رشد ۲۰درصدی اهدای خون درفروردین ماه استان قم

معاون فنی اداره کل انتقال خون قم گفت:درفروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، اهدا خون در این استان با رشد ۲۰ درصدی مواجه بوده است به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان قم ،دکتر علیرضا کبیری اظهار داشت:درفروردین ماه سال جاری اهدای […]

معاون فنی اداره کل انتقال خون قم گفت:درفروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، اهدا خون در این استان با رشد ۲۰ درصدی مواجه بوده است

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان قم ،دکتر علیرضا کبیری اظهار داشت:درفروردین ماه سال جاری اهدای خون بیش از۲۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در این ماه ۴هزارو ۵۵۲نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد سه هزارو۸۰۴ نفرموفق به اهدای خون شدند.مدت مشابه سال قبل، ۳ هزارو ۲۰ نفر موفق شدند خون اهدا کنند.

همچنین بانوان نیز ۵/۳ درصد اهداکنندگان را تشکیل می دهند که نسبت به سال قبل تغییر محسوسی نداشته و۱۳۲ نفر از کل اهداکنندگان فروردین ماه راتشکیل می دهند.

وی خاطر نشان کرد: بانوان باید توجه داشته باشند که پیش از اهدای خون، اهداکنندگان توسط پزشک معاینه می‌شوند و در صورت نبود مشکل ، اهدای خون صورت می‌پذیرد؛ با مراجعه به مراکز انتقال خون و اهدای خون گامی در راستای بهبود حال بیماران بردارند.

وی به  شاخص های  اهدای خون مستمر اشاره کرد وافزود:در سال جاری اهدای خون مستمر  از مهمترین شاخص ها در سلامتی و ایمنی خون های اهدا شده می باشد، ازاین تعداد اهداکنندگان دو هزارو۳۲۰ نفر بودندکه نسبت به سال قبل کاهش ۲ در صدی داشته است.

وی گفت: در فروردین ماه سال جاری با تلاش کارکنان این اداره کل تمامی نیاز مراکز درمانی استان برطرف گردیده است و بیش ازچهار هزارو۷۱واحد خون و فراورده های خونی به مراکز درمانی استان ارسال شده است .

همچنین در ماه گذشته هزارو ۱۵۰ واحد خون و فراوردهای آن به شبکه خون رسانی کشور ارسال شده که نسبت به سال قبل رشد۱۱ درصدی داشته است.

وی خاطر نشان کرد: نیاز به خون دائمی است، به دلیل محدودیت درمدت زمان نگهداری خون و فرآورده های آن، امکان ذخیره سازی برای مدت طولانی وجود ندارد و از طرفی بیماری ها و سوانح هر روز در حال رخ دادن هستند که این امر تأمین خون به صورت مستمر و همیشگی را ضروری می نماید

کبیری افزود: افراد واجد شرایط در طول ماه مبارک رمضان اهدای خون را فراموش نکنند و به مرکز انتقال خون در استان که همه روزه علاوه بر ساعات کاری در شیفت صبح، پس از افطار نیز پذیرای شهروندان نیکوکار و داوطلب اهدای خون هستند، مراجعه کنند.

وی درپایان اظهار داشت: به مؤمنین و روزه داران گرانقدری که به واسطه اعتقاد مذهبی و یا نذر اهدای خون را فقط به شب های پر فیض قدر موکول می‌کنند، در خواست می کنیم تأمین خون برای نجات جان بیماران نیازمند، مختص زمان خاصی نیست و از طرفی در شب‌های قدر در مرکز خونگیری با ازدحام جمعیت مواجه هستیم که مانع از ارائه خدمات مطلوب و همچنین معطلی مراجعه کنندگان می شود بنابراین از اهداکنندگان تقاضا داریم در طول ایام ماه مبارک رمضان جهت اهدای خون اقدام کنند.