- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

دیداراساتیدحوزه علمیه اراک با آیت الله فاضل لنکرانی

اساتید سطوح عالی حوزه علمیه اراک در شب میلاد پیامبر ۱۴ آذر۹۶ در اراک با آیت الله فاضل لنکرانی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، متن سخنان حضرت آیت الله فاضل لنکرانی درجمع اساتید سطوح عالی حوزه علمیه اراک در شب میلاد پیامبر ۱۴ آذر۹۶ در اراک
بسم الله الرحمن الرحیم
میلاد پیامبر اکرم(ص) را به اساتید،بزرگواران و بزرگان تبریک می گویم.
به فکر سرمایه های موجود در اراک باشیم، طلاب جوان دارای چهره هایی با استعداد هستند و معتقد هستم که شما اساتید بزرگوار برای آینده این استان و تشیع برنامه ریزی خواهید کرد. هر چه نشاط علمی طلاب را بالا ببرید بر هر امری مقدم است. با مروری بر زندگانی بزرگانی که در محضر اساتید خود تربیت شده و به مراحلی رسیدند متوجه خواهیم شد که اساتید آن ها نشاط علمی را در وجود آنان ایجاد کرده اند. اگر یک استاد متنی را تا اندازه ای روشن کرده و برود و به دنبال اینکه متن از سوی طلبه فهمیده شد یا خیر نباشد و به دغدغه های او نیندیشد، استاد قوی کسی است که مباحث را به گونه ای بیان کند که در ذهن طلبه مرزهای اشکال یافت شود. این گام اول است یعنی شما اساتید باید ایجاد نشاط علمی کنید و این به صورت ارتجالی و دفعی نمی شود خود شما باید درسی را که می خواهید برای طلبه بگویید روی آن کار کنید. مرحوم والد ما دوره ششم کفایه نیز با دقت مطالعه می کرد. متونی که ما داریم حاصل اعمال دقت بزرگان ما است، شما اگر در مجلس درس طلبه را دچار نشاط علمی کرده، او را وادار به اشکال و نوشتن کنید، یکسری سنت ها در حوزه وجود داشته و متاسفانه در حال منسوخ شدن است، تقریر نویسی باید احیا شود، طلبه ها مقاومت می کنند و می گویند نوشتن به چه دردی می خورد، زمانی که طلبه ای می خواهد قلم به دست بگیرد مشخص می شود کجای درس و مطلب را متوجه شده است و در کدام قسمت ها اشکال دارد، باید از کجا شروع کرده و به کجا برسد، این آدم بعدها خود مدرس درجه اول خواهد شد. کسی که سر درس دنبال این نیست که اشکال کند، اشکال کردن کار آسانی نیست، من نمی گویم که اشکال ارتجالی کند بلکه اشکالی که پشتوانه آن فکر باشد و استاد را به زحمت بیندازد.بعضی از اساتیدی که در مرکز فقهی ما در بیرون و به صورت آزاد درس می گویند، می گویند ما برای مرکز چندین ساعت اضافه مطالعه می کنیم زیرا طلبه ها ما را حسابی به زحمت میندازند، طلبه وقتی اشکال کند، نشاط اجتماعی در او به وجود بیاید، تقریر نویسی داشته باشد او در آینده استاد حوزه خواهد شد. طلبه ها دغدغه های معیشتی و اضطراب های خانوادگی دارند ولی اگر نشاط علمی در وجود طلبه زنده شود این گونه حوادث نمی تواند او را متزلزل کند، در قم هم درسی که استاد کار می کند و طلبه هم نشاط علمی دارد، رشد می کند اما درسی را که استاد باری به هر جهت بیاید، تشکل اساتید نباید به خبر و زیارت محدود شود و استاد باید روز به روز خود را قویتر کند و مطالعاتش را بیشتر کند، متون بیشتر را بخواند. در این تشکل باید راهکار عملی پیدا کنیم و تجربیات را به یکدیگر منتقل کنیم. ارتباط استاد با طلبه باید قوی باشد اگر استاد اکتفا کند به اینکه امروز طلبه آمد رفت تا فردا، این کار درستی نیست. شما به طلبه بفرمایید هر وقت سوال داشتی این شماره تلفن من است، آن ها نیز باید رعایت کنند که بی وقت تماس نگیرند، این ارتباط اگر ارتباط قوی ای شد بدانید طلبه نشاط و رشد پیدا می کند و بسیار گام بزرگی است در رشد حوزه و بقای حوزه. گام دوم ارتباط این اساتید با اساتید قم است جناب آقای میرمهدی، حاج آقا قاضی زاده که خودشان از اساتید قم هستند ماهی یک بار دو سه نفر از اساتید را دعوت کنید در چنین جمع محترمی، آن ها تجربیات خود را یا تازه های علمی که دارن من نمیگم هر کسی که استاده، آن کسی که واقعا اهل برای این گونه امور است بیاد تازه های علمی خود را اینجا منتقل کند.فاصله قم تا اراک چقدر است مگر؟ یک عصر چهارشنبه بیایند و یک جلسه ای باشد. آقای قاضی زاده فرمودند اساتید قم بیایند اینجا یک تشویقی برای طلاب می شود، من عرض کردم برای دو طرف خوب است.استادی که در موضوع فقهی کار کرده و کتاب او منتشر شده چه اشکال دارد که شما این آقا را در جلسه اساتید دعوت کنید و بگید خلاصه کتاب را در نیم ساعت برای ما بگو که چه کردی در این کتاب، خلاصه تحقیقت را بگو، در حوزه ما هستند انسان های این چنینی که حرف ها و روش های تازه دارند. گام سوم بشارتی است که دادند ان شاء الله شورای عالی می آید و آقایان اساتید مطالبات خود را از شورای عالی زیاد کنید، شورای عالی اگر ببینند که بزرگانی در یک استان جدی هستند و مطالبات دارند به میدان می آیند نتیجه جلسات ما با آن ها این مطالب است، گاهی به برخی استان ها می روند و پس از بازگشت می گویند حوزه آن استان مرده است و برنامه ای برای آن ندارند، اما شما حجت را بر آن ها تمام کنید. اگر بشود طلبه های با استعداد اراک را ببینند.

