- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

عطاری ها نباید وارد امور درمانی شوند!

معاون غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي قم گفت: گرچه منكر طب سنتي نيستيم و دانشكده‌اي در زمينه طب سنتي تأسيس شده است و فارغ‌التحصيل و متخصص طب سنتي وجود دارد اما عطاری ها نباید با تجویز نسخه های دارویی خود برای مردم،وارد امور درمانی وتجویز دارو شوند چون جان مردم را به خطر خواهند انداخت.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، محمد میلانی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی به مناسبت روز جهانی غذا که در سالن جلسات ساختمان غذا و دارو برگزار شد، اظهار کرد: همایش غذا و صنعت سه شنبه بعد از ظهر برگزار می‌شود که از مدیران واحدهای تولیدی و مسؤولان فنی واحدها دعوت شده تا مسائل مهم واحدهای تولیدی و غذایی را در این همایش مطرح کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این همایش واحدهای برتر غذایی که در ارزیابی بالاترین امتیاز را کسب کردند و کار خاص و ویژه از نظر تأمین امنیت غذایی انجام دادند تقدیر می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه در نظر است اکیپ‌هایی از بخش غذا و دارو و بهداشت در نقاط استراتژیک مستقر شوند گفت: از فضای آموزش و پرورش و مدارس برای اطلاع رسانی ویژه به برخی از افراد و اقشار ویژه استفاده می‌شود.

وی عنوان کرد:‌ نمایشگاهی از صنایع برتر استان هفته آینده برپا می‌شود تا صنایع برتر و محصولات آنها نمایش داده شده و نسبت به معرفی واحدها گام برداشته شود.

میلانی با اشاره به فعالیت‌های حوزه غذا و دارو گفت: ‌این بخش یکی از متولیان اصلی و اساسی بحث نظارت و پایش واحدهای تولیدی، توزیعی و عرضه‌کننده کالاهای سلامت‌محور استان است که در این بخش مدیریت‌های نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی، نظارت بر مواد دارویی و مکمل‌ها، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاه کنترل کیفی سلامت‌محور مشغول فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه غذا و دارو از نظر منابع مالی و نیروی انسانی وضعیت مطلوبی نداریم و چارت سازمانی حوزه غذا و دارو دهه‌های گذشته اجرا می‌شود بنابراین وضعیت موجود از نظر کمی و کیفی جوابگوی نیاز موجود در سطح استان نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به ضوابط و مقررات موجود گفت:‌ تابع ضوابط، بخشنامه‌ها و مقررات بالادست هستیم و سیستم‌های نظارتی در آنالیز اساس کار خود را بر همین ضوابط و مقررات در نظر می‌گیرند بنابراین ناگزیر هستیم که این چارچوب‌ها حفظ شود.

وی عنوان کرد:‌ برخی از این ضوابط و مقررات به جز فرسودگی و قدمت، محدودکننده است و به هیچ عنوان متناسب با استان قم نیست این امر کار را مشکل می‌کند زیرا لازم است جوابگوی نیاز و تسهیل‌کننده فرآیندها در زمینه صدور مجوزها، تولید، اشتغال و مباحث اقتصادی باشیم.

میلانی با اشاره به انتظارات از حوزه غذا و دارو گفت: برخی از این انتظارات اجرایی نیست به عنوان مثال هر واحد تولیدی باید فاصله منطقی از واحدهای آلاینده داشته باشد و این واحدها از صنعت، معدن و تجارت مجوزهای ابتدایی دریافت کرده و بر اساس آن شروع به ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری می‌کنند و در پایان برای پروانه بهداشتی با مشکل برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ این ناهماهنگی‌‌ها کار را با مشکل مواجه می کند که لازم است همگونی و همفکری بیشتری با مسؤولان ذی ربط استان صورت گیرد ، البته برخی از این نابسامانی‌ها ناشی از قوانین و ضوابط بالادست است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: برخی افراد با عناوین مختلف با بهره‌گیری از باورهای مردم روی ذهن‌ها در زمینه بحث طب سنتی کار می‌کنند و مطالبی مطرح می‌شود که به هیچ عنوان این مطالب ریشه و اساس علمی و منطقی ندارد.

