عملیات نوسازی و بهره برداری از پروژه های فاضلاب قم آغاز شد

عملیات ارتقا و نوسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو قم و بهره‌برداری از شبکه فاضلاب محله ۸ پردیسان با اعتباری بالغ ۲۳۰ میلیارد ریال با حضور سرپرست استانداری قم آغاز شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، سرپرست استانداری قم در این مراسم که با […]

عملیات ارتقا و نوسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو قم و بهره‌برداری از شبکه فاضلاب محله ۸ پردیسان با اعتباری بالغ ۲۳۰ میلیارد ریال با حضور سرپرست استانداری قم آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، سرپرست استانداری قم در این مراسم که با حضور رئیس و نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم و برخی دیگر از مسئولان استان همزمان با سالروز تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب برگزار شد با اشاره به خشکسالی‌های مستمر در کشور طی ۱۶ سال گذشته گفت: در همین راستا صرفه‌جویی در مصرف آب که جزو آموزه‌های دینی و اسلامی ما است باید در تمام حوزه‌ها سرلوحه فعالیت‌ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ۹۴ درصد منابع آب کشور در بخش کشاورزی، سه درصد صنعت و سه درصد شرب مصرف می‌شود، ابراز داشت: تنها آب شرب تا ۷۰ درصد قابلیت برگشت دارد که این امر نیازمند مدیریت و تلاش دوچندان است.

سیدمحمدرضا هاشمی با تاکید بر اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری نیز یکی از دغدغه‌ها تأمین آب است، خاطرنشان کرد: با تصفیه فاضلاب، می‌توان از آن در بخش‌های کشاورزی، صنعت و فضای سبز استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه فضای سبز اقدامات خوبی از سوی شورای شهر و شهرداری انجام گرفته است، اظهار داشت: امیدوارم صد در صد مصرف آب فضای سبز و صنعت از پساب فاضلاب تأمین شود.

سرپرست استانداری قم با اشاره به تأمین آب قم از فاصله بیش از ۳۰۰ کیلومتری خارج از استان یادآور شد: باید با مصرف صحیح قدردان این نعمت الهی که به سختی تأمین می‌شود باشیم.

وی ضمن تقدیر و تشکر از شرکت آب و فاضلاب، از همکاری خوب مردم با اجرای پروژه‌های عمرانی قدردانی کرد و با بیان اینکه هر جا پروژه‌ای موفقیت‌آمیز بوده کمک مردم در آن به چشم می‌خورد، گفت: امیدوارم با بارش رحمت الهی و مصرف صحیح در تمام بخش‌ها، دغدغه‌ای برای تأمین آب نداشته باشیم.

* اتصال ۹۵ هزار مشترک به شبکه فاضلاب شهر

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم نیز در این مراسم به ارائه گزارشی از پروژه‌های فاضلاب قم پرداخت و با بیان اینکه در حال حاضر امکان اتصال ۵۰ درصد از جمعیت شهری به شبکه فاضلاب وجود دارد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۳۳ درصد به شبکه متصل هستند و امیدواریم باقی مردم نیز پیگیری لازم را انجام داده و به شبکه فاضلاب متصل شوند.

وی با اشاره به اجرای بیش از هزار کیلومتر شبکه و خطوط جمع‌آوری فاضلاب در قم خاطرنشان کرد: اکنون بیش از ۹۵ هزار مشترک به شبکه فاضلاب شهر متصل هستند و سه تصفیه‌خانه فاضلاب نیز در قم در حال فعالیت است.

دکتر علی جان صادق پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز عملیات ارتقا و بازسازی تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو قم گفت: این تصفیه‌خانه در زمان طراحی و بهره‌برداری ایراداتی داشت و در دو سال گذشته از مدار بهره‌برداری خارج بود.

وی از انجام مطالعات و طراحی جدید برای این تصفیه‌خانه خبر داد و ابراز داشت: تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو قم با ظرفیت ۵۲ هزار مترمکعب برای ۲۵۰ هزار متر نفر طراحی شده است که عملیات بازسازی آن با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال در مدت ۹ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین از آغاز بهره‌برداری از شبکه فاضلاب محله ۸ مسکن مهر پردیسان خبر داد و اظهار داشت: این پروژه به طول ۶ هزار و ۲۰۰ متر با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال طی ۶ ماه به اجرا رسیده و ۵ هزار و ۴۰۰ نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی همکاری شورای اسلامی شهر قم، استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، فرمانداری، و امام جمعه پردیسان را در اجرای این پروژه مهم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به مشکلات فاضلاب پردیسان ۸ پیمانکار به صورت مستمر برای اجرای شبکه فاضلاب این منطقه فعال شدند و بیش از ۳۰ کیلومتر شبکه در این مدت به اجرا رسیده است.

صادق پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به احداث تصفیه‌خانه فاضلاب منطقه‌ای پردیسان اظهار داشت: با بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه، ۶۰۰ خانوار به شبکه دفع بهداشتی فاضلاب متصل و  بخشی از مشکلات مسکن مهر پردیسان برطرف شد.

وی با بیان اینکه احداث این تصفیه‌خانه تجربه خوبی در اجرای تصفیه‌خانه‌های محلی بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با همکاری شهرداری و احداث تصفیه‌خانه‌های محلی، مشکلات برخی از مناطق شهر را برطرف کنیم و پساب آن را برای استفاده فضای سبز در اختیار شهرداری قرار دهیم.