- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

دیداراستاندارقم ومعاونین با آیت الله فاضل لنکرانی

بمناسبت فرا رسيدن سال نو شمسي استاندار قم به همراه معاونين خود در شامگاه دیشب با آيت الله محمد جواد فاضل لنکرانی دیدار نموده و گزارشي از عملکرد يکساله خود را ارائه نمودند.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،آیت الله فاضل لنکرانی نيز در ادامه ضمن تقدير و تشکر از زحمات مسئولين، نکاتي را بيان فرمودند که مشروح بيانات ايشان بدين شرح است.
بسم الله الرحمن الرحيم
بنده سال نو و اعياد ماه مبارك رجب را تبريك عرض مي‌كنم.
اميدوارم إن شاء الله امسال خداوند متعال موفقيت‌هاي زيادي را براي شما و مردم قم مقدر كند و شاهد تحولات خوبي در سال ۹۷ باشيم.
بحمدالله افراد و مسئولين كشور هر يک به سهم خود، با دلسوزي اين طرح‌ها و پروژه‌هاي وسيعي كه در حال انجام است را به پيش مي‌‌برند. جاي شكر دارد كه چنين قدم‌هاي بزرگي در استان برداشته مي‌شود و بايد مردم بيشتر در جريان اين امور قرار گيرند. چون در فضاي عمومي كشور، بر اثر القائات سوء مردم تصور مي‌كنند مسئولين دست روي دست گذاشته‌‌اند و هيچ كس كاري نمي‌كند! در حالي كه پيداست كار بسيار شده است.
همانطور كه رهبري معظم انقلاب هم گاهي اوقات بيان مي‌فرمايند بالأخره در هر زمان و هر دولتي مردم بايد از کارهاي انجام شده اطلاع پيدا كنند و از نظام جمهوري اسلامي هم توقع همين است كه مسئولين آن دلسوزانه، با همه وجود، با اخلاص، قربةً إلي الله براي كشور كار كنند.
اگر امروز يك مسئولي در اين نظام جمهوري اسلامي مسئوليتش را درست انجام ندهد، به اندازه‌ي خودش نه فقط به محيط کارش بلکه به اصل نظام اسلامي ضربه مي‌زند. چون ما مي‌خواهيم كشورمان پيشرفت کرده و در دنيا الگو قرار بگيرد.
وقتي كشور ما از چنان قابليت‌‌هايي برخوردار است که مي‌‌تواند جزء اقتصادهاي اول دنيا شود، بايد بررسي کرد چه موانعي وجود دارد كه در طول اين ۴۰ سال اين امر تحقق نيافته است.
بنده به سهم خودم تشكر مي‌كنم. پيداست با وقت گذاشتن، با فكر كردن با هم‌افزايي و هم گرايي و صميميت، به دور از مسائل جناحي و اموري كه به پيشرفت ما ضربه مي‌زند، الحمدلله كار مي‌كنيد و اين قدم‌هاي بزرگ برداشته مي‌شود.
انجام كارهاي بنيانی در قم نظير احداث درمانگاه و بيمارستان و بزرگراه کاملا محسوس است، منتهي چند مطلب لازم به تذکر است.
مطلب اول؛ بحث حمايت از توليد ملي و رونق توليد کارخانجات است که بايد مورد توجه قرار مسئولين گيرد.
از يکطرف چنين تلقّي در فضاي عمومي كشور هست و گاهي در رسانه‌ها هم مطرح مي‌شود كه كارخانجات دائماً رو به نزول و تعطيلي هستند. از سوي ديگر شما فرموديد ۶۸۳ ميليارد براي كارخانجات اختصاص داده‌‌ايد.
چنين كمك بزرگي به كارخانجات يك استان مي‌شود، طبعاً در استان‌هاي ديگر همينطور است.
لازم است مسئولين محترم با ارائه تسهيلات در بخش ماليات و امکاناتي که در اختيار دولت است به رونق کارخانجات بيشتر کمک کنند.
نكته دوم؛ با وجود همه زحماتي كه مسئولين محترم مي‌‌کشند و واقعاً هم جاي تقدير دارد، ولي اکثر مردم از ادارات ما راضي نيستند. يعني مردم به هر اداره‌اي مراجعه مي‌كنند راضي بيرون نمي‌آيند.
چرا بايد اينطور باشد که افرادي با سوء استفاده از ضوابط و قوانين بتوانند قانون را دور بزنند و کارچاق‌‌کني کنند و کارشان را با هزينه کمتري به نتيجه برسانند. اما افرادي که مي‌‌خواهند طبق قانون عمل کنند، کارشان امروز و فردا شده و هزینه زیادی را هم متحمل می شوند. اين امر براي ما به عنوان يک دلسوز و علاقمند به اين نظام قابل تحمل نيست، چرا در كشورهاي ديگر وضع ادارات اينطور نيست؟ يك ضابطه مشخصي وجود دارد كه بايد چكار كنند. نه آن فرد مراجعه كننده در فكر اين است كه يك راه ميانبر پيدا كند، نه آن مسئول به اين فكر است كه از اين طريق براي خودش كاري كند.
بله، يك مافياهاي بزرگ بين المللي وجود دارند كه دنيا را چپاول مي‌كنند ولي اين در بدنه مراجعات مردم به ادارت نيست.
شما براي اين مشکل يعني سلامت اداري کشور چه فكري كرده‌‌ايد؟
اين مشکل خيلي به روحيه مردم، فكر مردم و اعتقاد مردم، ضربه مي‌‌زند و به نظر من بايد روي اين مطلب كار شود.
شما با اين همه پروژه‌هاي مهم و تسهيلات فراوان، زحمت مي‌‌کشيد، مواردي كه در ايام نوروز براي زائرين كار كرديد، و به دو ميليون و خرده‌اي خودرو جا و امكانات دادن، كار زيادي است، ولي مع ذلك اين امور هم هست كه مردم را دلسرد مي‌كند.
يعني الآن تلقي مردم اين است كه خدا نكند كسي گرفتار يك اداره‌اي شود، چه در امور اجرايي و چه قضائي، آنگاه بايد عمرش را صرف رفت و آمد به آنجا كند.
لازم است براي مديران ادارات جلساتي بگذاريد، و كاري كنيد مراجعه كننده بداند بايد چه مشي قانوني را طي کند تا بدون اينكه وقتش گرفته شود، کارش به نتيجه برسد.

استفاده از تکنولوژي روز و خدمات الکترونيکي كه انجام مي‌شود خيلي خوب است. خيلي از اين مسائل را حل و شفاف مي‌كند ولي باز نياز به توجه بيشتر مسئولين دارد که در وقت و هزينه مردم صرفه جوئي بيشتري صورت گيرد.