دوره فیلمسازی حوزه هنری شروع می‌شود ولی تمام نمی‌شود

روح الله داوری مسئول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری قم گفت:دوره فیلمسازی حوزه هنری شروع می‌شود ولی تمام نمی‌شود. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، مدتی‌ست فراخوان چهارمین دوره آموزشی باشگاه فیلم‌سازی حوزه هنری منتشر شده‌است. درباره چند و چون این باشگاه گفتگویی با روح الله داوری مسئول واحد تصویری حوزه هنری قم داشته‌ایم […]

روح الله داوری مسئول واحد هنرهای تصویری حوزه هنری قم گفت:دوره فیلمسازی حوزه هنری شروع می‌شود ولی تمام نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، مدتی‌ست فراخوان چهارمین دوره آموزشی باشگاه فیلم‌سازی حوزه هنری منتشر شده‌است. درباره چند و چون این باشگاه گفتگویی با روح الله داوری مسئول واحد تصویری حوزه هنری قم داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

باشگاه فیلم حوزه با چه هدفی شکل گرفته و چشم انداز شما برای این باشگاه چیست؟

ما هدفمان در حوزه هنری تربیت فیلمسازان متعهد و مستعد به منظور پرکردن خلا نسلی بوده که در جامعه فیلم‌سازی استان بوجود آمده‌است. حقیقتش فراخوان‌های ما برای تولید آثار کوتاه سینمایی با تکرار در متقاضیان تولید مواجه شده بود. تولیدات سینمایی کوتاه استان که در جشنواره‌های معتبر هم دیده و حایز رتبه می‌شد بیشتر تولید همان جوانان نسل طلایی سال‌های دور انجمن بودند که اکثرا پا به سن ۴۰ سالگی می‌گذاشتند. کمتر جوانانی بودند که آثار قابل تامل ساخته باشند. با توجه به این شرایط دوره‌های باشگاه فیلم‌سازی حوزه هنری قم با هزینه کم، حذف تئوری‌های اضافی و قابل استفاده برای تمام اقشار جامعه طراحی شد تا به کشف استعدادهای جدید در این حوزه بینجامد.

 

این باشگاه تا کنون چه فعالیت‌هایی داشته‌است؟

باشگاه فیلم حوزه همانطور که در آگهی فراخوان آن هم اعلام شده فقط به برگزاری کلاس خلاصه نمی‌شود در طول زمان برگزاری کلاس‎های آموزشی کارگاه‌های پیشرفته با موضوعات مختلف از قبیل کارگاه‌های فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی، مدیریت تولید، برنامه‌ریزی در سینما و … به عنوان کارگاه‌های آموزشی فوق برنامه باشگاه برای هنرجویان برگزار می‌شود. در دوره های گذشته کارگاه‌های مختلفی با اساتیدی از جمله آقای هادی مقدم‌دوست، محمدرضا خردمندان و بهنام بهادری برگزار شده و اردوی بازدید از موزه دفاع مقدس جزو برنامه‌های باشگاه بوده‌است. برگزاری جلسات اینچنینی و فوق برنامه رایگان است. همچنین هنرجوها بواسطه فعالیت‌هایی که در کلاس‌ها به عهده آنها گذاشته می‌شود مدام در حال رصد هستند.

 

محصولات این باشگاه تا به حال چه بوده‌است؟

تا کنون حدود ۶ فیلم کلاسی و ۱ فیلم نیمه حرفه‌ای در باشگاه تولید شده و بعضی از هنرجویانی که دوره را پشت سر گذاشته اند خارج از حوزه هنری به تولید فیلم پرداخته‌اند.

 

مدل شما برای فعالیت‌های باشگاه فیلم‌سازی چیست و فرقش با دیگر کلاس‌های فیلم‌سازی چیست؟

تفاوت دوره آموزشی ما با دیگر آموزشگاه‌ها در این است که تمام دروس به شکل عملی با استفاده از ابزار و امکانات کاملی که در اختیار هنرجوها قرار داده می‌شود، برگزار می‌شود. در روزهای غیر از روزهای کلاس‌ها نیز تمام امکانات حوزه هنری در واحد هنرهای تصویری به منظور تمرین و انجام تکالیف در اختیار هنرجویان است. حتی پس از اتمام دوره هنرجویان در اولویت برنامه‌های حوزه بوده و امکانات حوزه در اختیارشان است. دوره فیلمسازی حوزه هنری شروع می‌شود ولی تمام نمی‌شود.

دوربین، سه پایه، امکانات نور و صدا و سیستم‌های تدوین حرفه‌ای در فضای آموزشی مناسب در اختیار هنرجویان است که اینها بزرگترین وجه تمایز باشگاه فیلم حوزه هنری با دیگر آموزشگاه‌ها است. البته شهریه کم دوره و حتی پرداخت کمک هزینه برای ساخت فیلم از دیگر خدمات این دوره است.

 

فعالیت‌های آموزشی باشگاه فیلم حوزه هنری شامل چه دوره‌هایی می‌شود؟

کلاس‌های کارگردانی، فیلمنامه نویسی، تدوین، تصویربرداری، صدابرداری و کارگاه‌های پیشرفته موردی در رشته‌های مختلف سینمایی.

 

آیا به اهداف تعیین شده باشگاه رسیده‌اید و به آینده فعالیت‌های باشگاه امیدوارید؟

زمان لازم برای تحقق اهدافی که باشگاه بر اساس آن طراحی و راه‌اندازی شده بیشتر از ۲ یا ۳ سالی است که در حال برگزاری آن هستیم ولی اتفاقاتی که در این مدت افتاده نشان می‌دهد که ما مسیر را درست را انتخاب کرده و به درستی درمسیر  رسیدن به خواسته‌هایمان پیش می‌رویم.

 

علاقمندان چطور و با چه شرایطی می توانند وارد باشگاه شوند؟‌ آیا خدمات فقط  به هنرجویانی که آموزش‌ها را در این باشگاه گذرانده‌اند ارائه می‌شود؟

اولویت پذیرش دوره از بین علاقه‌مندانی است که تا بحال دوره‌ای را نگذرانده و در کلاسی شرکت نکرده‌اند و آشناییی چندانی با پروسه تولید فیلم نداشته‌اند با توجه به این موضوع همین‌که پس از پایان دوره هنرجویان جسارت ساخت فیلم را پیدا کنند نشانه‌ی خوبی از درستی آموزش‌ها و مسیر پیموده شده است. امیدواریم طی ۵ یا ۶ سال آینده حداقل تعدادی فیلمساز نخبه شناسایی و تربیت کنیم.

علاقه‌مندان بدون پیش شرط خاصی و فقط با توانایی لازم برای یادگیری مطالب و وقت کافی برای حضور در کلاس‌ها و انجام تمرین می‌توانند در دوره شرکت کنند ولی با توجه به تقاضای بیشتر از حدنصاب مجبور به برگزاری مصاحبه و گزینش هستیم. علاقمندان تا ۱۰ آبان ماه ۱۳۹۸ فرصت دارند تا برای حضور در چهارمین دوره باشگاه فیلم‌سازی ثبت‌نام کنند. قطعا تلاش می‌کنیم بهترین‌ها را برای استفاده از این خدمات و سوبسیدی که حوزه پرداخت می‌کند انتخاب کنیم. و در آخر باید بگویم اعضای باشگاه حوزه هنری برای استفاده از خدمات حوزه و عقد قرارداد برای تولید فیلم در اولویت هستند.