- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

رتبه اول قمی ها درجذب کمک های مردمی برای ایتام درکشور

مدیرکل کمیته امداد استان قم  گفت:استان قم در سال گذشته رتبه اول را درجذب کمک های مردمی در رابطه با ایتام در میان سایر استانهای کشور کسب نمود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، اکبر میرشکار پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که با تصاویر مبارک خبرنگاران شهید محمود صارمی، محمدمهدی شریفی، علیرضا افشار و محسن خزائی مزین  و با رعایت کلیه نکات بهداشتی برگزار شد،با اشاره به اقدامات انجام گرفته در سال گذشته، اظهار داشت: ۲۲۷۰۰ خانوار به صورت مستمر از کمیته امداد خدمات دریافت می‌ کنند که از این میزان حدود ۱۵۵۰۰ خانوار، زنان سرپرست خانوار هستند که در مقایسه با کشور آمار بالاتری را نشان می‌ دهد.
وی ادامه داد:  از حدود ۴۰ هزار فرد تحت پوشش کمیته امداد، حدود ۱۴ هزار نفر بالای شصت سال هستند که خدمات ویژه ای را دریافت می‌ کنند .
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ نفر وام ودیعه مسکن دریافت کرده اند، گفت: ۵۴۸ نفر از وام قرض الحسنه برای خرید و ودیعه مسکن برخوردار شده اند و در سال ۹۸ حدود ۱۰۳ میلیارد تومان وام قرض الحسنه پرداخت کرده ایم.

توانمندسازی خانواده های را با جدیت دنبال می کنیم
وی اضافه کرد: موضوع توانمند سازی خانواده ها را نیز با جدیت دنبال می‌ کنیم که فقط مربوط به اشتغال نیست چون به عنوان مثال برخی خانواده ها به دلیل چالش ها و دغدغه هایی که داشته اند، نیازمند یک ثبات فکری و آرامش ذهنی هستند از این رو یکی از خدمات مؤثر و مهم کمیته امداد، خدمات مشاوره ای است.
میرشکار افزود: در سال ۹۸ بیش از ۳۵۰۰ نفر از طریق مشاوران مشاوره دریافت کرده اند که در نتیجه آن ۶۷ مورد ترک تحصیل کرده دوباره تحصیل علم را آغاز کردند، تعداد ۲۵مورد از افراد طلاق گرفته به زندگی قبلی خود بازگشتند و ۷۳۰ نفر نیز زندگی جدید خود را آغاز کردند.

پرداخت وام اشتغال به ۲۰۰۵ نفر در سال گذشته
وی با اشاره به این که ۲۰۰۵ نفر در سال گذشته وام اشتغال دریافت کرده اند، گفت: این میزان پرداختی ما حدود ۶۱ میلیارد تومان می باشد. برای تولید فرش  و گلیم در منزل ۲۵۴ شغل، صنایع دستی ۱۳، تولیدی ۳۷۲، حمل و نقل ۱۵۵، کشاورزی ۱۳، دام و طیور ۳۶۶ مورد اشتغال زایی در سال گذشته صورت گرفته است.

رشد سرانه ازدواج در سال قبل
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با اشاره به اینکه یکی دیگر از وجوه توانمندسازی خانواده ها، موضوع ازدواج است عنوان کرد:   در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۳۰ درصدی را در پرداخت کمک هزینه ازدواج داشته ایم؛ در سال ۹۸ بالای ۱۴۰۰ مورد با حدود ۱۲ میلیارد تومان پرداختی کمک هزینه ازدواج صورت گرفته است.

