خادمان مدیریت شهری در خط مقدم مقابله با کرونا ویروس

شهرداری قم با بسیج نیروها و امکانات خود، ضمن اطلاع‌رسانی گسترده به مردم در خصوص پیشگیری از کروناویروس، اقدام به ضدعفونی فضاها و امکانات شهری کرده است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از شهرداری قم، در سال ۱۹۶۵ میلادی گونه جدیدی از ویروس به نام “کرونا ویروس‌ها” کشف شد و مطالعات روی […]

شهرداری قم با بسیج نیروها و امکانات خود، ضمن اطلاع‌رسانی گسترده به مردم در خصوص پیشگیری از کروناویروس، اقدام به ضدعفونی فضاها و امکانات شهری کرده است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از شهرداری قم، در سال ۱۹۶۵ میلادی گونه جدیدی از ویروس به نام “کرونا ویروس‌ها” کشف شد و مطالعات روی آن‌ها تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. خانواده بزرگ کرونا ویروس‌ها از سرماخوردگی معمولی تا بیماری‌های شدیدتری همچون سارس و مرس را شامل می‌شوند. این ویروس‌ها به طور طبیعی در بدن پستانداران و پرندگان زندگی می‌کنند، با این حال تاکنون ۷ کرونا ویروس انسانی کشف شده که آخرین نوع آن در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین در بین مردم شیوع پیدا کرد.

تصور بر این است که کرونا ویروس از بدن خفاش به بدن حیوانی به اسم گربه زباد منتقل و از آن به انسان منتقل شده است. موارد این بیماری عمدتاً در چین است اما به جز آن، کشورهایی چون تایلند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، استرالیا، امریکا و ایران هم درگیر آن هستند.

ووهان، مرکز این ویروس شهری با ۹ میلیون نفر جمعیت است که با شیوع این بیماری فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار این شهر بر روی مسافران خروجی بسته و وسایل حمل و نقل راه دور نیز بسته شده است. با این حال تاکنون کشور چین بیش از ۷۴ هزار نفر مبتلا به کرونا ویروس داشته است.

علائم این ویروس که تقریباً پس از گذشت بیش از ۱۰ روز نمایان می‌شود شامل تب، سرفه‌های خشک، احساس خستگی، درد عظلات، تنگی نفس، مشکلات تنفسی، اسهال و استفراغ است. به گفته مقامات چینی، کرونا ویروس قبل از نشان دادن علائم خود در بدن فرد بیمار هم می‌تواند به افراد جدیدی به سهولت منتقل شود. اما راه‌های پیشگیری از این ویروس هم مانند انتقالش آسان است؛ شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون یا ژل شست و شو حاوی الکل، جلوگیری از پخش عطسه و سرفه در محیط به کمک دستمال یا آرنج دست، خودداری از دست دادن و روبوسی، رعایت فاصله حداقل یک متری از فرد مبتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی، پخت کامل گوشت و تخم مرغ قبل از صرف، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و عدم دست زدن به چشم، بینی، دهان و گوش قبل از شستن دست‌ها از جمله راه‌های پیشگیری هستند.

طبق پژوهش صورت گرفته در چین ۸۰ درصد مبتلایان علائم خفیف داشته و سالمندان، افراد دارای بیماری‌های گوارشی و ریوی و کادر پزشکی بیشتر در معرض خطر بوده‌اند. در پی بحران شیوع کرونا ویروس در نقاط مختلف جهان، شیوع این بیماری در ایران در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ رسماً تأیید شد و ایران پس از چین دومین کشور از نظر آمار بالای مبتلایان به کرونا ویروس را گرفت.

شیوع این ویروس که نام علمی آن کووید-۱۹ است در ایران از شهر قم شروع و اولین موارد از کرونا در شهر قم از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت گزارش شد؛ در پی این اتفاق بیمارستان کامکار قم محل قرنطینه و مراجعه افراد مشکوک به کرونا قرار گرفت.

هنوز علت آن که چرا شیوع این بیماری از شهر قم آغاز شد به طور واضح مشخص نشده است اما نظر بر این که قم یکی از شاهراه‌های ارتباطی کشور است و روزانه افراد زیادی از شهرهای مختلف داخل و خارج این شهر می‌شوند مسلماً انتقال بیماری نیز در این چنین شهری افزایش می‌یابد. از طرف دیگر حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران نیز از اماکن تجمع زائرین از شهرها و کشورهای گوناگون است که می‌تواند شیوع بیماری را راحت تر سازد.

در پی اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص شیوع این ویروس، مسئولان قمی با تشکیل جلسات فوق‌العاده اقدامات متعددی را در راستای جلوگیری از گسترش شیوع بیماری برنامه‌ریزی کردند. بخشی از این اقدامات در حوزه شهری بود تا بتوان در شهر ضمن اطلاع‌رسانی دقیق، محیط شهری را از نظر بهداشت عمومی، سالم کرد.

شهرداری قم نظر به موقعیت بحرانی و حساس این شهر با اقداماتی شروع به فرهنگ‌سازی بیشتر شهروندان برای جلوگیری از شیوع ویروس در شهر کرد. شهردار قم در این باره گفت: تمامی طرفیت ها و توان مدیریت شهری برای مدیریت بحران به حالت آماده باش درآمده‌اند و تمهیدات لازم در حوزه‌های مختلف اندیشیده شده است.

دکترسید مرتضی سقائیان نژاد آموزش‌های شهروندی با استفاده از ظرفیت‌های تبلیغات محیطی را از اقدامات شهرداری خواند و گفت: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ظرفیت‌های مختلف تبلیغات شهری و ویژه برنامه‌های فرهنگی برای آشنایی شهروندان با کرونا در دست اجراست.

