- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

درجلسه شورای شهر قم مطرح شد:۱۵ هزار هکتار ازباغات قم نابود شده است‌

در هفتاد و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم از نابودی ۱۵ هزار هکتار از باغات قم در چند سال اخیر خبر داده‌ و نسبت به گسترش و افزایش سطوح سبز در شهر تأکید شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،هفتاد و پنجمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم به ریاست عبدالله جلالی و با حضور سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.
در این جلسه، رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به لایحه اخذ مجوز خرید قیر و میلگرد برای پروژه‌های عمرانی و ثبت در بودجه عمرانی شهرداری قم اظهار داشت: متأسفانه در این لایحه توجهات و پیوست‌های لازم انجام‌نشده و مستندات تکمیلی در مصوبه وصولی دیده مشاهده نمی‌شود.
مناقصه‌های شهرداری قم مبهم نباشد
عبدالله جلالی با تأکید بر لایحه اخذ مجوز خرید قیر و میلگرد برای پروژه‌های عمرانی و ثبت در بودجه عمرانی شهرداری قم افزود: متأسفانه در این لایحه مدت‌زمان مصرف قیر و مستندات لازم درباره نحوه استفاده از میلگرد ارائه نشده است، محل استفاده از این دو کالای اساسی در پروژه‌های اولویت‌دار یا غیره نیز در مصوبه دیده نشده و از این نظر دارای برخی ابهامات جدی است.
جلالی لایحه اخذ مجوز پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی طرح احداث سطوح سبز در ساختمان‌ها و بهینه‌سازی مصرف آب را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: به نظر می‌رسد این آیین‌نامه برای اجرایی شدن با برخی مشکلات و ابهامات روبه‌رو بوده و نمی‌توان بعد از اجرا به فکر مشکلات و چالش‌های پیش روی آن بود.
وی با اشاره به لایحه اخذ مجوز پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی طرح احداث سطوح سبز در ساختمان‌ها و بهینه‌سازی مصرف آب  ابراز کرد: در صورت تصویب این آیین‌نامه، شهرداری باید به دنبال اجرا باشد که با توجه به وجود برخی موضوعات به نظر می‌رسد بازگشت مصوبه به کمیسیون برای بررسی بهتر امر سنجیده‌تری باشد.
لایحه تخفیف ۲۵ درصدی بین شهرداری و نظام‌مهندسی قم به تصویب رسید
رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهر قم نیز با اشاره به لایحه اخذ مجوز خرید قیر و میلگرد برای پروژه‌های عمرانی و ثبت در بودجه عمرانی شهرداری قم گفت: ۲۵۰ میلیارد ریال برای خرید قیر و ۶۵۰ میلیارد ریال نیز برای خرید میلگرد برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی شهرداری در این زمینه در نظر گرفته‌شده است.
مجید اخوان لایحه اخذ مجوز خرید قیر و میلگرد برای پروژه‌های عمرانی و ثبت در بودجه عمرانی شهرداری قم را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد: این دو طرح در قالب اجرا و برگزاری مناقصه برای ادامه پروژه‌های عمرانی شهرداری موردنیاز است.
عضو شورای شهر قم با تأکید بر لایحه اخذ مجوز استرداد یک درصد عوارض کسر شده از قرارداد شرکت پارکینگ سازان پارسیان عنوان کرد: طبق ماده ۱۳ یک درصد از کلیه قراردادهای پیمانکاری دریافت می‌شود اما ازآنجایی‌که این شرکت بیش از یک میلیارد تومان برای خرید تجهیزات و آماده‌سازی پارکینگ هزینه کرده به نظر می‌رسد نباید عوارضی دریافت شود.
اخوان ادامه داد: لایحه اخذ مجوز اجرای تفاهم‌نامه فی‌مابین شهرداری قم و نظام‌مهندسی ساختمان استان قم تأکید کرد: کلیات این طرح با ۲۵ تخفیف مورد نظر شهرداری و شورای شهر است، برای هر فرد یک رقم مجزا در این زمینه ایجاد می‌شود، این مصوبه تا ۲۲ بهمن‌ماه با ۲۵ درصد به‌صورت نقدی پابرجا خواهد بود.
لزوم تشویق مردم برای توسعه فضای سبز خانگی
نایب‌رئیس شورای شهر قم گفت: در گذشته در هر خانه‌ای یک یا دو درخت وجود داشت و فضای خانه‌ها را تلطیف می‌کرد و طرح حمایت از فضای سبز خانگی، قدمی در راستای تشویق مردم به توسعه فضای سبز خانگی چه به شکل بام سبز چه در حیاط است.
حسن بختیاری طرح شهرداری برای حمایت از فضای سبز خانگی را مورد توجه قرار داد و با اشاره به ورود شهرداری به بحث محیط زیست در قالب کسب مشارکت مردم که قابل تقدیر است اظهار کرد: قریب به ۱۴ هزار هکتار از باغات شهر قم از بین رفته اما در چندسال گذشته بحث فضای سبز خانگی هم از بین رفته است.
وی اذعان کرد: در گذشته در هر خانه‌ای یک یا دو درخت وجود داشت و فضای خانه‌ها را تلطیف می‌کرد و این طرح قدمی در راستای تشویق مردم به توسعه فضای سبز خانگی چه به شکل بام سبز چه در حیاط است.
