- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

ضرورت آشنایی خادمان آستان‌های مقدس با زبان‌های مختلف

نشست کارگروه پژوهش اعتاب مقدس با بررسی راهکارهای آشنایی خادمان آستان‌های مقدس با زبان‌های مختلف به ویژه عربی در شهر مقدس قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری خبری رهپویان قم به نقل از آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، نشست کارگروه پژوهش اعتاب مقدس ظهر امروز به میزبانی مسجد مقدس جمکران و مدیریت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) در سالن جلسات ساختمان اداری شماره دو مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

در این نشست مروجی نماینده بعثه مقام معظم رهبری طی سخنانی خاطرنشان کرد: کمیته فرهنگی اربعین زیر نظر بعثه رهبری برای مکالمه به لهجه عراقی و آشنایی با فرهنگ عراقی‌ها کتاب‌هایی را تهیه کرده که این کتاب‌ها می‌تواند برای ارتباط‌گیری میان ایرانی‌ها و عراقی‌ها تاثیرگذار باشد.

وی از اجرای راهکارهای مختلف برای آشنایی فعالان فرهنگی حج و زیارت با زبان و فرهنگ عربی به همت بعثه رهبری یاد کرد و گفت: باید برای آموزش زائران نیز برنامه‌ریزی مشخصی را دنبال کنیم، اکنون در سایت بعثه زبان‌های عربی، ترکی استانبولی، آذری، انگلیسی و فارسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام  صمدی مدیر پژوهش مسجد جمکران با اشاره به اینکه گاهی کارهای موازی در اعتاب صورت می‌گیرد، مطرح کرد: کارگروه‌ها می‌توانند کارهای موازی را حذف و یک طرح واحد را با تجمیع اعتبارات دنبال کنند.

وی با بیان اینکه نرم‌افزارهای تلفن همراه برای ترجمه زبان‌های مختلفی وجود دارد، تصریح کرد: این نرم‌افزارها آموزش زبان‌ها نیز دنبال می‌شود به همین علت می‌توان از این امکانات برای آموزش خادمان و ارتباط‌گیری آن‌ها با زائران بین‌المللی استفاده کنیم.

آقای موسوی، نماینده آستان قدس رضوی نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه تاکنون پژوهش‌های مختلف در مورد شیوه ارتباط با زائران بین‌المللی صورت گرفته است، عنوان کرد: آستان‌های مقدس باید تلاش کنند تا به سمت بهره‌برداری مطلوب‌تر از ظرفیت زائران بین‌المللی حرکت کنند.

گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر حسینی‌نژاد مشاور تولیت کریمه اهل‌بیت(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی معاون فرهنگی و حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اشرف عبدی رئیس پژوهشکده علامه طباطبایی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها نیز در این نشست حضور داشتند.
//////
حجت‌الاسلام  عبدی مطرح کرد

پرداختن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در کارگروه پژوهش اعتاب مقدس
رئیس پژوهشکده علامه طباطبایی حرم مطهر گفت: سندی که رهبری برای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت ابلاغ کردند می‌تواند در کارگروه پژوهش اعتاب مقدس مورد بررسی قرار گیرد و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس نیز برای انجام کارهای تحقیقاتی آمادگی خود را اعلام کردند.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اشرف عبدی پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه پژوهشی اعتاب مقدس که در سالن جلسات برگزار شد، با بیان اینکه نقش و جایگاه اماکن مقدس در الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مشخص شود، مطرح کرد: سندی که رهبری برای الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت ابلاغ کردند می‌تواند در کارگروه پژوهش اعتاب مقدس مورد بررسی قرار گیرد و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس نیز برای انجام کارهای تحقیقاتی آمادگی خود را اعلام کردند.

وی با اشاره به برگزاری آخرین نشست این کارگروه در انتهای مهرماه اظهار کرد: تقویت ارتباط میان اعتاب مقدس ایران و عراق می‌تواند با استفاده از راهکارهای مختلف دنبال شود که یکی از این راهکارها تقویت زبان برای ارتباط‌گیری مناسب است.

رئیس پژوهشکده علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: تقویت زبان عربی ویژه زائران ایرانی اعتاب عراق و خادمان اعتاب ایران موضوعی است که در کارگروه پژوهش اعتاب مقدس مورد بحث قرار گرفته و اکنون از بسترهای مختلف به دنبال تحقق این هدف هستیم.

وی با تاکید بر اینکه برای تقویت زبان عراقی خادمان اعتاب مقدس باید محتوای واحدی درنظر گرفته شود، عنوان کرد: بستر و راهکار اجرای این طرح نیز می‌تواند با مشارکت آستان‌های مقدس مشخص شود.
//////
حجت‌الاسلام  حسینی‌نژاد تاکید کرد

لزوم استفاده از خادمان زبان دان در حرم بانوی کرامت
مشاور تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) با تاکید بر اینکه شناسایی ظرفیت خادمان افتخاری باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اکنون در شهر قم ایرانی‌های زبان‌دان بسیاری هستند که می‌توان از این افراد به‌عنوان خادمان افتخاری در آستان مقدس استفاده کنیم.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر حسینی‌نژاد پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه پژوهش اعتاب مقدس که در سالن جلسات ساختمان اداری مسجد مقدس جمکران برگزار شد، از برگزاری نشست تولیت‌های ایرانی در مشهد مقدس به‌عنوان مقدمه‌ای برای برگزاری نشست تولیت‌های جهان اسلام در قم یاد و اظهار کرد: محور کار این نشست بررسی و نتیجه‌گیری از فعالیت کارگروه‌های مختلف است که در ایران این کارگروه‌ها فعال بودند و در عراق نیز کارهایی انجام و به تناسب ظرفیت هر کارگروه دستاوردهایی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه هماهنگی و هم‌افزایی آستان‌های مقدس در راستای رسیدن به اهداف در کارگروه‌های مختلف دنبال می‌شود، اضافه کرد: اجماعی که میان اعتاب مقدس وجود دارد درحال رسیدن به نتایج مطلوب است اما بازخوردهای مورد نیاز باید از عملکرد کارگروه‌ها گرفته شود.

مشاور تولیت حرم کریمه اهل‌بیت(س) در امور روحانیون با اشاره به اینکه فعالیت نمایندگان اعتاب مقدس در کارگروه پژوهش اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: آستان‌های مختلف در حوزه آموزش و پژوهش فعالیت‌های قابل توجهی داشته‌اند که باید به دنبال تقویت و ایجاد ارتباط میان این پژوهش‌ها باشیم؛ تاکنون فعالیت‌های تخصصی مختلفی در بعثه رهبری نیز دنبال شده است که باید به دنبال استفاده از این دستاوردها باشیم.

وی بر اهمیت تقویت زبان عربی در میان زائران ایرانی و خادمان اعتاب ایران تاکید و خاطرنشان کرد: زمانی که خادمان زبان زائران را متوجه نشوند یا زائران ایرانی در عراق آشنایی با زبان آنها نداشته باشند نمی‌توانند ارتباط‌گیری مورد نیاز را رقم بزنند، برای تقویت زبان خادم‌های آستان مقدس ایران باید امتیازهایی درنظر گرفته شود تا بتوانیم به نتیجه برسیم.

حجت‌الاسلام   حسینی‌نژاد با تاکید بر اینکه شناسایی ظرفیت خادمان افتخاری باید مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: اکنون در شهر قم ایرانی‌های زبان‌دان بسیاری هستند که می‌توان از این افراد به‌عنوان خادمان افتخاری در آستان مقدس استفاده کنیم.