عرصه های مناطق حفاظت شده شکار ممنوع بخش کهک زیرچرخ خودروها

کارشناس محیط زیست  گفت:اکنون زنگ خطر را برای محیط زیست و منابع طبیعی بخش‌هایی از مناطق بکر این منطقه به صدا درآورده است. پایگاه خبری رهپویان قم /اجتماعی :هنوز یاد سال‌های نه چندان دور در اذهان جوامع بومی مناطق ییلاقی بخش کهک قم باقیمانده است که گردشگران عمدتا شهری در فصل گرم تابستان با نشستن […]

کارشناس محیط زیست  گفت:اکنون زنگ خطر را برای محیط زیست و منابع طبیعی بخش‌هایی از مناطق بکر این منطقه به صدا درآورده است.

پایگاه خبری رهپویان قم /اجتماعی :هنوز یاد سال‌های نه چندان دور در اذهان جوامع بومی مناطق ییلاقی بخش کهک قم باقیمانده است که گردشگران عمدتا شهری در فصل گرم تابستان با نشستن زیر سایه درختان و روشن کردن آتشی کوچک از چوبهای خشکیده درختان، خاطراتی لذت بخش و ماندگار را برای تفریحات اغلب خانوادگی خود به ارمغان می‌آورند که تکرار هرساله این حس دورهمی خانوادگی برایشان لذت‌بخش‌تر از دیگر تفریحات در آن زمان بود، اما در سالهای اخیر خروج گردشگری از حالت سنتی و در پیش گرفتن نوع مدرن آن در مناطق گردشگری بخش کهک پای برخی فعالیت های عمرانی مخرب و تفریح‌های ناسالم را در بخش باز کرده که اکنون زنگ خطر را برای محیط زیست و منابع طبیعی بخش‌هایی از مناطق بکر این منطقه به صدا درآورده است.
جدیدترین عامل کنترل نشده و مخرب در این روزها و شب ها و در فصل خواب و آرامش طبیعت، غرش موتورهای پر قدرت و چرخش لاستیک‌های پهن خودروهای دو دیفرانسیلی است که اکوسیستم زیبا، بکر و کم نظیر بخش کهک را با خطر نابودی مواجه کرده است.
در حالی با غفلت مسئولان بخش و دهیاران روستاها، تفریحات سنتی و سالم جای خود را به تفریحات مدرن و به قولی ماجراجویانه همچون آفرود می دهند که بدون هیچگونه تعیین خط مشی و نظارتی اجرا می‌شود.
این تفریح به قیمت اثرات نامطلوب فرسایش شدید خاک و افزایش ریسک سیل‎خیزی، رشد نیافتن گیاه به ‎دلیل کوبیدگی خاک، آلودگی هوا و آلودگي صوتی و به‎دنبال آن مزاحمت و کاهش امنیت منطقه برای حیات وحش، از بین رفتن برخی حیوانات و مهاجرت اجباری برخی گونه‌ها تمام می شود.
برنامه‌های تفریحی بدون درنظرگرفتن معیارها و ضوابط محیط زیستی، تنها زخم ردپای چرخ خودروها را بر پیکره طبیعت بر جای می گذارد.
عرصه‌های منابع طبیعی، سرمایه‌های ارزشمند ملی و از نیازهای اساسی و بی‌بدیل نسل حاضر و آینده است و صیانت، حراست و مراقبت از این منابع وظیفه همگانی است و ورود به طبیعت بایستی به دور از آسیب رساندن به آن انجام شود.
لذا ضروری هست جهت حفاظت از این مناطق مسئولین بخش کهک و دهیاران روستاهایی که هدف اینگونه خودروها قرار گرفته اند، هماهنگی لازم را با مراجع قضایی صورت دهند تا از ورود گروه های آفرود به عرصه های منابع طبیعی جلوگیری شود و خودروهای مربوطه توقیف و پس از هدایت به پارکینگ، مالکان آنها نیز به دادگاه معرفی شوند.
اگر روند رانندگی غیرمسئولانه و غیر اصولی در مناطق حفاظت شده بخش کهک ادامه یابد در آینده نزدیک شاهد فاجعه محیط زیستی دیگری در این بخش خواهیم بود.

عباس جعفری
کارشناس و فعال محیط زیست
Jafari83@ut.ac.ir