درکانون نمایشنامه‌نویسان حوزه هنری به دنبال تربیت نویسندگان دغدغه‌مندهستیم

محمدرضا آزاد کارشناس تئاتر حوزه هنری قم گفت:در کانون نمایشنامه‌نویسان حوزه هنری به دنبال تربیت نویسندگان دغدغه‌مند، صاحب اندیشه و آگاه به زمانه و ارزش‌های زمانه هستیم.  به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،مدتی‌ست کانون نمایشنامه‌نویسان حوزه هنری استان قم تشکیل شده و این سو و آن سو می‌شنویم که نمایشنامه اثر روی صحنه تولید […]

محمدرضا آزاد کارشناس تئاتر حوزه هنری قم گفت:در کانون نمایشنامه‌نویسان حوزه هنری به دنبال تربیت نویسندگان دغدغه‌مند، صاحب اندیشه و آگاه به زمانه و ارزش‌های زمانه هستیم. 

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،مدتی‌ست کانون نمایشنامه‌نویسان حوزه هنری استان قم تشکیل شده و این سو و آن سو می‌شنویم که نمایشنامه اثر روی صحنه تولید این اعضای این کانون است. برای اطلاع از کار این کانون به سراغ محمدرضا آزاد کارشناس تئاتر حوزه هنری قم و مدرس دوره‌های نمایشنامه‌نویسی این حوزه رفته‌ایم.

درباره کانون نمایشنامه‌نویسان حوزه هنری استان قم  برایمان بگوئید. این کانون چرا تشکیل شده و کارش چیست؟

واحد نمایش حوزه ‌هنری استان قم از همان سال‌های اولیه تشکیل خود در سال ۶۸ به کشف و تربیت استعدادهای جوان مبادرت کرده، تجربه تئاتر بچه‌های مسجد را داشته و جریانی به نام کارگاه اولین تجربه راه انداخته که پس از چند دوره برگزاری دورههای بازیگری، کارگردانی، تئاتر عروسکی، مربی‌گری و نویسندگی حالا هنرجویان جوان دوره‌ها در حال تولید و اجرای هستند. مربیان در مساجد فعالیت دارند و دفتر تئاتر مردمی بچه‌های مسجد فعال است. این شور و شوق نیاز به متون جدید و متناسب با شرایط آنها دارد.

بر همین اساس و البته استراتژی اعلامی مرکز هنرهای نمایشی، واحد نمایش اقدام به تشکیل منسجم کانون نمایشنامه‌نویسان حوزه هنری کرده تا هنرجویان نمایشنامه‌نویسی که پیش از این در کارگاه‌ها مقدماتی و پیشرفته استاد سید فدایی‌حسین و خود من شرکت داشته‌اند بتوانند نیازهای متنی را با مشورت اساتید تامین کنند.   

این نیاز آنقدر مهم بوده که برای آن یک کانون تاسیس شود؟

بنیاد هنر بر دو اصل فرم و محتوا یعنی قالب و اندیشه استوار است. در هنر نمایش اولین و مهمترین عنصر سازنده این اصول متن یا همان نمایشنامه است که توسط نمایشنامه‌نویس شکل می‌گیرد. شاید متن در بسیاری از هنرها به این اهمیت نباشد اما در تئاتر تعین کننده است. وقتی این مهم با خلاء و کمبود همراه ‌شود به ایجاد خلل در مسیر تولید نمایش می‌انجامد. این روزها تکرار نام یک نمایشنامه در برنامه اجراها و جشنواره‌های متعدد و یا کمبود نام نویسندگان جدید گواه این  است که در زمینه تولید نمایشنامه مشکلاتی ایجاد شده‌است. 

از طرفی نمایش، هنری گروهی  و در تعامل شدید با مخاطب و جغرافیای فرهنگی و اقلیمی عوامل تولید و  تماشاگران خود است. هر گاه نمایشنامه‌نویسان همراهی و تعامل بیشتری با گروه و اقلیم اجرایی خود پیدا می‌کنند پروسه شکل‌گیری و تکامل نمایش زنده و تازه‌تر  شده و ثمره کار ماناتر می‌شود.

تا به حال چه فعالیت‌هایی در این کانون انجام شده‌است؟

کانون نمایشنامه‌نویسان حوزه هنری در اولین گام مجموعه نمایشنامه‌های انقلاب را به سرپرستی آقای فدایی‌حسین آماده کرد که در قالب مسابقه نمایشنامه‌نویسی انقلاب به اجرا در آمدند.

همچنین مجموعه نمایشنامه‌های بچه‌های مسجد، برای مربیانی که در طرح تابستانه مساجد حضور داشتند تولید شد که در اختیار مربیان مسجد قرار رگفت و در متن‌ها الان در مرحله تولید و اجرا هستند. 

یک مجموعه نمایشنامه‌ کوتاه با موضوع شهروندی هم توسط سازمان فرهنگی ورزش شهرداری سفارش داده شده که در مرحله طرح و نگارش است.

از پروژهای تولیدی کانون نمایشنامه‌نویسان که چند وقت پیش به اجرا در آمد و با استقبال مواجه شد. نمایشنامه گودال‌بهشت است که بر اساس خاطرات آزاده سرافراز حسن نوری و در قالب تاریخ شفاهی نوشته و آماده چاپ شده‌است. این نمایش در قالب مولتی‌آرت با ترکیبی از فیلم، موسیقی، تئاتر، روایت و.. اجرا شد.

چندین نمایش کودک و بزرگسال به سفارش کارگردان‌ها در این کانون به نگارش در آمده یا در حال نوشتن است. که انشالله در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.  

چشم انداز حوزه هنری برای کانون نمایشنامه‌نویسان چیست؟

چشم انداز ما برای کانون این است که بتوانیم جمعی نویسنده دغدغه‌مند، صاحب اندیشه و آگاه به زمانه و ارزش‌های زمانه داشته‌باشیم که با تکنیک‌ها و الگوهای نمایشنامه‌نویسی ایران و جهان کلاسیک و مدرن آشنا باشند تا زمینه رفع نیازهای نوشتاری و تقویت هنر نمایش فراهم شود.  

آیا شما در این کانون دنبال تولید با موضوعات خاص هستید؟

خب ما حوزه هنری هستیم و بر مبنای سیاست‌های تکلیفی فعالیت می‌کنیم. البته این سیاست‌ها خط‌کشی متفاوتی از بقیه تئاتر ندارد اما قطعا اگر این کانون و نویسندگان مهارت لازم را پیدا کنند می‌توانند در هر زمینه‌ای که سفارش و تولید آن فراهم باشد همکاری داشته باشند.    

عموم گروه‌های تئاتری برای تامین متن می‌توانند به این کانون مراجعه کنند؟

بله البته. چیزی که ما در چشم‌انداز این کانون دیده‌ایم این است که کانون مرجعی برای تولید نمایش و تامین سفارش‌ها باشد. ما دنبال این هستیم از نیازهای جامعه هنری را مرتفع کنیم. متنی که تولید می‌شود می‌تواند در اختیار دیگر مراکز استانی حوزه‌ هنری در سراسر کشور قرار گیرد. و یا حتی در اختیار دیگر کارگردان‌ها قرار بگیرد.