- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

در آستانه ماه عبودیت و بندگی،معرفي كتاب معناي بندگي

در استانه ماه عبودیت و بندگی،كتاب معناي بندگي چكيده كتاب حاضر درس‌گفتاري است از حضرت آيت الله محمدجواد فاضل لنكراني «دامت بركاته» معرفی شد.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، چكيده كتاب حاضر درس‌گفتاري است از حضرت آيت الله محمدجواد فاضل لنكراني «دامت بركاته» به قلم محمد حسن دانش شيرازي كه به بررسي حديث «الصَّوْم لِي وأَنا أَجْزي بِه» بر پايه نقد و تفسير روزه در اسلام و اثبات اختصاص روزه به ذات اقدس خداوند والا، پرداخته است.

اساتيد براي اين روايت هشت وجه ومعنا ذكر كرده‌اند و ايشان معناي جديدي براي آن ذكركرده است معنايي كه آيت الله فاضل «دامت بركاته»بيان داشته عبارت است از اينكه مقصود ذات اقدس كبريايي دراين حديث آن است كه اگر بنده اي بخواهد براي پروردگار بي نياز خود هديه‌اي از باب اثبات عبوديت و بندگي بفرستد، بايد هديه‌اي باشد كه ارزش و اهميت بالايي نزد ذات قدسي خداوند داشته باشد؛ هرچند طبق عقيده صحيح اسلامي خدا نياز به هيچ هديه‌اي ندارد؛ اما طبق اين روايت، خداوند به انسان مي‌فرمايد: اگر بخواهي به من پاداشي بدهي، بايد بداني آن پاداش روزه است. پاداشي كه هم هديه‌اي است از من به بندگانم و هم هديه‌اي است از بندگانم به من. هم ارمغاني است از من به آ‌نها و هم ارمغاني است از آ‌نها به من. هديه و ارمغاني عبادي براي اثبات واقعي دانش دانشمندان، حكمت حكيمان، اخلاق متخلقان، خرد خردمندان، ديانت متدينان، كلام متكلمان، فلسفه فيلسوفان، عرفان عارفان، سلوك سالكان، بندگي بندگان و عبوديت عابدان. هديه‌اي سرنوشت‌ساز و ارمغاني انسان‌ساز با نامي برجسته در ماهي خجسته. نامي كه نام عبادت خداست و ماهي كه ماه زيارت خداست.
اين توضيح، معنايي لطيف … و راهنمايي ظريف از حقيقت اين حديث را بيان مي‌نمايد. معنا و راهنمايي براي بندگي بندگان صالح خدا جلّ جلاله. در سايه رحماني براي خدا جلّ جلاله. ارمغاني از سوي بندگان صالح خدا كه درود الهي بر ايشان از نخستينشان تا واپسينشان باد‌ براي خداي بزرگ جهانيان. ارمغاني كه بهترين توضيح براي معناي بندگي است.
اين اثر داراي دو بخش است؛
در بخش اول طي ۸ فصل توجيهات ونظرات سايرين درتوضيح اين روايت مورد بررسي ونقد قرار گرفته است :
۱٫ توجيه علمي؛ بررسي نقش روزه در مهار آسيب شهوات و آفت لذتها.
۲٫توجيه حكمي؛ بررسي نقش روزه در توانمندي انديشه و پاكي عقل.
۳٫ توجيه اخلاقي؛ نقش روزه در زدايش ريا و افزايش اخلاص.
۴٫ توجيه عقلي؛ نقش روزه در شناخت صفات الهي و نزديكي به صفات الهي.
۵٫توجيه تاريخي كه به جايگاه روزه در شرايع الهي_ ابراهيمي، موسوي، عيسوي و محمدي عليهم السلام_ مي‌پردازد.
۶٫ توجيه كلامي؛ بررسي تحديدي از ثواب عبادات و حسنات درآيات و روايات.
۷٫ توجيه فلسفي كه به بررسي فيض بخشي فاعل فيض و فيض رساني وسائط فيض در پاداش دهي پرداخته است.
۸٫ توجيه عرفاني؛ بيان محبت الهي و عبوديت الهي به عنوان بزرگترين پاداش روزه داري.
و بالاخره در بخش دوم، معناي برگزيده روايت از نظرحضرت آيت الله فاضل لنكراني «دامت بركاته» مورد بررسي قرار گرفته است واين كه روزه، حقيقت عبادت و پرستش و حقيقت عبوديت و بندگي است.