- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

رکورد زنی پیک مصرف برق همچنان ادامه دارد

به رغم تلاش های گسترده مسئولان استان و هماهنگی های صورت گرفته با مسئولان وزارت نیرو و اجرای تمهیدات متعدد در کشور از جمله تغییر ساعات کاری ادارات برای صرفه جویی در مصرف برق،توافق با صنایع و مشترکین کشاورزی و تجاری جهت کاهش و یا قطع مصرف در ساعات اوج مصرف و ….؛متاسفانه همچنان پیک مصرف به رکورد زنی های بی سابقه خود ادامه می دهد و شبکه برق کشور را در وضعیت بحرانی قرار داده است.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،با وجود اینکه طرح های متعددی همچون کاهش ساعات کار ادارات موجب صرفه جویی دو هزار مگاواتی مصرف برق در سطح کشور شده است ولی همچنان افزایش استفاده بخش های مختلف از جمله سیستم های سرمایشی پرمصرف که بخش اعظمی از پیک مصرف برق را به خود اختصاص داده است باعث شده تا در روزهای گرم تیرماه امسال شرایط به گونه ای رقم بخورد که مصرف برق کشور وارد کانال هشدار دهنده ۵۷ هزار مگاوات شود.
با توجه به اینکه توان تولید برق تابستان امسال ۵۸ هزار مگاوات است و بخش قابل توجهی از توان تولید نیروگاههای برق آبی به دلیل افت بی سابقه بارندگی ها کاهش یافته است طبیعتا با ادامه چنین روندی امکان بروز دوباره تجربه ناگوار اردیبهشت ۸۰ برای شبکه برق کشور دور از انتظار نخواهد بود.در مقطع زمانی یاد شده با رشد یکباره مصرف برق کشور بیش از میزان توان تولید انرژی شرایطی رقم خورد که شبکه برق کشور دچار فروپاشی شد و خاموشی سراسری کشور را فرا گرفت.
بر اساس اطلاعات دریافتی ،طی روزهای آینده برای شهر قم افزایش دما و پایداری هوای گرم به صورت کم سابقه ای پیش بینی شده است و به دنبال آن انتظار می رود مصرف برق به صورت صعودی افزایش یابد؛بی تردید در چنین شرایطی برای تامین برق پایدار بیش از هر زمان دیگری به مدیریت مصرف برق نیازمندیم.
شرکت توزیع نیروی برق استان قم ضمن قدردانی از صبوری و همراهی یکایک شهروندان و مشترکین محترم در بخش های مختلف خانگی ، تجاری، کشاورزی و صنعتی و مراکز اداری تقاضا دارد با کاهش و مدیریت مصرف برق به ویژه در ساعات اوج بار(۱۲ الی ۱۶ و ۱۹ الی ۲۳)تنها به میزان ۱۰ درصد صنعت برق و این شرکت را در ارایه هر چه مناسب تر خدمات و تامین برق پایدار یاری نمایند.
امید است مشترکین محترم،با رعایت و مصرف درست و بهینه برق،حذف موارد غیر ضروری ،کنترل و پایش مصرف انرژی به ویژه در بخش استفاده از تجهیزات و لوازم سرمایشی، زمینه را جهت برخورداری عموم از این خدمت بی بدیل فراهم آورند.
از شهروندان گرامی تقاضا داریم در هنگام خاموشی های مدیریت بار برق موارد زیر را رعایت فرمایند:
✅کلیه مصارف خانگی هنگام قطع جریان برق از مدار خارج شوند و فقط کلید یک لامپ روشنایی در وضعیت روشن قرار گیرد.
✅حتی الامکان برای مصارف حساس از محافظ های استاندارد استفاده گردد.
✅ آسانسورهای ساختمان ها طبق استاندارد باید به سیستم توقف اضطراری (بلاک اوت)مجهز شود . با این سیستم در صورت قطع برق ، کابین آسانسور در نزدیک ترین طبقه متوقف شده و درب آن باز می شود.
✅مشترکین حساس از سیستم دیزل ژنراتور به منظور تامین برق خود در مواقع قطع برق استفاده نمایند.
✅مشترکین محترم اداری و یا مشترکین شرکت های مختلف که در هنگام قطع برق محل کار خود را ترک می کنند ،حتما از خاموش بودن مصارف اطمینان داشته باشند تا در صورت برقراری جریان برق ،وسایل روشن نشوند.
منبع:روابط عمومی شرکت توزیع برق استان قم