- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

شهرداری وظیفه ای در خصوص دفن زباله‌های عفونی ندارد

شهردار قم بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های امحاء یا سوزاندن پسماندهای عفونی و بیمارستانی در شهر قم تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از شهرنیوز، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با اعلام شرایط موجود در دفن زباله‌های عفونی و بیمارستانی گفت: باید با مشارکت تمامی دستگاه‌ها زیرساخت‌های امحاء یا سوزاندن پسماندهای عفونی و بیمارستانی در شهر قم فراهم شود.

شهردار قم در مورد جمع‌آوری زباله‌های عفونی گفت: به دلیل بحث‌هایی که درگذشته بوده است در قانون این بخش را تفکیک کرده‌اند و بنا شد هرکسی زباله‌ای را تولید می‌کند خودش مسئول باشد، بحث اتوکلاو برای ۲۰ سال قبل است و به ما می‌گویند یک گرم زباله را دفن نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: یک سری زباله‌های عادی تبدیل به کود کمپوست و یا عالیسازی و نهایت استانداردسازی می‌شود، طبق قانون زباله‌های بیمارستانی را فقط باید بسوزانیم یا امحاء کنیم و به مواد ساختمانی و …تبدیل شوند.

وی افزود: برای زباله‌های بیمارستانی، سطل زباله خاص با علامت زرد خطر می‌گذارد به‌گونه‌ای که اصلاً کسی نتواند به آن ورود کند و سپس به‌طور خاص نیز حمل می‌شود زیرا بسیار حساس است.

شهردار قم افزود: شهرداری وظیفه ای در خصوص دفن زباله‌های عفونی ندارد، این زباله‌ها باید سوزانده یا امحا شوند، این زباله‌ها حساس هستند و حمل آن‌ها باید براساس پروتکل خاص صورت بگیرد.

دکتر سقائیان نژاد خرید دستگاه زباله سوز برای شهر قم ضروری است و دانست و تصریح کرد: قانون در این زمینه تکلیف را مشخص کرده است و استفاده از دستگاه اتوکلاو در بیمارستان‌ها، تنها خطر زباله‌های عفونی را کاهش می‌دهد.

شهردار قم در پایان اظهار داشت: نباید در مباحث دوگانه رفتار کنیم، محیط‌زیست نیز روی این موضوع حساسیت دارد و ۲۰ سال قبل گذشته این مسئله حل‌شده است و برای حال نیست، صد در صد نیاز است یا زباله‌های بیمارستانی سوزانده شود و یا امحا شود و این امکان اگر در شهر نیست؛ باید همه در دست هم دهیم و این امکان را به وجود بیاوریم.