- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

صدور ۶۵ مجوز معافیت گمرکی ماشین آلات صنعتی در ۷ ماهه سال جاری

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: صنعتگران استان برای افزایش کیفیت و همچنین کاهش قیمت تمام‌شده محصول خود از ماشین‌آلات جدید استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی سازمان صمت محمود سیجانی روز یکشنبه در جلسه تنظیم بازار که در استانداری برگزار گردید بیان کرد: استفاده ازماشین‌آلات جدید موجب بالا رفتن توان تولید واحدهای صنعتی استان و افزایش میزان رقابت‌پذیری محصولات آن‌ها با نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی می‌شود.

وی افزود:‌ در همین راستا و برای حمایت از نوسازی تجهیزات واحدهای صنعتی استان از ابتدای سال‌جاری تا پایان مهرماه،‌ ۶۵ مورد مجوز معافیت گمرکی ماشین‌آلات صنعتی به ارزش ۲هزار و ۲۲۷ میلیارد ریال در قم صادر شد.

وی ادامه داد: این تعداد مجوز برای واردات ماشین‌آلات جدید با تکنولوژی بالا باهدف راه‌اندازی خط تولید واحدهای تولیدی و صنعتی یا جایگزینی ماشین‌آلات قدیمی صادرشده‌است.

سیجانی گفت: صنعت قم درزمینهٔ تولید بسیاری از محصولات همچون مواد غذایی،‌ محصولات شیمیایی و پلاستیکی،‌ کفش، مبلمان،‌ محصولات ساختمانی و انواع موتورسیکلت،‌ دارای موقعیت ویژه‌ای است که با به‌کارگیری ماشین‌آلات جدید و فناوری‌های پیشرفته در آن،‌ می‌توان جایگاه صنعت استان را حفظ و تقویت کرد.

وی بیان کرد:‌ اختصاص اعتبار برای نوسازی و تجهیز ماشین‌آلات در صنایع مختلف، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری سودآور است که موجب پایداری کسب ‌وکار صنعتگران استان می‌شود.

وی ادامه داد: در همین رابطه، صنعتگران استان می‌توانند برای نوسازی ماشین‌آلات واحدهای صنعتی خود از تسهیلاتی که با این هدف پرداخت می‌شود،‌ استفاده کنند.

ایجاد سامانه جامع انبارها

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: هدف از ایجاد سامانه جامع انبارها، رصد کالاهای موجود در کشور و هم‌چنین کنترل میزان کالاهای صادر شده و وارد شده است؛ هم‌چنین این سامانه می‌تواند بر موجودی کالاهای کشور نظارت و از قاچاق کالا هم جلوگیری کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان صمت قم معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم بیان کرد: با وجود این سامانه هرگونه کالا هنگام ورود و یا خروج از مرز باید بارنامه داشته باشد و کالای بدون بارنامه از هیچ مرزی در کشور رد نخواهد شد و به عبارتی با این سامانه در واقع مبدأ و مقصد مشخص شده و از ورود کالاهای قاچاق جلوگیری می‌شود.

به گفته وی تا تاریخ ۶ آبان ماه طبق آخرین گزارش گرفته شده در استان قم ۵ هزار و ۵۰۸ انبار ثبت شده که ۲۱۹ انبار منتظر تأیید از سوی کارشناسان و یک هزار و ۲۷ انبار هم به تأیید کارشناسان رسیده است.

امیرحسین پروان با اشاره به وضعیت ورود و خروج کالا در استان قم، افزود: تاکنون برای ۷ هزار ۶۹۸ کالا حواله ورود و برای ۲۳ هزار و ۹۴۶ حواله خروج صادر شده است و همه واحدهای صنعتی هم باید از سامانه جامع انبارها که زیر شاخه‌ ای از سامانه جامع تجارت است استفاده کنند.

وی گفت: ۱۶۰ قلم کالا ملزم به ثبت در سامانه جامع هستند و اگر بنگاه‌ها کالاهای خود را در سامانه جامع انبارها ثبت نکنند اقداماتی که انجام می‌دهند بر اساس قوانین و مقررات نیست و شناسایی هر نوع کالای خارج از شبکه در انبار به عنوان احتکار و اختفای کالا به شمار رفته و بر اساس قوانین مبارزه با قاچاق کالا برخورد قانونی می‌شود.

پروان در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برای نظارت و بررسی این سامانه کارگروه پایش سامانه جامع انبار ها هر ماه یک بار به ریاست فرماندار تشکیل می‌شود و در این کارگروه هم ورودی و خروجی انبارهای استان را بررسی و هم دستور العمل‌های صادره در قالب یک فرم به امضای فرماندار می‌رسد.

وی با اشاره به تخلف در زمینه ثبت نکردن کالاها در سامانه جامع انبارها، اظهار داشت: آن دسته از بنگاه‌های اقتصادی و یا واحدهای صنعتی که ثبت نام نکردند ابتدا به مدت یک هفته اخطار داده می‌شود و اگر دوباره تخلف کردند به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.