- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

دیدار سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی با مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری

با هدف همکاری دوجانبه و در راستای برنامه های مشترک کتابخوانی، سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم با مهدی مقیمی، مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری ورزشی شهرداری قم دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از  روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در آغاز این دیدار به اهمیت و جایگاه نقش کتابخانه های عمومی در پیشرفت علم و فرهنگ جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی پرداخت.

سرپرست اداره کل کتابخانه ها اظهار داشت: مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری دیدگاهی فرهنگی دارد و از جنس نهاد کتابخانه های عمومی کشور است و وجه مشترک ما در این سازمان برنامه های کتاب محور است که با هدف معرفی کتاب های خوب و لذت خواندن انجام می شود.

وی سپس گفت: این اداره کل از مسابقات کتابخوانی و رونمایی از کتبی با موضوع شهدا استقبال می کند و آن را در برنامه های فرهنگی خود قرار می دهد؛ ضمن آنکه می تواند از ظرفیت های این سازمان برای اعضای کتابخانه و خانواده کتابداران استفاده کند چرا که این مهم نیز در راستای صیانت از حقوق شهروندی به شمار می رود.

سجاد عمرانی در ادامه به اهمیت دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد وافزود: در راستای هم افزایی و معرفت زایی به ساحت مقدس معصومین علیهم السلام انتظار می رود دستگاه های فرهنگی به این جشنواره ملی و خانوادگی ورود پیدا کنند و در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشند.وی گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به گسترش کتابخوانی و تاثیر مثبت مطالعه در جامعه با رایزنی های انجام شده، پیگیر تخصیص بودجه و اعتبار برای افتتاح کتابخانه شهدای نوبهار و امام خمینی (ره) و انتخاب نام کتابخانه در یکی از بهترین میادین شهر هستیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی در پایان بیان کرد:کارگاه های آموزشی، نشست های مشاوره، نشست های قصه گویی و جمع خوانی، اجرای نمایش و نشست کتاب خوان و زنگ دانایی از دیگر برنامه های فرهنگی این اداره کل است.

مهدی مقیمی، مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری اظهار داشت: این سازمان دراجرای برنامه های فرهنگی و انجام تبلیغات شهری به ویژه دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی همکاری لازم را اعمال می کند. وی هدف از فعالیت های فرهنگی این سازمان را ارتقاء فرهنگ و حقوق شهروندی استان با محوریت کتاب و گسترش فرهنگ مطالعه عنوان کرد و افزود: با تولید کارهای هنری، نشست نقد و بررسی کتاب و جشنواره قصه گویی و پرده خوانی و روایت گویی می توانیم تعامل دوجانبه با یکدیگر داشته باشیم.

وی همچنین به راه اندازی ۳ مرکز فرهنگی معنوی خانه «شهید زین الدین، شهید کلهری و شهیدشفیعی» اشاره کرد و گفت: سازمان فرهنگی، هنری ورزشی شهرداری برای اجرای برنامه ها و حضور کتابداران و همچنین برگزاری اردوهای فرهنگی اعلام آمادگی می کند.

مهدی مقیمی بیان کرد: از برنامه های آموزشی این سازمان برای جامعه هدف، خدمات شهری، آموزش ترافیک برای کودکان و نوجوانان، کمک های اولیه، حوادث غیرمترقبه، تفریحات سالم و سرگرمی همراه با تور قم گردی و معرفی کتاب است که با مشارکت هر دو نهاد می تواند برای کتابداران و اعضا انجام شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری تصریح کرد: ۴۵ مرکز در قم به عنوان خاستگاه انقلاب شناسایی شده است که هریک از این نقاط بیانگر رویدادهای تاریخی و انقلابی، مقتل شهدا و چرایی نامگذاری آن است و درحال حاضر گروهی از پژوهشگران در حال گردآوری اطلاعات و تولید کتاب و محتوا برای نسل امروز به ویژه شهروندان قمی هستند تا با گذشته قم بیشتر آشنا شوند.

وی سپس به همزیستی مسالمت آمیز شهروندی اشاره کرد و افزود: طرح سفیران شهرداری با هدف حفظ محیط زیست و فضای سبز و همچنین فرهنگ آپارتمان نشینی درحال اجرا است و هم اکنون نیز تشکلی مردم نهاد درحال اجرای طرح تبادل کتاب با هدف ترویج کتابخوانی هستند.

مهدی مقیمی در ادامه یادآور شد به عنوان مسئول دبیرخانه مساجد در طرح کنگره شهدا با شناسایی محله های مختلف قم، مستندات مربوطه به شهدا در هر منطقه ای را با واگذاری اطلاعات دقیق در اختیار نویسندگان قرار می دهیم تا آن را به کتاب تبدیل کنیم و این آثار و تولید محتوا از قم شروع می شود. وی درپایان گفت: این کار سیاسی و اقتصادی و تجاریبه شمار نمی رود بلکه تنها دغدغه آن ترویج فرهنگ کتابخوانی است.