دانشگاه صنعتی قم ، مروج صنعت سبز وشکوفایی

دانشگاه صنعتی قم  در زمینه مدیریت سبز و کاهش مصرف انرژی اقدامات بسیاری را  انجام داده است، به نوعی که در بین دانشگاه های در حال توسعه به عنوان دانشگاه مروج صنعت سبز شناخته شده است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی دانشگاه،با توجه به اهمیت محیط زیست ،طبق اصل […]

دانشگاه صنعتی قم  در زمینه مدیریت سبز و کاهش مصرف انرژی اقدامات بسیاری را  انجام داده است، به نوعی که در بین دانشگاه های در حال توسعه به عنوان دانشگاه مروج صنعت سبز شناخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی دانشگاه،با توجه به اهمیت محیط زیست ،طبق اصل ۹۰ قانون اساسی کشور ، حفاظت محيط زيست كه نسل ‌امروز و نسل هاي بعد بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته ‌باشند، وظيفه عمومي تلقي مي‌گردد. از اين رو فعاليت هاي اقتصادي وغير آن كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب غيرقابل جبران آن‌ ملازمه پيدا كند، ممنوع است‌. همچنین در راستای سیاست کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر ایجاد دانشگاه های نسل سوم (ماموریت گرا و کارفرآفرین)، دانشگاه صنعتی قم با بررسی نیازهای فنی و صنعتی استان، شناسایی خلاهای موجود در کشور و با تکیه بر پتانسیل ها و توانمندی های خود، در زمینه توسعه فناوری های زیست سازگار ماموریت گرا شده است.

در این خصوص دکتر رضایی نور رئیس دانشگاه صنعتی قم از جمله اقدامات شاخص دانشگاه در حوزه مدیریت سبز را کنترل سیستم های حرارتی، برودتی و تهويه مطبوع با هوشمندسازی موتورخانه های دانشگاه  دانست و افزود: بر اساس زمان مصرف، دما به صورت اتوماتیک کم و زیاد و در روزهای تعطیل خاموش می شود که در مصرف انرژی تا حدود ۴۵ درصد صرفه جویی می شود.

 

وی مجتمع سازی سیستم گرمایش و سرمایش با استفاده از دستگاه ایر واشر در دانشکده ها را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت سبز دانست و گفت: این دستگاه با توجه به سرمایش و گرمایش( چهار فصلی) با توانایی فیلتر نمودن و پاکسازی هوا از آلودگی و افزایش رطوبت تا ۴۰ درصد مصرف انرژی را کاهش می دهد.

دکتر رضایی نور به اقدام مهم دانشگاه صنعتی قم در زمینه کنترل تجهیزات اداری و بهره گیری از مانيتورهاي ال سي دي کم مصرف اشاره کرد و گفت:  نصب و اجراي سيستم اتوماسيون اداري ،انجام مکاتبات به صورت الکترونيکي حتی میز خدمت الکترونیکی که به تازگی توسط استاندار در دانشگاه افتتاح شده است، این دانشگاه را به باشگاه دانشگاه های الکترونیکی بدون کاغذ سوق داده است که با تحقق این مهم بیش از ۹۰ درصد استفاده از کاغذ کاهش یافته است و مبلغ قابل توجهی نیز صرفه جویی می شود.

 

وی با اشاره به افزایش مخاطرات زیست محیطی، فرهنگ سازی در جامعه توسط دانشگاه ها را بسیار مهم و ضروری قلمداد کرد و افزود: باید بتوانیم در دانشگاه الگوهای صحیح مصرف انرژی را نهادینه کنیم. در این راستا دانشگاه صنعتی قم با فرهنگ سازی مناسب موفق به کسب مقام برتر در ممیزی برق در بین ادارات استان شده است .

 

رئیس دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اهمیت نقشه کشی ساختمان در مدیریت سبز گفت: ضمن نوسازی بخش های مهم دانشگاه، تعبیه پنجره جهت استفاده از نور طبیعی در طول روز،استفاده از لامپ هایLED کم مصرف به جای لامپ های SMD، استفاده از پنجره های دوجداره از دیگر اقدامات موفق این دانشگاه در زمینه مدیریت سبز بوده است.

 

وی با اشاره به کمبود آب تصریح کرد: ایران هم‌اکنون در حال تجربه مشکلات جدی آب است. خشک‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه زیرساخت‌های هیدرولیکی و چاه‌های عمیق، وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌است. در راستای صرفه جویی در مصرف آب در دانشگاه صنعتی قم استفاده از شیرهای چشمی،توسعه فضای سبز با آبیاری قطره ای، نصب وسایل کاهنده فشار بر شیرهای آب،استفاده از چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: علاوه بر تفکیک زباله های خشک و تر در محل های پر تردد در دانشگاه و برگزاری دوره های مدیریت پسماند،با توجه به اقلیم گرم و خشک استان قم، طرح آب شیرین کن های خورشیدی مجهز به پمپ خلا، نانوذرات و انرژی زمین گرمایی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم در مسابقه طرح ها و ایده های آب، محیط زیست و انرژی (آما) پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف از میان ۵۰ طرح مقام دوم را کسب نموده و اقدامات اولیه جهت اجرایی نمودن این طرح در دست اقدام است.

دکتر رضایی نور با توجه به مدیریت سبز و توسعه پایدار از آماده سازی چشم انداز مدیریت سبز در این دانشگاه خبر داد و افزود: نصب پنل ها و اجراي سيستم آبگرمکن هاي خورشيدي براي خوابگاه ها، نصب توربينهای  بادی از جمله اقدامات آتی این دانشگاه در استفاده از فناوری های پاک و انرژی های تجديد پذير است.