رسانه‌ها می‌توانند هزینه اجرای پروژه‌های شهری را کاهش دهند

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: هماهنگ شدن دستگاه‌های اجرایی کار بسیار سختی است اما اطلاع‌رسانی مناسب صورت بگیرد و همه دور یک میز جمع شوند در مصرف زمان و انرژی هم صرفه جویی می‌شود. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،عباس حلوایی‌زاده با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌ای «شهر ما»، اظهار داشت: […]

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: هماهنگ شدن دستگاه‌های اجرایی کار بسیار سختی است اما اطلاع‌رسانی مناسب صورت بگیرد و همه دور یک میز جمع شوند در مصرف زمان و انرژی هم صرفه جویی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،عباس حلوایی‌زاده با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره رسانه‌ای «شهر ما»، اظهار داشت: جشنواره رسانه‌ای شهرما به دنبال این است که بتواند خروجی‌های ثمربخشی در حوزه شهری به همراه داشته باشد و علاوه بر این با شناسایی چالش‌ها و آسیب‌شناسی در حوزه شهری بتواند به تبادل اطلاعات بین شهروندان کمک کند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه حوزه عمرانی یکی از حوزه های مهم شهری است، افزود: جامعیت در اطلاع رسانی در حوزه پروژه‌های عمرانی بسیار اهمیت دارد، در اخبار عمرانی باید حرف تمامی ذینفع‌های آن طرح شنیده شود، اگر گوشه ای از اطلاعات پروژه چه مثبت و چه منفی منتقل شود باعث می‌شود مابقی مسائل پروژه تحت الشعاع قرار بگیرد.

حلوایی زاده با تاکید بر اینکه باید عیب و حسن هر پروژه‌ به صورت واقعی منتشر شود، خاطرنشان کرد: اگر معایب یک پروژه منعکس نشود، قطعا خروجی که حاصل می‌شود همیشه باعث عقب ماندگی و کاهش کیفیت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در اجرای هر پروژه عوامل بسیاری دخیل هستند، تاکید کرد: ازجمله این عوامل ذینفع‌ها، مردم و اهالی پروژه هستند، معارض‌های تاسیساتی مانند آب، فاضلاب، برق، معارض های ملکی، مشکلات اقتصادی و برخی موارد دیگر که همه می توانند جزء مسائلی باشند که پروژه را تحت الشعاع قرار دهد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تاکید بر ضرورت انتشار گزارش‌های واقعی در پروژه‌های تخصصی عمرانی شهری، عنوان کرد: مسئله بعدی همکاری بین دستگاه‌هاست، به دلیل عدم وجود مدیریت واحد شهری و همخوانی نداشتن بودجه‌های شرکت‌ها با شهرداری قم، شهرداری قم همواره اجرای پروژه توسعه و تعویض شبکه‌ها با ناهماهنگی پیش می‌رود و هزینه‌های مضاعف به شهر تحمیل می‌شود.

حلوایی زاده با تاکید بر اینکه این نگاه باید در گزارش‌ها و اخبار حوزه عمرانی در نظر گرفته شود، عنوان کرد: انتشار گزارش‌ها با این نگاه می‌تواند چراغ راهی برای ما و همکاران ما در مجموعه شهری باشد و هم تعامل و همدلی و یک رنگی در مجموعه‌های استان را داشته باشد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تاکید بر اینکه دلایل تعویق یک پروژه باید منعکس شود، افزود: خواهش ما این است که همه موارد را باهم ببینیم و آسیب شناسی کنیم، هدف این باشد که پروژه در زمان خود به بهره‌برداری برسد و مشکل را حل کنیم نه اینکه مشکل را از این اداره به اداره بعدی منتقل کنیم.

حلوایی زاده با تاکید بر لزوم آگاهی خبرنگاران از جزئیات پروژه‌های عمرانی، ادامه داد: خبرنگاران در بحث تخصصی عمرانی حتما باید در پروژه‌ها ورود کنند و تمام مسائل را بشناسند، چند صباحی گام به گام در کنار ما باشند از ریز جزئیات، از صورتجلسه‌ها، برخوردی که با مشاورین داریم، کنترل کیفیت، صورت وضعیت‌ها، مسائل مالی، رفع معارض‌ها، خریدها و… همه این موارد اطلاع داشته باشند.

وی افزود: اگر خبرنگاران در پروژه‌ها بیشتر ورود کنند و نشست‌های تخصصی با همکاران ما در مجموعه مهندسین، مشاورین، پیمانکاران داشته باشند قطعا گزارش‌های بسیار پخته‌تری خواهند داشت و قطعا راهگشای ما خواهند شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم به اهمیت نقش شهرداری در ایجاد این تخصص در خبرنگاران نیز تاکید کرد و افزود: اگر بتوانیم نشست‌های اطلاع رسانی، بازدیدهای کارگاهی و میدانی را به صورت پیوسته و هر ماه داشته باشیم و گزارش دهیم باعث خواهد شد تا تحلیل‌ها و برداشت‌های واقعی از پروژه‌ها صورت بگیرد و آسیب‌ها و مشکلات پروژه‌ها بیشتر درک شود.

حلوایی زاده افزود: توان رسانه ای شهر قم بیش از چیزی است که تا به امروز استفاده شده است و شاید بتوان گفت تا به امروز ۲۰ درصد از توان رسانه ای شهر قم در خدمت پیشبرد پروژه‌های شهری بوده است.

وی با اشاره به اختلاف بین دستگاه‌ها در پروژه‌ها، عنوان کرد: با توجه به اینکه هرکدام از ادارات زیرمجموعه یکی از وزارت‌خانه‌ها هستند و حتی قوانین و مقررات خاصی دارند ایجاد همسویی این موارد سخت می‌شود پس اگر اطلاع‌رسانی مناسب صورت بگیرد و همه دور یک میز جمع شوند در مصرف زمان و انرژی هم صرفه جویی می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم بر ضرورت تامل رسانه‌ها در اظهارنظر در برخی موضوعات حساس هم تاکید کرد وگفت: در حادثه بلوار کشاورز و حادثه آب گرفتگی اگر برخی از رسانه‌ها اندکی تامل می کردند تا کارشناسان رسمی ورود کنند، نتیجه واقعی اعلام می شد. این اتفاق باعث سلب آرامش مردم می‌شود.

حلوایی زاده ادامه داد: شهرداری به دنبال شنیدن تعریف و تمجید صرف نیست چرا که دوست واقعی کسی است که عیب ها را بگوید و مانند آینه باشد. شنیدن تعریف صرف مجموعه را با این فکر همراه می‌کند که هیچ گونه عیبی ندارد و این باعث درجا زدن سیستم خواهد شد اما اگر انتقادها واقع بینانه باشد حتما ما در پروژه‌های بعدی سعی می‌کنیم این مشکلات را اصلاح کنیم تا هم در منابع  هم در زمان صرفه‌جویی کرده باشیم و هم برای مردم دلگرمی ایجاد شود.