاملی، تقربی، معرفتی، تهذیب نفسی و اجتماعی است، بنابراین حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید نسبت به شناخت این کارکردها به صورت تفکیکی و تفصیلی مطالعات عمیق تر و بیشتری انجام دهند.

وی ادامه داد: این مطالعات می تواند دستمایه ای برای فعالیت ها و راهبردهای اجتماعی و تربیتی هم از سوی خانواده ها و هم از سوی مسئولان فرهنگی در سطح جامعه قرار گیرد.

آیت الله مبلغی یکی از کارکردهای اجتماعی عید قربان را هویت بخشی به امت اسلامی ذکر کرد و گفت: اصولا عید در هر ملت و قوم در جهت تقویت هویت و انسجام اجتماعی و برحسته کردن این هویت، ایفای نقش کرده است و ما اگر بپذیریم که  فراتر از هر کشور، چیزی به نام امت اسلامی وجود دارد، این امت اسلامی که باید در صحنه های اجتماعی ظهور و بروز پیدا کند، نیازمند به یک هویت کلان و پویا است.

وی ادامه داد: تا زمانی که امت اسلامی هویت اجتماعی گسترده ای به ابعاد و گستردگی خود پیدا نکند، تنها یک پوسته و اسمی از آن وجود خواهد داشت که قادر به ظهور و بروز بیرونی و تاثیرگذار و عمیق در برابر امت های دیگر  نخواهد بود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امت اسلامی بزرگترین چارچوبی است که اسلام از حیث اجتماعی دنبال ایجاد آن است، گفت: عید قربان یک وسیله و نماد مهم برای یک حرکت واحد امت است، به شرط آنکه ما بتوانیم ابتکاراتی را در جهت بهره گیری از فضاهای جهانی به نفع احساس واحد، نگاه واحد، سخن واحد، ارتباطات واحد، هدایای واحد و شادی واحد در ذیل عید قربان و سایر اعیاد در فضای امت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: اگر به دستورات مربوط به هر عید عمل شود قطعا احساس عید واحد به امت دست می دهد و در کنار هم بودن به امت دست می دهد و قطعا قلب ها و دل های اجزای امت اسلامی فارغ از وابستگی هر مجموعه به هر مذهب به هم نزدیک می شوند.

آیت الله مبلغی تصریح کرد: نمادهایی مانند اعیاد که اسلام دنبال ایجاد آنها بوده در صورت بارورسازی، نقش مهمی در ایجاد عینیت و هویت برای امت اسلامی دارند.

وی ادامه داد: اعیاد نباید رنگ مذهبی به خود بگیرد به این معنا که هر مذهبی عید مربوط به امت را به صورت اختصاصی و مجزا برگزار کند، باید این اعیاد نوعی رابطه میان اتباع مذاهب را به مثابه نقطه التقاء و به هم رسیدن اتباع مذاهب درون امت  ایجاد کنند.

آیت الله مبلغی یادآورشد:  این نیازمند نوع برخورد اتباع هر مذهب است که باید عید را بزرگتر و فراتر بگیرند و باید روابطی که ذیل عید قربان و سایر اعیاد اسلامی ایجاد می شود را به صورتی فراگیر و جاذبه بخش برای همه تعریف کنند.