عضو شورای شهر قم با تاکید بر اینکه مشکل آب یکی از موضوعات اساسی در حوزه توسعه فضای سبز است خصوصا در قم این شرایط بدتر است اذعان کرد: باید رویکردی پیش بگیریم که سیستم‌های آب خاکستری راه‌اندازی شده و بازگردانی آب اتفاق بیفتد.
وی گفت: استفاده از سیستم‌های خورشیدی، نوآوری و… با رویکرد ایجاد ساختمان‌های سبز جزو شاخص‌های این طرح است.
طرح احداث سطوح سبز در شهر قم اجرا می‌شود
عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم با اشاره به احیای طرح احداث سطوح سبز در سطح آپارتمان‌ها و منازل شهر قم گفت: طرح احداث سطوح سبز برای افزایش ملموس سرانه‌های سبز بدون هیچ‌گونه عارضه مالی برای شهروندان در قم اجرا می‌شود.
طلایی اظهار داشت: باید برای بهبود وضعیت و سرانه‌های سبز شهری تدابیر ویژه‌تری اندیشیده شود.
وی با اشاره به لایحه اخذ مجوز پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی طرح احداث سطوح سبز در ساختمان‌ها و بهینه‌سازی مصرف آب گفت: از شاخصه‌های مهم این طرح کنترل آب‌های سطحی ساختمان و آپارتمان‌های شهری و مراقبت از پوسته این طرح است.
عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم لایحه اخذ مجوز پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی طرح احداث سطوح سبز در ساختمان‌ها و بهینه‌سازی مصرف آب را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: جزئیات این طرح باید بر مبنای شاخصه نظام‌مهندسی انجام‌شده و بسته‌های اقتصادی و هزینه‌ای نیز با موافقت و طبق نظر شورای شهر اجرا شود.
طلایی با تأکید بر اختیاری بودن طرح اجرای احداث سطوح سبز در شهر قم ابراز کرد: این طرح به‌هیچ‌وجه الزام‌آور نبوده و هزینه‌ای به شهروندان مترتب نمی‌کند، این طرح اختیاری بوده و جزئیات مالی و مشوق‌های لازم بعد از تصویب نهایی در شورای شهر به اطلاع شهروندان می‌رسد.
عضو شورای شهر قم  با اشاره به مشکلات ایجادشده درزمینه مجتمع درمانی هلال‌احمر قم اضافه کرد: با اجرای طرح‌های توسعه‌ای شهرداری قم مشکلاتی جدی برای تردد بیماران به این مرکز درمانی ایجادشده است، اغلب بیماران مراجعه‌کننده به این مرکز با مشکلات جسمی و حرکتی روبه هستند.
طلایی با اشاره به طرح شورای شهر قم برای انتقال این مرکز درمانی به یکی از مناطق محروم و کم‌تر برخوردار شهری خاطرنشان کرد: برای حل مشکل تردد بیماران و بهسازی این مرکز درمانی پیش‌بینی‌های لازم برای خرید و احداث مرکز جدید این مجتمع درمانی در خیابان شهید ستاری منطقه نیروگاه دیده‌شده است، این منطقه علی‌رغم بافت جمعیتی سرشاری که دارد ازنظر وجود مراکز درمانی و بهداشتی با فقر روبه‌رو است.
عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر قم ادامه داد: با تعاملات صورت گرفته بین شورای شهر و جمعیت هلال‌احمر استان به‌زودی درمانگاهی شبانه‌روزی در مساحت مناسب و مجهز به مراکز توان‌بخشی و واحدهای ضروری دیگر برای رفع بخشی از کمبودهای درمانی منطقه نیروگاه در این بخش از شهر قم احداث می‌شود.
 محسن محرری عضو شورای شهر نیز در خصوص این لایحه با بیان اینکه ۲۵ میلیارد تومان از این مبلغ بابت قیر و مابقی بابت میلگرد است اذعان کرد:  ظرفیت ذخیره سازی قیر در سازمان توسعه و عمران بیش از چیزی است که خریداری می‌شود؛ علت اصلی خرید این دو کالا برای مدیریت پیمان‌ها و پروژه‌ها است تا بخش از نوسانات بازار بر پیمانکاران کاهش یابد.
حسن مالکی‌نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر هم با اشاره به یکی از لوایح شهرداری در خصوص واگذاری ابنیه یکی از عرصه‌های تصرف شده به جمعیت هلال احمر برای راه‌اندازی درمانگاه، با تاکید بر اینکه فضاهایی که قرار است در آنها خدمات عمومی به مردم ارائه شود باید با نگاه خدمات‌ رسانی به مردم کار آنها دنبال شود اظهار کرد: با این کار فضایی ایجاد می‌شود تا مردم هم نسبت به شهرداری این نگاه ساخت و سازی و پول گرفتن و عوارض و… را نداشته باشند.
وی اذعان کرد: مردم باید ببینند که شهرداری حامی مساجد، درمانگاه‌ها و فضاهای خدمات عمومی است نه اینکه به دنبال پول گرفتن و… است.
اعضای شورای شهر قم همچنین پس از بحث های فراوان با تصویب پیش نویس آیین نامه اجرایی احداث سطوح سبز در ساختمان ها و بهینه سازی مصرف آب مخالفت نموده و با نظر آنها این لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون خدمات شهری شورا بازگردانده شد.
همچنین اعضای شورا همچنین در این جلسه با تخصیص ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید قیر و میلگرد مورد نیاز طرح های عمرانی شهری قم و ثبت آن در بودجه عمرانی شهرداری موافقت کردند.
منبع خبر: اداره کل ارتباطات و بین الملل شهرداری قم