شهردارقم افزود: آموزش کارکنان شهرداری از جمله کارگران فضای سبز و خدمات شهری و پاکبانان شهر قم در خصوص پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر از دیگر اقدامات است. همچنین انواع لوازم بهداشتی مورد نیاز در اختیار این عزیزان قرار می‌گیرد.

شهرداری همچنین با اعلام آمادگی کامل ناوگان حمل و نقل عمومی برای خدمت رسانی به شهروندان، پاکسازی، شست و شو و ضدعفونی ناوگان اتوبوس رانی را به صورت مستمر انجام می‌دهد و تمهیدات لازم برای آموزش رانندگان، تاکسی و رعایت نکات بهداشتی در این ناوگان نیز توسط سازمان تاکسیرانی انجام گرفته است.

البته این نکته ناگفته نماند که شهردار قم تاکید کرده که روند اجرای پروژه‌های شهری و عمرانی در سطح شهر بدون اختلال و طبق برنامه ریزی اجرا می‌شود.

در حوزه تاکسیرانی نیز، شهرداری نظر به ارتباط گسترده مردم با این ناوگان حمل و نقل عمومی اقداماتی را انجام داده است. بیش از دو هزار بروشور از مرکز بهداشت قم در اختیار واحد بازرسی و شرکت‌های حمل و نقل گذاشته شده تا بین رانندگان گردشی و خطی توزیع شود و نکات بهداشتی در خصوص مردم و خدمت رسانی مورد توجه قرار گیرد.

امیر یزدی سرپرست سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهرداری قم در این خصوص گفت: دو شرکت اسنپ و تپسی در اپلیکیشن خود اطلاع رسانی کامل جهت رعایت بهداشت فردی و داخل خودرو را بارگذاری کرده است و هر دو شرکت در خصوص دریافت مواد ضدعفونی کننده برای رانندگان در حال پیگیری هستند.

وی افزود: نصب تراکت در خصوص پیشگیری کرونا ویروس در سازمان تاکسیرانی و در معرض دید رانندگان انجام گرفته است.

همچنین سازمان تاکسیرانی ۶ دستگاه پمپ ضد عفونی کننده و مواد مخصوص را به نماینده شرکت‌های حمل و نقل تابعه جهت گندزدایی تاکسی‌های تحت پوشش داخل پایانه‌ها تحویل داده وتحویل اسپری به رانندگان سطح شهر جهت ضدعفونی کردن دستگیره‌ها و داخل تاکسی با نظارت واحد بازرسی صورت گرفته است.

لغو برنامه‌های عمومی در شهر از دیگر اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته جهت کاهش تجمعات و جلوگیری از گسترش بیماری بوده است؛ سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم تمامی مسابقات ورزشی، جشنواره‌های فرهنگی، رویدادهای شهری در حوزه فرهنگ و هنر و برنامه‌های روزانه فرهنگ سراها که با مشارکت، محوریت و نطارت این سازمان انجام می‌گرفت برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس لغو کرده است.

ابوالقاسم مقیمی مدیرعامل این سازمان در این خصوص گفت: با توجه به اهمیت آموزش شهروندی در خصوص پیشگیری و اطلاع شهروندان با هماهنگی‌های انجام شده و همکاری با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قم، بروشورهای آموزشی تهیه و در اختیار مردم قرار گرفته است.

شایعات بسیاری در خصوص تلفات مبتلایان به کرونا ویروس زبان به زبان می‌گردد و شهروندان را وحشت زده می‌کند. دفن در خارج شهر و نقاط دور از دسترس، تدفین بدون غسل و کفن و جلوگیری از تجمع خانواده متوفی از جمله این شایعات است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های بهشت معصومه (س) شهرداری قم در خصوص این شایعات اظهار کرد: بدیهی است موضوعات تطهیر، تغسیل، کفن، اقامه نماز میت و انتقال اجساد به محل دفن با رعایت دستورالعمل‌های لازم جهت حفظ بهداشت محیط، سلامت شهروندان خصوصاً کارکنان بهشت معصومه (س) صورت خواهد گرفت.

عبدالحمید وکیلی افزود: ناوگان ویژه حمل و نقل اجساد نیز برای این متوفیان در نظر گرفته شده و حمل اجساد فوت شده با دلایل مرتبط با بیماری‌های عفونی با رعایت مسائل بهداشتی انجام گرفته و عمل شست‌وشو و ضد عفونی بلافاصله پس از تحویل جسد انجام می‌گیرد.

جسد متوفیانی که علت فوت آن‌ها بیماری‌های عفونی و واگیر مانند کرونا ویروس است، بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت به خارج از شهر و یا آرامستان های دیگر تحویل داده نشده و صرفاً با توجه به مسائل بهداشتی و پیدا کردن فضای مناسب در بهشت معصومه (س) دفن می‌شوند.

آموزش کارگران فضای سبز و نیروهای خدمات شهری، اختصاص فضاهای اطلاع‌رسانی و تبلیغات شهری برای اکران نکات بهداشت فردی، اختصاص ناوگان ویژه برای جمع‌آوری پسماند عفونی بیمارستان‌های کامکار و فرقانی، نصب دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن عمومی شهر و ضدعفونی معابر و خیابان‌ها و مکان‌های در معرض آلودگی از دیگر اقداماتی بوده که شهرداری در راستای پیشگیری و مقابله با کروناویروس در شهر انجام داده است.

از بین بردن غول کرونا ویروس، در نزدیکی نوروز می‌تواند یکی از دعاهای هم‌وطنان بر سر سفره‌های هفت سین باشد. با آرزوی رونق کسب و کار فروشنده‌های قمی و سلامتی خانواده‌ها امید است بتوانیم کرونا ویروس را با رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری‌های لازم شکست دهیم.