مطالبات بیشتری داشته باشید تا نتیجه بیشتری داشته باشد برای اینجا، گام چهارم هم زمانی که خدمت مراجع می رسید هر چه ضرورت کار برای آن ها بیشتر بیان شود، همکاری آنان بیشتر می شود، بستگی دارد به امکانات و واقعا هم الان امکانات با توجه به کثرت در قم، بسیار محدود است.
گام پنجم ما هم به عنوان مرکز فقهی ائمه اطهار در خدمت شما هستیم، حاج آقا حبیبی تبار مسوول قسمت کلامند، همین جا من عرض می کنم که در بخش کلام که شروعش از ۱۴، ۱۵ سال قبل داریم، خواهش می کنم که شعبه ای را اینجا برای مباحث کلامی درست کنیم کما اینکه در مشهد قبلا درست کردیم بسیار هم موفق بودیم. در قسمت مرکز فقهی ما با مسوول آموزش و حاج آقا طبسی که مسوول پژوهش هستند و حضرت قاضی زاده که از ارکان مرکز ما هستند و این کار مرکز فقهی را به یک شکل فی الجمله ای شروع کردند، ان شاء الله روی آن ها برنامه ریزی می کنیم خداوند ببینیم چقدر به ما توفیق می دهد ما در این زمینه گام برداریم من این پنج پیشنهاد و گام را به ذهنم رسید که خدمت شما عرض کنم امیدوارم که حوزه به سمت رشد بیش از گذشته و شکوفایی بیش از گذشته پیش رود ولی عرض می کنم که گام اول قابل مقایسه با بقیه گام ها نیست.اگر یک استاد به روشی که من گفتم کار بکند خودش به تنهایی می تواند یک حوزه بشود با شاگردهایی که این چنین تربیت می کند.