- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

رشد ۲۰ درصدی در اهدای خون در آبان ماه استان قم

مدیرکل انتقال خون استان قم گفت:در آبان ماه رشد ۲۰ درصدی در اهدای خوندرمیان اهداء کننده های  استان قم داشتیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،دکترمرتضی نوریان امروز در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه ۳۶ هزار و ۲۷ نفر در هشت ماهه سال۱۳۹۶  به مراکز انتقال خون استان جهت اهدای خون مراجعه  کردند. اظهار کرد از این تعداد ۲۸ هزار  نفر موفق شدند خون اهدا کنند.

مدیرکل انتقال خون استان قم افزود: تعداد اهدای خون بانوان در این مدت هزار و ۱۲۱۳ نفر بوده که بیش ۴% از کل اهداککندگان را شامل شده است.

وی با اشاره به شاخص مستمر اهدا کنندگان خون که یکی از مهمترین شاخص های تامین ایمنی و سلامت خون می باشد  بیان کرد: در هشت ماهه  امسال ۱۶ هزار و ۲۸۶نفر اهدا کننده خون مستمر به اداره کل انتقال خون استان مراجعه کرده‌اند که ضمن رشد ۵/۳% نسبت به سال گذشته از میانگین کشوری فراتر می باشد.

در این ایام نزدیک ۱۰ هزار واحد خون و فرآورده های آن  به شبکه خونرسانی کشور ارسال شده است و در استان نیز بیش از ۳۶ هزار و ۲۸۰ واحد خون و فرآورد های آن به بیمارستانهای استان  توزیع شده است و نیاز مراکز درمانی به این ماده حیاتی تامین شده است.

فرآیند پلاکت فرزیس که یکی از فن آوریهای نوین این اداره کل می باشد با تولید ۱۴۵ واحد  در هشت ماهه اول امسال شاهد رشد ۵۱% نسبت به مدت زمان سال قبل بوده ایم بوده است گفتنی است  که پلاکت اهدایی به روش آفرزیس ۶ برابر بیش از پلاکت جمع آوری شده از اهدا کنندگان خون اثر بخشی دارد و به دلیل اینکه پلاکت اهدایی ،فقط از یک اهدا کننده دریافت می شود احتمال واکنش بدن بیمار نسبت به الگوهای پروتئینی متعدد کاهش می یابد.

همچنین در آبانماه امسال بیش از ۴ هزار و۶۵۰ نفر داوطلب   اهدای خون داشتیم که از این تعداد۳ هزار و ۶۴۶ نفر موفق به اهدای خون شدند و سهم خانم ها ۱۷۱ نفر بوده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل با۲ هزار۹۲۷ نفراهدا کننده  نزدیک ۲۰ درصد اهدا کنندگان خون رشد داشته است.

از شاخص های اهدای خون ، اهدای مستمر است  که در ابان ماه نسبت به سال قبل شاهد رشد نیم درصدی بوده و بیش از۱ هزار و۳۱۷ واحد خون و فراورده های خونی به شبکه خونرسانی کشور ارسال شده است.