سرقت داده‌های خصوصی کاربران با لینک‌های جعلی تست و غربال‌گری کرونا

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان قم گفت: مجرمان سایبری با انتشار لینک های جعلی و برنامه‌های دروغین موبایلی تحت عنوان تست و غربال‌گری کرونا به دنبال دسترسی به داده‌های خصوصی کاربران هستند. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،سرهنگ “علی موالی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار […]

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان قم گفت: مجرمان سایبری با انتشار لینک های جعلی و برنامه‌های دروغین موبایلی تحت عنوان تست و غربال‌گری کرونا به دنبال دسترسی به داده‌های خصوصی کاربران هستند.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم،سرهنگ “علی موالی” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: متاسفانه مجرمان سایبری مهمترین موضوع رسانه ای که افکار عمومی را در این ایام متوجه خود ساخته است را به عنوان بهترین سوءفرصت برای سرقت اطلاعات شخصی، نقض حریم خصوصی و سرقت هویت دیجیتالی افراد بکار بسته اند.
وی افزود: طی بررسی های بعمل آمده طی روزهای گذشته، اپلیکیشین ها و لینک های مجرمانه متعددی تحت این عنوان شناسایی شده است که اقدامات قانونی لازم در زمینه برخورد با آنها صورت پذیرفته است اما با توجه به شرایط پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد بارگذاری سایت‌ها، صفحات و کانال‌های مجرمانه و بدخواهانه بیشتری باشیم.
این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: سایت‌ها و صفحات جعلی که با هدف کلاهبرداری‌ از هموطنان با انتشار مطالب دروغین، تبلیغات کذب و غیر واقع و البته جذاب کاربران را به ثبت نام و ورود اطلاعات شخصی تشویق کرده و سپس با گردآوری و سوءاستفاده از این اطلاعات، علیه خود افراد یا خانواده آنان و در جهت اهداف مجرمانه یا سودجویانه خود بهره برداری می‌کنند.
سرهنگ موالی اضافه کرد: مجرمان سایبری با انتشار لینک های جعلی و برنامه‌های دروغین موبایلی تحت عنوان تست و غربال‌گری کرونا به دنبال دسترسی به داده‌های خصوصی کاربران هستند.
وی بیان داشت: این سوءاستفاده ها می‌تواند شامل سرقت اطلاعات حساب های کاربری و نام کاربری و کلمه عبور، سرقت اطلاعات بانکی، دسترسی غیرمجاز به تلفن همراه کاربر و اطلاعاتی مانند مخاطبین، پیامک ها، تصاویر و فایل های ذخیره شده و اطلاعات شخصی کاربر و حتی موقعیت مکانی کاربر باشد.
سرهنگ موالی در توصیه به کاربران ابراز داشت: هموطنان عزیز مراقب باشند تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشوند و حتماً برای دریافت مشاوره یا دریافت اطلاعات صحیح از مراجع رسمی و قابل تائید کمک بگیرند و مراقب ترفندهای کرونایی مجرمان سایبری باشند.
رئیس پلیس فتا استان هشدار داد: ایمیل‌های ناشناس با موضوع کرونا و موارد مرتبط را باز نکنید چرا که بسیاری از اپلیکیشن‌های تست کرونا جعلی بوده و حاوی بدافزار است بنابراین تنها از سایت رسمی وزارت بهداشت به آدرس salamat.gov.ir استفاده کنید.
سرهنگ موالی خاطرنشان کرد: مراقب خریدهای برخط مواد شوینده و ضد عفونی کننده از سایت‌های جعلی باشید و حتماً از منابع خبری نامعتبر و اعتماد به اخبار جعلی و شایعات پرهیز کرده و مراقب پیامک‌های جعلی جمع آوری کمک برای بیمارستان‌ها و مراکز خیریه نیز باشید.
رئیس پلیس فتا استان در پایان یادآور شد: این مراقبت ها موجب خواهد شد که احتمال اینکه هموطنان عزیز دچار آسیب و خسارت شوند، به شدت کاهش پیدا کند، ضمناً از در اختیار قرار دادن و یا ورود شماره ملی و شماره تماس و هر نوع اطلاعاتی که امکان سوءاستفاده را به سودجویان می دهد در سایت ها، صفحات و اپلیکیشن های غیرقابل تائید، خودداری کنید.
///////////////////////////////////
کشف بیش از ۱۰ هزار لیتر انواع محصولات شوينده غيراستاندارد در قم
رئيس پليس امنيت عمومي استان قم از کشف ۱۰ هزار و ۲۶۰ ليتر انواع محصولات شوينده، بهداشتي و ضدعفوني کننده غيراستاندارد در استان خبر داد.
سرهنگ “پیام کاوياني” در گفت و گو با خبرنگار پايگاه خبري پليس، اظهار داشت : در پي اخبار واصله مبني بر توليد و عرضه انواع محصولات شوينده، بهداشتي و ضدعفوني کننده غيراستاندارد سطوح در کارگاهي در یکی از شهرک های صنعتی استان، اکيپي از ماموران اداره اماکن پلیس امنیت عمومی فرماندهی انتظامی استان با همکاري نمايندگان سازمان صمت، و معاونت غذا و داروي استان به آدرس مذکور اعزام و در بازديد به عمل آمده مشاهده شد مقادير فراواني مواد ضدعفوني کننده سطوح و شوينده فاقد هرگونه مجوز و استاندارد در محل کارگاه در حال توليد و انبار است.
رئيس پليس امنيت عمومي استان افزود : ماموران با انجام یکسری اقدامات پلیسی مسئول کارگاه را دستگير و مقدار ۱۰ هزار و ۲۶۰ ليتر انواع محصولات شوينده و ضدعفوني کننده غيراستاندارد را از انبار موصوف کشف کردند.
سرهنگ کاویانی ادامه داد: اموال کشف شده حسب دستور مقام قضائي برای سير مراحل قانوني و بررسي و امحاء تحويل معاونت غذا و داروي استان شد.
رئیس پلیس امنیت عمومی استان قم با اشاره به عزم جدی پلیس برای مبارزه با احتکار کنندگان اقلام بهداشتی از مردم خواست تا در صورت اطلاع از احتکار هر نوع اقلام بهداشتی بلافاصله موضوع را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اعلام کنند.