رتبه دوم کشوری قم در اجرای طرح نسخه الکترونیک

  مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم گفت: قم در اجرای طرح نسخه الکترونیک که فرد مراجعه کننده تنها بایک کدملی احراز هویت شده وخدمات درمانی خود را با تمام وکمال در مراکز درمانی این سازمان دریافت می کند،با ۹۹ونیم درصد اجرا رتبه دوم کشور را دارد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، مدیر […]

 

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم گفت: قم در اجرای طرح نسخه الکترونیک که فرد مراجعه کننده تنها بایک کدملی احراز هویت شده وخدمات درمانی خود را با تمام وکمال در مراکز درمانی این سازمان دریافت می کند،با ۹۹ونیم درصد اجرا رتبه دوم کشور را دارد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم گفت: قم در اجرای طرح نسخه الکترونیک که فرد مراجعه کننده تنها بایک کدملی احراز هویت شده وخدمات درمانی خود را با تمام وکمال در مراکز درمانی این سازمان دریافت می کند،با ۹۹ونیم درصد اجرا رتبه دوم کشور را دارد وپیش بینی می کنیم که تاسه سال آینده طرح کارت سلامت در صورت همکاری دست اندر کاران دراستان قم اجرایی شود.

داود علیمحمدی افزود:در سال جاری ۳۷۶۰ میلیارد ریال بودجه درمان مستقیم و غیرمستقیم استان قم است.

وی افزود: در سال ۹۰، ۷۰ میلیارد ریال بودجه برای درمان مستقیم اختصاص یافته بود که این رقم امسال به ۷۶۰میلیارد ریال رسید که نشانگر جهش ده برابری در این حوزه است.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم با اشاره به این که در سال گذشته بیمه شدگان تامین اجتماعی ۷۲۰ هزارتن در استان بوده اند گفت: از این تعداد ۶۲ هزار تن از خدمات بیمارستان های سطح شهر و ۱۲ هزار و ۷۰۰ تن از خدمات بیمارستان امام رضا(ع) زیر نظر سازمان تامین اجتماعی استفاده کردند.
وی ادامه داد: سال گذشته پنج هزار و ۶۰۰ بار مراجعه به مراکز طرف قرارداد صورت گرفته است که از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۰ به پزشکان متخصص و بقیه افراد به پاراکلینیک ها مراجعه کرده اند ضمن این که در بین این بیماران ۲۰۰ تن دارای بیماری صعب العلاج بودند که حدود ۷۳ درصد از بودجه دارویی را به خویش اختصاص دادند.
وی با بیان این که سال گذشته ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بار مراجعه به مراکز زیر نظر سازمان تامین اجتماعی صورت گرفته است گفت: حدود ۵۹۰ تن از نیروهای این سازمان خدمات را به بیماران ارائه کرده اند و ۱۴۰ پزشک کار درمان بیماران را بر عهده گرفتند.
علیمحمدی ابراز داشت: ۳۰۰ مورد تعویض مفصل در بیمارستان امام رضا(ع) برای بیماران انجام شده است که اگر این عمل جراحی ها در بیرون از سازمان تامین اجتماعی انجام می شد بسیار هزینه بر برای بیماران بود.
وی از اجرای نسخنه الکترونیک در این استان خبر داد و گفت: این طرح از بهمن ماه سال گذشته در استان آغاز شد و طی ارزیابی های صورت گرفته توسط سازمان تامین اجتماعی استان قم رتبه دوم را در اجرای مناسب این طرح کسب کرد.
وی خاطر نشان کرد: در این طرح، شخص که دارای بیمه تامین اجتماعی است می تواند با ارائه کد ملی از مراکز زیر نظر این سازمان بدون به همراه داشتن دفترچه خدمات دریافت کند که اجرای این طرح مدیریت زمان و درمان را به همراه دارد.
وی با اشاره به این که هر قمی در طول سال ۱۱ مرتبه به پزشک مراجعه می کند گفت: این تعداد مراجعه، غیرمعمول است این درحالی است که در کشورهای دیگر میانگین مراجعه هر فرد به پزشک در طول سال سه الی چهار مرتبه است.
وی افزود: بسیاری از افرادی که به پزشک مراجعه می کنند نیاز به خدمات درمانی و دارویی ندارند از این رو باید در مردم فرهنگ مراجعه به پزشک و مراکز درمانی ارتقا پیدا کند.
وی با تاکید بر این که تجویز دارو باید منطقی صورت بگیرد گفت: در کشورهای دیگر در هر نسخه یک الی ۲ رقم دارو تجویز می شود این در حالی است که در کشور ما میانگین سه دارو و در استان قم میانگین چهار دارو در نسخه ها تجویز می شود.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان قم ادامه داد: برخی بر این باور هستند که با تجویز بیشتر دارو به خصوص داروهای تزریقی مدت درمان آنان کوتاه تر می شود در همین راستا نیز باید ضمن نظارت بر نحوه تجویز دارو باید فرهنگسازی درست در این زمینه صورت بگیرد.
وی، نبود حمل و نقل عمومی به بیمارستان امام رضا(ع) را یکی از مهمترین مشکلات مردم برشمرد و گفت: این بیمارستان به صورت رایگان خدمات درمانی را ارائه می کند و پاسخگوی نیازهای قشر ضعیف جامعه است از این رو نیازمند همکاری مسئولان استانی برای فراهم سازی زمینه حمل و نقل عمومی مردم به این مرکز درمانی هستیم تا از این طریق بار هزینه ها کاهش پیدا کند.
۱۹ تیرماه الی ۲۵ تیرماه با عناوین روز شمار «تامین ‌اجتماعی عدالت و امنیت اجتماعی»، «تامین ‌اجتماعی، فرهنگ و اقتصاد مقاومتی»، «تامین‌اجتماعی و سیاست ‌های کلی نظام سلامت»، «تامین ‌اجتماعی و تعامل با شرکای اجتماعی»، «تامین ‌اجتماعی، برنامه محوری و قانونمداری»، «تامین ‌اجتماعی، کارآمدی با نهضت ICT» و «تامین ‌اجتماعی، رسانه و پاسخگویی» هفته تامین اجتماعی نامگذاری شده ‌اند.
درپایان این نشست خبری،از زحمات دکتر علیمحمدی درتعامل خوب با اصحاب رصانه وبویژه خبرگزاری ایلنا(کارگران) توسط آقای صادق چهرقانی سرپرست این خبرگزاری در استان قم تجلیل به عمل آمد.