- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

دهمین جشنواره سراسری فراگیری نخستین واژه(آب)در مدارس قم برگزارشد

دهمین جشنواره فراگیری نخستین واژه(آب) با نواختن زنگ آب توسط معاون هماهنگي امور عمراني استانداري و اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در مدارس ابتدایی سراسر قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم  به نقل ازروابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در مراسم افتتاحیه این جشنواره که با حضور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب، معاون آموزش و پرورش استان و برخی از مسئولان در مدرسه شهید شیخ ربیعی برگزار شد با قدردانی از همکاری شرکت آب و فاضلاب و آموزش و پرورش استان در برگزاری این جشنواره، اهمیت موضوع آب را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: همه ما باید دست به دست هم دهیم و از این نعمت الهی به بهترین نحو انجام دهیم.

* صرفه‌جویی نکنیم با مشکل مواجه می‌شویم

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تأمین آب شهر قم بیش از ۳۰۰ کیلومتر فاصله گفت: هر چند امروز ما به ظاهر مشکل کمبود آب نداریم اما اگر صرفه‌جویی نکنیم با مشکل کم‌آبی مواجه خواهیم شد.

دکتر محسن بهشتی با اشاره به اقلیم خشک و نیمه‌خشک کشور ابراز داشت: میانگین سالانه بارندگی در دنیا ۸۰۰ میلی‌متر است در حالی که در کشور ما این عدد به کمتر از ۲۵۰ میلی‌متر می‌رسد و ما در شرایط بحران آب قرار می‌دهد.

وی نقش آموزش و اطلاع‌رسانی را در زمینه کمبود آب و استفاده درست از این نعمت خدادادی بسیار مهم و ضروری ارزیابی و خاطرنشان کرد: آموزش‌ها در این خصوص در مدارس به ویژه در پایه ابتدایی بسیار مؤثر است و تجاربی که در سیستم آموزشی کشور بوده ثمرات خوبی به دنبال داشته است.

معاون استاندار قم با اشاره تحصیل بیش از ۲۰ میلیون دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی یادآور شد: امیدواریم آموزش و پرورش با همکاری سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها با استفاده از این ظرفیت بسیار عظیم در قالب متون آموزشی و درسی و برنامه‌های با نشاط روش‌های صحیح مصرف و پرهیز از اسراف را در جامعه نهادینه کنند.

وی تاکید کرد: امیدواریم این آموزش‌ها در جامعه ریشه کند و نسل‌های بعدی به نحو بهینه‌تری از امکاناتی که در اختیارشان است استفاده کنند.

* قم در زمینه استفاده بهینه آب الگو شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این مراسم با اشاره به اجرای برنامه‌های فرهنگی پیرامون آب اظهار داشت: با همکاری صمیمانه آموزش و پرورش در حوزه ترویج فرهنگ صرفه‌جویی توفیقات خوبی حاصل شده و روز به روز وضعیت ما در این خصوص در حال بهبود است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان ما باید مصرف درست را یاد بگیرند، گفت: ما نباید در کشوری که یک‌سوم بارندگی دنیا را دارد مصرفمان بیشتر از اروپا باشد در حالی که با مصرف کمتر می‌توانیم زندگی بهتری داشته باشیم.

دکتر علی جان صادق پور با بیان اینکه میلیون‌ها سال زمان لازم است تا منابع آب و انرژی شکل بگیرد، ابراز داشت: ما با مصرف چند برابری و بیش از اندازه، این میراثی را که از گذشتگان برای ما به جای مانده را از بین می‌بریم.

وی با تاکید بر اینکه نسل آینده ما نیاز به آب، محیط زیست و… دارد خاطرنشان کرد: اگر ما به درستی از این منابع خدادادی استفاده نکنیم روز به روز از بین می‌روند به طوری که امروز بسیاری از چشمه‌ها و چاه‌ها خشک شده و بسیاری از جنگل‌ها از بین رفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به کاهش مصرف آب در قم در سال جاری یادآور شد: امیدواریم با همکاری و هماهنگی خوبی که بین آموزش و پرورش و شرکت‌های خدمات رسان از جمله آب و فاضلاب وجود دارد قم همان‌طور که در بسیاری از زمینه‌ها در کشور الگو است در زمینه استفاده بهینه از آب نیز به الگویی  برای سایر شهرهای کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به هزینه‌های هنگفت تأمین و توزیع آب قم از فاصله بسیار دور، بر لزوم استفاده بهینه از این مایع حیاتی تاکید کرد و گفت: نباید آبی که میلیاردها تومان برای تأمین آن هزینه شده است و صدها نفر تلاش می‌کنند تا آن را به منازل ما برسانند به آسانی هدر رود.

دکتر صادق پور با بیان اینکه هر قطره آب همانند خون برای حیات جامعه نیاز است، از آحاد مردم به ویژه دانش‌آموزان درخواست کرد تا از مایع حیاتی ارزشمند حفاظت کنند و استفاده بهینه، شکر گذار این نعمت الهی باشند.

* موظف به استفاده بهینه از آب هستیم

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان قم نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اثرپذیری و یادگیری دانش‌آموزان در سال‌های نخست تحصیلی اظهار داشت: با ارائه آموزش‌های لازم به این عزیزان می‌توانیم نسلی را تربیت کنیم که در آینده به بهترین شکل از آب استفاده کنند.

وی با اشاره به کمبود آب و خشکسالی در کشور به ویژه در استان قم گفت: بر اساس وظایف اسلامی و انسانی خود موظف هستیم که از این نعمت الهی به خوبی و بهینه استفاده کنیم و در این زمینه آموزش‌های لازم را به کودکان و نوجوانان خود یاد دهیم.

مریم سادات پناهنده تاکید کرد: امیدواریم با همکاری اولیای مدرسه این فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی صرفه‌جویی را در جامعه نهادینه کنیم و شرایطی آرامی را برای زندگی نسل آینده فراهم کنیم.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب نیز در پایان این مراسم با بیان اینکه جشنواره فراگیری نخستین واژه (آب) به صورت همزمان امروز در مدارس ابتدایی استان برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره فراخوانی همگانی برای انتقال مفاهیم زندگی ساز آب به دانش‌آموزان پایه ابتدایی است که به عنوان نخستین واژه خواندن و نوشتن آن را فرامی‌گیرند.

محمد کربلایی ابراهیمی تصریح کرد: این جشنواره در نظر دارد تا دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی در محیط سرگرم‌کننده، شاد و آموزنده، مفاهیم اساسی و حیاتی آب را نیز بیاموزند.