وی با اشاره به انتشار کلیپی در فضای مجازی گفت: اخیرا فردی در فضای مجازی مطرح کرده که واکسیناسیون کودکان حرام است و این واکسن‌ها به جز ضرر چیزی ندارد.

میلانی خاطرنشان کرد:‌ انتظار داریم مسؤولان امر دست به دست یکدیگر دهند و از این فعالیت‌ها جلوگیری شود زیرا اینگونه فعالیت‌ها سلامت مردم را نشانه رفته است و در نهایت خروجی این کار فاجعه است.

وی با اشاره به مسئله طب سنتی گفت: منکر طب سنتی نیستیم و دانشکده‌ای در زمینه طب سنتی تأسیس شده است که فارغ‌التحصیل و متخصص طب سنتی دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: پزشکی امروز ما پیشرفته طب سنتی است و به این موضوع افتخار می‌کنیم ولی باید طب سنتی را با طب امروز تلفیق کنیم و با افراد سودجو که از این محدوده نادرست استفاده می‌کنند برخورد شود.

درادامه مدير نظارت و پايش ملزومات پزشكي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی  استان قم از فعاليت ۲۰ واحد توليدي ملزومات پزشكي در قم خبر داد وافزود:

تجهیزات پزشکی حوزه گسترده‌ای را شامل می‌شود و به صورت تخصصی در بخش نظارت فعالیت می‌کند.

حسین محمودی خاطرنشان کرد: نظارتی در بخش تولید، صادرات، واردات و قاچاق تجهیزات و ملزومات پزشکی انجام می‌شود و در بخش تولید ظرفیت‌ها و موقعیت‌های بسیار ممتازی در استان وجود دارد.

مدیر نظارت و پایش ملزومات پزشکی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ واحد تولیدی بسیار ارزشمند وجود دارد گفت: برخی از آنها در زمینه‌ هایی مانند لنزهای داخل چشمی و گرانول طبی فعالیت‌ دارند که نمونه‌های بی‌نظیری در سطح خاورمیانه هستند.

وی عنوان کرد:‌ انضباط‌ بخشی حوزه عرضه، توزیع و مصرف تجهیزات و ملزومات پزشکی از طریق فرهنگ‌سازی عمومی و ارائه آموزش‌ها صورت می‌گیرد.

محمودی خاطرنشان کرد: اگر شهروندان اشکال و شکایتی داشتند می‌توانند از طریق تلفن ۳۶۱۶۲۶۴۲ واحد کارشناسی نظارت اداره تجهیزات پزشکی مطرح کنند.

همچنین مدير نظارت بر دارو و فرآورده‌هاي مكمل معاونت غذا و دارو استان قم ازاختصاص ۶۰۰ میلیون تومان برای کمک به بیماران خاص و صعب العلاج خبرداد وافزود:

نزدیک به ۵۰ شرکت پخش دارو در سطح استان فعالیت داشته و زیر نظارت معاونت غذا و دارو قرار دارند و شرایط نگهداری دارو و استانداردها در آنها رعایت می‌شود تا در زمان مناسب و به میزان کافی دسترسی عادلانه دارو صورت گیرد.

مدیر نظارت بر دارو و فرآورده‌های مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به نظارت بر سطح عرضه گفت: مراکز مجاز عرضه مانند داورخانه‌ها فعالیت دارند که در کل نزدیک به ۱۶۰ داروخانه در سطح استان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: درمان و فروش دارو در عطاری‌ها، باشگاه‌های بدن‌سازی، آرایشگاه‌های زنانه و فضای مجازی به عنوان فعالیت غیرمجاز در پیگیری و نظارت قرار دارد.

حمیداورعی با اشاره به فعالیت‌ها در زمینه تجویز و مصرف دارو گفت: کمیته‌های تخصصی در معاونت غذا و دارو تشکیل می‌شود که از نظر مصرف و تجویز منطقی دارو به ویژه آنتی بیوتیک‌ها و اقلام تزریقی در حوزه کمیته انضباطی قرار می‌گیرند و آموزش‌های مردمی برای آنها برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه مبلغی برای یارانه دارویی بیماران صعب العلاج به معاونت غذا و داروی سراسر کشور تعلق می‌گیرد گفت: بر همین اساس واحدی در معاونت غذا و دارو تشکیل شده و کمک هزینه به بیماران ارائه می‌شود که در ۶ ماهه نخست سال ۹۶ بالغ بر ۳ هزار حواله برای تخفیف به بیماران صادر شده و بیش از ۶۰۰ میلیون تومان میزان کمکی بوده که برای بیماران خاص و صعب العلاج و نیازمند از طریق اعتبارات اختصاصی وزارت بهداشت تعلق گرفته است.

