- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

طرح‌های مطالعاتی دریاچه نمک پیگیری می‌شود/ احیای ۱۰ معدن راکد قم

رئیس سازمان، صنعت، معدن و تجارت قم گفت: طرح‌های ایجاد جاده برای دسترسی گردشگری و بهره‌ گیری از ظرفیت‌های اقتصادی دریاچه نمک پیگیری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی سازمان صمت قم، محمود سیجانی در نخستین جلسه شورای معادن در سال ۹۹ که در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد با بیان اینکه با جدییت پیگیر بررسی طرح‌های مطالعاتی و سرمایه‌گذاری در دریاچه نمک قم هستیم و از طرح‌های مطالعاتی غفلت نخواهیم کرد، گفت: پیگیر احداث جاده و هم بخش گردشگری دریاچه نمک هستیم و هم‌چنین در بحث محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران موانع را برطرف می‌کنیم تا بتوانیم در کنار این شعاع واحدهای فرآوری معادن ایجاد کنیم.

وی با اشاره به نقش مهم معادن در جهش و رونق تولید، افزود: معادن مس و آهن و طلا که ارزش افزوده بسیاری دارند و برای صنایع قم هم ظرفیت مطلوبی هستند را بررسی می‌کنیم؛ هم‌چنین ۱۰ معدن راکد که فعالیت اقتصادی نداشتند را احیا خواهیم کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم اظهار کرد: مقدمات اکتشافات معادن فلزی شروع شده است و واحدهای فرآوری را در کنار معادن فلزی بزرگ از جمله منگنز را در برنامه و مصوبات شورای معادن در حال بررسی هستیم.

گفتنی است، در استان قم ۱۵۰ پروانه بهره برداری از معادن وجود دارد که تعدادی از این معادن به دلایلی غیر فعال بوده و۸۰ معدن فعال هستند.

هدف گذاری سازمان صمت برای “جهش تولید” در بخش معدن

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برای بخش معدن خود در جهت تحقق شعار جهش تولید در سال جاری برنامه هایی از جمله احیا و توسعه معادن کوچک مقیاس، واگذاری معادن بدون بهره بردار، اکتشافات فلزی استان، پیگیری طرح دریاچه نمک و… دارد. در عین حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، افزایش تولید نیز از جمله اهداف این سازمان خواهد بود.

مهندس محمد نقی کاظم زاده رئیس اداره معادن سازمان صمت استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه معدن در اولین جلسه شورای معادن استان که به ریاست استاندار درسالن جلسات استانداری برگزار شد، در رابطه با برنامه‌های این سازمان برای سال جهش تولید اظهار کرد: طبق محورهای در نظر گرفته شده و ابلاغ شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال جهش تولید، ما نیز تمرکز خود را بر این محورها قرار داده‌ایم. از جمله مهمترین برنامه‌های درنظر گرفته شده، توسعه معادنکاری و ارتقای بهره وری در معادن است تا در کنار حفظ منابع طبیعی معدنکاری را توسعه دهیم.

وی افزود: حتما مزایده معدنی برگزار خواهد شد تا معادنی که فاقد بهره بردار هستند و تعدادشان به حدود ۴۰ معدن می رسد، را بتوانیم از این طریق قانونی واگذار کنیم که سبب اشتغالزایی بیشتر و تأمین نیاز مواد معدنی مورد نیاز صنعتی خواهد شد. علاوه براین بازسازی و توسعه صنایع معدنی در جوار معادن در برنامه سازمان قرار دارد.

رئیس اداره معادن سازمان صمت استا ن قم اعلام کرد: علاوه براین برنامه هایی که در دستور کار سازمان می باشد، ثبت سفارش برای واردات ماشین آلات معدنی دست دوم  زیر ۱۰ سال ساخت می باشد. که منجر به نوسازی ناوگان ماشین آلات معدن و ارتقای راندمان معادن خواهد شدکه تفویض اختیار آن به استانها در دستور وزارت صمت می باشد.

مهندس کاظم زاده ضمن تاکید براینکه مشکلاتی در توسعه معادن وجود دارد که نیاز به هماهنگی بیشتر در ارگان ها دارد، ابراز امیدواری کرد: در سال جهش تولید ارگان‌هایی که می‌توانند با ما همکاری بیشتری در تحقق اهدافمان داشته باشند، بیش از گذشته به میدان آمده و ما را در اجرای اهداف و برنامه‌ها یاری کنند. البته فعالیت معدنکاری در تعارض با محیط زیست و منابع طبیعی نیست و در همه جای دنیا این فعالیت با حجم بسیار بالا تر از ایران صورت می گیرد که عمدتا” از نظر منابع طبیعی سبزتر از هم ایران هستند ولی دارای طرح و برنامه به همراه نظارت های مهندسی هستند این موضوع در قانون هم با عنوان بازسازی معادن پیش بینی شده و بخشی از حقوق دولتی معادن هم به این موضوع اختصاص می یابد لذا در صورت تعامل و همکاری امکان ترویج و توسعه معدنکاری سبز وجود خواهد داشت.