 آمادگی ساخت هزار واحد را داریم
وی با بیان این که خیرین استان و کمیته امداد برای خدمت رسانی پای کار هستند، گفت: مشکل اساسی ما بحث زمین برای خانه سازی است چون قیمت زمین ها بالاتر رفته است و ما در صورت تأمین زمین می‌ توانیم مشکل عمده مسکن را برطرف کنیم و نگرانی اصلی ما بالارفتن قیمت مسکن و همچنین ودیعه مسکن است و آمادگی داریم یک هزار واحد را بسازیم.
میرشکار افزود: در حوزه بهداشت و درمان نیز اقدامات خوبی انجام شده است و در همین ایام ۵۶ هزار ماسک و ۱۹هزاربطری های ضدعفونی کننده را با همکاری گروه های جهادی در خانه مددجویان در همان روزهای اول توزیع نمودیم و همچنین مبالغ نقدی از ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به ۳۰۰۰ خانواده آسیب پذیر پرداخت کردیم.

توزیع ۱۹۹۰۰ بسته معیشتی در اسفندماه بین نیازمندان/جمع آوری حدود ۸میلیارد کمک در جشن نیکوکاری
وی در ادامه عنوان کرد: در ماه اسفند با کمک مردم ۱۹۹۰۰ بسته معیشتی توزیع کردیم و جالب توجه این است که ما در جشن نیکوکاری سال گذشته که دغدغه و نگرانی زیادی با توجه به تعطیلی مدارس و صنوف داشتیم، به فضل الهی نزدیک به پنجاه درصد رشد داشتیم و مردم نزدیک به هفت و نیم میلیارد تومان کمک کرده اند.

 کمک۱۶میلیاردی مردم و خیرین به کمیته امدادطی دوماه
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با اشاره به این که برای سال ۹۹ نیز برنامه هایی در نظر گرفته شده است، گفت: امسال علی رغم همه سختی هایی که داشتیم در طی همین دوماه مردم نزدیک به ۱۶ میلیارد تومان کمک کرده اند که رشد ۱۰۹ درصدی را نسبت به دو ماهه اول سال ۹۸ شاهد بوده ایم.

توزیع ۲۱ هزار بسته معیشتی در ماه رمضان به تناسب تعداد افراد خانوار
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام ماه مبارک رمضان تصریح کرد: در ماه رمضان امسال بسته های معیشتی ببن بیش از ۲۱ هزار خانواده توزیع شد که بالای چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون ارزش بسته های غذایی بوده است.
میرشکار با بیان این که ۷۶ هزار پرس غذا در طول ماه رمضان طبخ و در اختیار مردم قرار گرفت، گفت: در همین دو ماهه اول سال ۵۹۸ مورد پرداخت وام داشته ایم که حدود سه میلیارد تومان می‌ شود در حالی که هنوز بانک ها پرداخت وام خود را آغاز نکرده اند.
وی اضافه کرد: امسال ۳۹۲میلیون تومان فطریه جمع آوری شد که به لطف خدا با هماهنگی های صورت گرفته عصر عید فطر در اختیار نیازمندان قرار گرفت.

برنامه اصلی ما در سال ۹۹ اشتغال و توانمندسازی نیازمندان است
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) تاکید کرد: در سال ۹۹ باید در حوزه اشتغال نیازمندان و کسانی که بیکار شده اند ورود پیدا کنیم چون خیلی از این افراد توان این که ضامن برای وام های اشتغال ندارند، خیرین می‌ توانند برای ضمانت این افراد نیز اقدام کنند چراکه هدف گیری ما ۲۵۴۰ مورد ایجاد اشتغال است که امیدواریم بانک ها نیز هماهنگی خوبی داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: جامع ترین و کامل ترین بانک اطلاعات نیازمندان در اختیار کمیته امداد است و می‌ توانیم با استفاده از این بانک، نسبت به کمک رسانی درست و جلوگیری از کمک های مکرر اقدام کنیم به همین جهت امروز سامانه ملی «خیر و احسان» با عنوان سامانه سخا رونمایی می‌ شود که خیرین می‌ توانند به راحتی و در آن واحد کمک های خود را به نیازمندان واقعی به صورت لحظه ای پرداخت کنند.