در ادامه مدير نظارت برفرآورده‌هاي خوراكي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي استان قم ازوجود نگراني شديد در زمينه نانوايي‌هاي آزادپز بدون پروانه

خبر داد وافزود:نگراني شديد ما از نظر نانوايي‌هاي آزاد پز است زيرا تعداد قابل توجهي از آنها پروانه كسب ندارند و با توجه به اينكه نان موضوع مهمي در سفره مردم است بايد به اين امر رسيدگي شود.

جواد کرباسی اظهار داشت: اکنون نزدیک به ۳۰۰ کارخانه غذایی پروانه دارند ولی در حدود ۱۶۰ واحد فعال هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه آرایشی تاکنون به نزدیک به ۱۰۰ واحد پروانه ارائه شده که از این تعداد حدود ۶۵ واحد فعال وجود دارد و در زمینه ظروف به حدود ۸۰ واحد صنعتی پروانه داده شده که نزدیک به ۵۵ واحد آن فعال است.

مدیر نظارت برفرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به دیگر آمار موجود گفت:‌ در زمینه کارگاه‌های سنتی و کوچک از سال ۷۶ اقدام به ارائه پروانه شده که تاکنون ۴۵۰ کارگاه پروانه دریافت کردند.

وی عنوان کرد:‌ مسؤولیت در این اداره در زمینه صدور پروانه‌های بهداشتی این کارخانجات در حوزه پروانه‌های بهره‌برداری و ساخت برای هر یک از محصولات است. پس از صدور پروانه‌ها نظارت دائمی بر وضعیت بهداشتی و سایر مسائل مربوط به این کارخانه را اداره نظارت پایش می‌کند.

کرباسی یادآور شد: در مواردی که کارخانجات صادرات داشته باشند گواهی بهداشت آنها برای صادرات صادر می‌شود.

وی با اشاره به مبحث نان گفت: در واحدهای صنعتی به هیچ وجه درباره نان مشکلی وجود ندارد و هیچ شکایتی نشده است ولی در مورد واحدهای صنفی و نانوایی شکایت وجود دارد.

مدیر نظارت برفرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان کرد: بخشی از نانوایی‌ها دارای حواله آرد به صورت دولتی هستند و بخشی از نانوایی‌های جدید ایجاد شدند که آزادپز هستند.

وی یادآور شد: در نانوایی‌های آزادپز خرید آرد بر اساس عرضه و تقاضا انجام می‌دهند و می‌توانند آرد را از هر مکانی تهیه کنند ولی نانوایی‌هایی که از آرد دولتی استفاده می‌کنند به دلیل محدودیت در انتخاب دچار مشکل می‌شوند.

کرباسی با اشاره به مشکل وارد نشدن گندم خارجی به کشور گفت: تنها برخی از مناطق کشور گندم مرغوب تولید می‌کند و استان‌های دارای گندم مرغوب برای خود استفاده می‌کنند که در این زمینه می‌طلبد اداره غله برای جذب گندم مرغوب در استان تلاش کند تا در بحث تولید نان مشکل کمتری ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه شرایط نگهداری آرد نامناسب باشد حشره‌دار می‌شود اگر نانوایی اعلام کند که این آرد حشره زده شده به سرعت رسیدگی می‌شود و چنانچه متخلف کارخانه باشد برخورد می‌شود.

مدیر نظارت برفرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان قم عنوان کرد: نگرانی شدید ما از نظر نانوایی‌های آزاد پز است زیرا تعداد قابل توجهی از آنها پروانه کسب ندارند و با توجه به اینکه نان موضوع مهمی در سفره مردم است باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی یادآور شد: نانوایی‌های دارای پروانه در زمان پروانه کسب از دستگاه‌های مختلف از جمله مرکز بهداشت استان قم برای صلاحیت بهداشتی استعلام می‌کنند که می‌توانند مواد افزودنی نامناسب و خطرزا داشته باشند.