حکام سعودی «صد عن سبیل‌الله» کردند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:حکام سعودی «صد عن سبیل‌الله» کردندرئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه هیچ‌گاه نگویید ایران حج را تعطیل کرده است، گفت: «صد عن سبیل‌الله» را حکام سعودی ایجاد کرده‌اند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم ،آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در همایش «تعطیلی حج در بستر فقه و […]

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
حکام سعودی «صد عن سبیل‌الله» کردند
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه هیچ‌گاه نگویید ایران حج را تعطیل کرده است، گفت: «صد عن سبیل‌الله» را حکام سعودی ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رهپویان قم ،آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در همایش «تعطیلی حج در بستر فقه و تاریخ» که در سالن همایش سازمان حج و زیارت قم برگزار شد، اظهار داشت: این موضوع بسیار مهمی است و علاوه بر فقه از نظر تاریخی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد تا این موضوع برای حوزویان و عموم مردم روشن شود.

وی گفت: در این خصوص عناوینی چون تعطیلی دین و احکام و اعتقادات در فقه، وظیفه حاکم اسلامی در این مواقع، متولیان مسجد الحرام و بسیاری عناوین دیگر را باید مورد بررسی قرار داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در فقه عنوان تعطیلی احکام مطرح شده است، گفت: عقل می‌گوید تعطیلی احکام جایز نیست و فقهای زیادی این مسئله را مطرح کرده‌اند و اگر در قواعد فقه به عنوان قاعده نگفتند اما می‌توان یک قاعده را تأسیس کرد.

وی تأکید کرد: یکی از واجبات ما اقامه دین است و بر هرکسی که متصدی بیان دین و شریعت است و نیز بر حاکم اسلامی اقامه دین واجب است و این روایاتی که در مورد حج اگر حاکم اسلامی دید عده‌ای سستی می‌کنند و موانعی برای حج وجود دارد باید از بیت المال مسلمین در این مسیر هزینه کند که این تحت قاعده لزوم اقامه دین است.

آیت الله فاضل لنکرانی توضیح داد: دو مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد یکی اقامه دین و دیگری تعطیلی احکام است که برای هر دو دلایل عقلی و نقلی وجود دارد.

وی در خصوص تعطیلی احکام و به خصوص حج، گفت: اگر حجی مستلزم ترک واجب و یا ارتکاب حرامی باشد برخی آن حج را جایز نمی‌دانند و عده‌ای هم مانند مرحوم امام و آیت الله بروجردی می‌گویند باید آن واجب یا حرام اهم باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به روایاتی که در آن حرمت مؤمن بیش از حرمت کعبه برشمرده شده است، ادامه داد: گر حاکم جامعه اسلامی به این نتیجه برسد که انجام حج سبب می‌شود حرمت عده از مسلمانان حفظ نشود و موجب تضعیف دین، مکتب اهل بیت(ع) یا حکومت اسلامی می‌شود هر چند آن حکومت اسلامی دارای ضعف‌هایی هم باشد، می‌تواند حج را به طور موقت تعطیل کند.

متولیان مسجد الحرام باید از متقیان باشند

وی در خصوص متولیان مسجد الحرام نیز گفت: طبق آیات قرآن متولیان مسجد الحرام باید انسان‌های متقی باشند حال از علمای اهل سنت سئوال می‌کنیم دولتی که این همه کودک بی‌گناه را طی یک سال به خاک و خون کشیده است می‌تواند متقی باشد که اگر این‌گونه باشد تمام سران کفر از متقیان‌ هستند.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود با صرف نظر از صد عن سبیل‌الله قطعاً دخالت و تولیت آل سعود بر حرمین شریفین و به خصوص مسجد الحرام اشتباه است چه برسد به اینکه صد عن سبیل الله هم شده‌اند.

حدود ۸۰ درصد مردم حجاز تفکرات داعشی دارند

وی با اشاره به اینکه امسال عربستان تأمین امنیت حاجیان ایرانی را نپذیرفته است، عنوان کرد: خطبای مسجد الحرام و این وهابیون مزدور که علیه شیعیان در برابر پول سخنرانی می‌کنند می‌گویند که ایرانی‌ها مسلمان نیستند، آیا کشتن حاجیان در سرزمین منا مسلمانی است؟ آن‌ها ایرانی‌ها را نجس می‌خوانند و حدود ۸۰ درصد مردم حجاز تفکرات داعشی دارند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: فقهای سعودی حتی فقه خودشان را هم قبول ندارند و طبق فتوای علمای تمام مذاهب اربعه اگر کسی یک بار به زبان، شهادتین را گفت هر چند در دلش مخالف باشد، احکام اسلامی بر او جاری می‌شود.

وی تأکید کرد: هیچ‌گاه نگویید ایران حج را تعطیل کرد و بعد مسائل فقهیان را مطرح نمایید بلکه صد عن سبیل‌الله را حکام سعودی ایجاد کرده‌اند.

پایان پیام