- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

سنگک خوراک لذیذی که تنها در قم تهیه وپخت میشود

مردم ایران قم را با سوهان شیرینش میشناسند واین درحالی است که سوهان گرچه مرکز تولید عمده اش در قم صورت می گیرد،اما در جاهای دیگر کشور نیز پخت می شود.اما تنها پختنی که در قم انجام می شود ودر کل کشور بی نظیر است،همان سنگک است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم ، مردم ایران قم را با سوهان شیرینش میشناسند واین درحالی است که سوهان گرچه مرکز تولید عمده اش در قم صورت می گیرد،اما در جاهای دیگر کشور نیز پخت می شود.اما تنها پختنی که در قم انجام می شود ودر کل کشور بی نظیر است،همان سنگک است که با مشقت های فروانی تهیه می شود وتقریبا شبیه عدسی است اما رنگ آن قهوه ای تر ومایل به سمنو وطعم آن به مراتب خوشمزه تر از عدسی است.

در این باره با یکی از یکی از پزنده های این خوراک لذیذ به گفتگو نشستیم که ماحصل آن را میخوانید:

حمید جعفری که در خیابان نوبهار قم یک سنگک فروشی قدیمی وباسابقه دارد وخودش وپدرش بیش از ۵۰سال است که در زمینه پخت سنگک فعالیت میکنند در این باره میگوید:سنگک  از حبوباتی بنام بلبلی ویا سنگینک تهیه می شود که مانند عدس کاشته ودرو می شود وبرای تمیز کردن آن مکافات وزحمت زیادی باید کشید .چون شبیه سنگ است وجدا کردن سنگ ریزه ها از آن نیاز به دقت وتلاش فراوانی دارد.

برای پخت ان نیز باید مشقت های فراوانی کشید وحد اقل ۸ساعت زیرش آتش بخورد تا پخته شود وتبدیل به بلبلی شود که همان را نیز مردم مانند باقلا پخته میخورند ودارای طعم بسیار لذیذی می باشد.

که پس از تبدیل شدن به بلبلی ،توسط دستگاهی چرخ شده وشبیه سمنو می شود. وپس از چرخ شدن دوباره چند ساعتی بر روی آتش قرار میگیرد تا قوام ولعاب بگیرد وپس از آن میتوان به عنوان یک صبحانه لذیذ ومقوی از آن استفاده کرد.

قبلا برای سریعتر پخته شدن آن ، از گیاهی بنام اشتون(همان اشنان) استفاده میشد که باعث زود پخته شدن بلبلی می شد .اما بهداشت به عوارض مصرف این گیاه هشدار داد ودیگر از آن مصرف نمیشود وبه تبع ان زحمات پختن ان بیشتر شده است وزمان بیشتری برای پختش می طلبد.

اول ها در کوره وکوزه های بزرگ سنگک پخته میشد وفروشنده های سنگک قبل از طلوع خورشید دور هم جمع شده واقدام به کوبیدن بلبلی برای تبدیل شدن به سنگک میکردند که یک عالمی برای خودش داشت.

پس از آن سنگک فروشان ،آن را در پاتیل های مسی ویا روحی خود قرار داده وراهی محلات قم می شدند واول صبح با صدای بلند داد میزنند که:سنگک خوراک ،سنگکی بدو،داغه بدو و..، ومردم با شنیدن صدای آنان ،فورا باظرف سراغ آنان رفته وصبحانه داغ خود را ازدرب منزل تهیه می نمودند.

جعفری درباره خواصی که از سنگک میداند ،اظهار میدارد:سنگک یک پروتئین گیاهی بسیار مقوی است وخواص پرتئینی آن به مراتب بیشتر از حبوبات دیگر است وچنانچه صح مصرف شود،شما تاعصر احساس سیری خواهید نمود.

وی می گوید:معمولا سنگک را با گلپر ونمک مصرف میکنند وچنانچه سفت شود،باکمی آب گرم میتوان آن را شل نمود.

شایان ذکر است که گرچه قم را با سوهان شیرین وبدون شکرش می شناسند،اما سنگک قم باکمی طعم شوری،یک غذای به مراتب خوشمزه تر از سوهان است وبه کسانی که از قم گذر می کنند توصیه می کنیم که در ابتدا سفر به قم کام خود را با سوهان قم شروع کنند ودر انتها با شوری سنگک قم سفر خود را به این شهر مقدس به اتمام برسانند.

چون سنگک قم مانند حلوای تن تنانی می ماند که تانخوری ندانی !

گزارش از حسین کبابی