- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

شبهای قدر شیعیان در گوتنبرگ سوئد/مسلمانان سوئدی تنها۳ساعت افطار هستند

رمضان ماه سفر است،چه سفر زیبایی ، در این سفر انسان می تواند از خود ونفس خویش رها شود و بال در آسمان گشاید و وقتی به نماز می ایستد وبا قنوتی که تا دست باز می کند ،از دستهایش چشمه ها بجوشد وکبوتران نیایش آن را بنوشند.

به گزارش گروه فرهنگ وهنر پایگاه خبری رهپویان قم ،دراین ماه می توان روح ما را از مرداب گناه به سرزمین سعی وصفا ومروه پرواز داد .رمضان پل عبور ما به دیار عشق ومعنویّت بوده . وزمینه حضور ما را در وادی بهشت فراهم نموده است. در رمضان سفره ای به گستردگی آسمان پهن بود و همه ی مهمانان خدا از برکت آن بهره مند شده اند.

شبهای قدر درب رحمت الهی بدون واسطه باز است تا انسان با برپایی مراسم احیاء ،دعا ، مناجات و با طلب عفو و بخشش و توبه و انابه پای در وادی بهشت بگذارد.

شبهای قدر پل عبور انسان از وادی گناه وظلمت به سوی نور و پروردگار عالم است.

درکشورسوئد فقط در پنج شهر مراسم احیاء شب قدر برگزار می گردد.شیعیان ایرانی ، افغانی ، عراقی ولبنانی و …. از شهرهای اطراف خود را برای شرکت در مراسم سراسر نورانی ومعنوی شب قدر و قرآن سرگرفتن به کانون فرهنگی یاس شهر گوتنبرگ رساندند.

حضور جوانان و نوجوانان و کودکان با ذوق وشوق فراوان بهمراه خانواده ها در محفل ماه های رمضان ، خصوصا شبهای قدر علاوه بر حلاوت ، خاطرات بیاد ماندنی در ذهن آنان نقش می بندد.

برنامه های شب قدر علاوه بر سخنرانی و برگزاری مراسم احیاء و قرآن سرگرفتن حجت الاسلام سید جواد نورموسوی اعزامی از سازمان فرهنگ وارتباطات ، تلاوت یک جزء از قرآن کریم و قرائت حدیث کساء و دعای جوشن کبیر، نمازجماعت مغرب وعشاء ، صرف افطار، مناجات خوانی و عزاداری ،صرف سحری و با اقامه نمازجماعت صبح پس از ۸ساعت به پایان می رسد .

شیعیان در مسجد کانون فرهنگی و هنری یاس گوتنبرگ علاوه بربرنامه های مراسم شب قدر، به عزاداری و سوگواری شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام پرداختند .

برنامه های معنوی شبهای ماه مبارک رمضان

کانون فرهنگی و هنری یاس ایانیان گوتنبرگ سوئد

مکان کانون فرهنگی یاس که مسجد نامیده می شود در حال حاظر تنها مرکز دینی ایرانیان مقیم گوتنبرگ سوئد است با اجرای برنامه های سخنرانی ، دعای توسل،دعای کمیل،زیارت عاشورا وکلاسهای قرآن واحکام در طول سال توانسته است افراد زیادی را همانند پروانه دور خود جمع نموده،وفشار روحی وروانی مهاجرین ایرانی ودیگر کشورها که بار غم و اندوه غربت را بر دوش دارند، بکاهد.

کانون فرهنگی یاس محور ومرکز تجمع ایرانیان مومن ومتدین وپایبند به مذهب در گوتنبرگ شده است.

برنامه های معنوی شبهای ماه مبارک رمضان در فضای بسیار صمیمی و معنوی با حضور حجت الاسلام سیدجوادنورموسوی کارشناس مذهبی و مشاور خانواده و روانشناس (روحانی از حوزه علمیه قم ، اعزامی سازمان فرهنگ وارتباطات) در هرروز از ساعت ۷ شامل برنامه های جزء خوانی قرآن کریم ، تفسیر وشان نزول آیات ، پاسخ به شبهات و سوالات پیرامون خانواده ، مذهبی ، اخلاقی ، شرعی ، اعتقادی و…. ، سخنرانی ، مناجات و دعا به مدت ۷ساعت برگزاری می گردد.

فاصله اذان مغرب تا اذان صبح در گوتنبرگ قریب به ۳ ساعت می باشد.

بیست و یکم خرداد در گوتنبرگ کاملا روز بوده و تاریکی شب احساس نشد.

در خلال برنامه های هر روز نماز جماعت مغرب وعشاء برگزار می گردد و مراسم با نمازجماعت صبح پایان می پذیرد. تمام شبها در کانون افطاری داده می شود وبعضی شبها هم سفره سحری در کانون برای عموم دایر می باشد.

در این مراسم مسلمانانی از کشورهای ایران عراق ، افغانستان و لبنان شرکت می کنند.

نوشته شده توسط :حجه الاسلام سید جواد نور موسوی،روابط عمومی محترم مرکز فقهی ائمه اطهار