- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

حوزه برای حفظ موجودیت خود باید پاسخگوی نیازهای نوظهور مردم باشد

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور گفت: ما نباید در مقابل بازیگران جهانی و جریان‌های فمینیستی منفعل عمل کرده و از مرزهای دین خارج شویم، ما ذیل گفتمان غرب پژوهش نکرده و تحت گفتمان اسلام فعالیت می‌کنیم، قدرت ما از اسلام است و از منعطف شدن به سمت گفتمان غرب قدرتی کسب نمی‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی  حوزه‌های علمیه خواهران، «حجت‌الاسلام‌ عبدالکریم بهجت‌پور» در مراسم افتتاح اولین پژوهشکده مطالعات تخصصی کوثر(س) که در مدرسه علمیه خواهران کوثر(س) تهران برگزار شد بیان کرد: از همه خواهران و برادرانی که در حوزه‌های علمیه خواهران در زمینه اعتلای طلاب در زمینه پژوهش را فراهم می‌کنند تشکر می‌کنم.

وی افزود: افتتاح پژوهشکده در این مدرسه در جهت توجه بیشتر طلاب حوزه‌های علمیه خواهران به امر پژوهش مسئله بسیار مهمی است و بنده از همه کسانی که در این مسیر تلاش کردند قدردانی می‌‌کنم.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور ابراز کرد: مسئله پژوهش حقیقتا یکی از جدی‌ترین مسائل مطالعات دینی به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی است زیرا در این زمان فضای بسیار گسترده‌ای برای حوزه‌های انقلابی باز شده است.

حجت‌الاسلام‌  بهجت‌پور اظهار کرد: حوزه‌‌ای که در خدمت انقلاب اسلامی است با انبوهی از سوالات مواجه شده و از او خواسته می‌شود که در بازبینی مسائل مغفول تحقیق کرده و به سوالات و شبهات به صورت مناسب‌تری پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: شبهات بسیار زیادی که امروزه بر علیه اسلام و انقلاب و نظام اسلامی مطرح شده و گسترش مییابد حوزه‌های علمیه را به این سمت سوق می‌دهد که مسئله پژوهش را به‌‌عنوان یکی از مسئولیت‌های جدی در دستور کار خود قرار دهد.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور تشریح کرد: اگر حوزه در حل مسائل گذشته بماند، دریچه نگاه خود را به سوالات و شبهات روز باز نکند و در مقابل دشمنانی که بر علیه دین سیاسی و دین تمدن ساز قد علم کرده‌اند نایستد، شرایط حتی سخت‌تر از دوران پیش از انقلاب خواهد شد.

حجت‌الاسلام  بهجت‌پور خاطرنشان کرد: دشمن امروزه کارآمدی دین را مورد هجمه قرار داده‌ و اگر کارآمدی دین به چالش کشیده شود و حوزه پاسخی نداشته باشد، گذشته حوزه‌های علمیه و اعتقادات دینی مردم به چالش کشیده شده و دیگر از این حرکت حتی به عنوان یک اتفاق حداقلی قابل احترام نیز یاد نمی‌شود.

وی افزود: کلسیا در غرب نتوانست با شرایط جدید خود را وفق داده و پاسخگوی مردم باشد و به همین دلیل وقتی بنا شد که مردم کلیسا را از قدرت کنار بگذارند از عبارت رنسانس استفاده کردند و استفاده از این لفظ به این معناست که گذشته آن‌ها سراسر تاریکی بوده و با گذر از کلیسا از تاریکی خارج می‌شوند.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور بیان کرد:کلیسا یازده قرن به مردم اروپا خدمت کرد اما وقتی نتوانست در یک نقطه خاص و پیچ تاریخی مهم پاسخگوی مردم باشد، از قدرت کنار گذاشته شد و حتی یازده قرن خدمتی که به مردم ارائه کرد نیز مورد هجمه و چالش قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌ بهجت‌پور با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران و برادران به مسئله تحقیق و پژوهش توجه ویژه‌ای داشته باشند اظهار کرد: پژوهش باید راهی برای تحقیق و حقیقت‌جویی باشد، پژوهش به معنای کند و کاو و جستجو است اما تحقیق به معنای به ثمر رساندن این جستجو است.

وی با اشاره به اینکه ما برای اثبات حقایق و پاسخگو بودن دین به نیازهای نوظهور پژوهش و تحقیق کنیم ادامه داد: این پژوهشکده به تازگی افتتاح شده و ما در معرض داوری دیگران قرار دادیم زیرا مدعی شدیم که می‌توانیم با سرمایه‌ای که در حوزه‌علمیه خواهران وجود دارد پاسخگوی مطالبات از حوزه دین باشیم و پژوهش‌هایی انجام بدهیم که راهور جامعه‌ دینی باشند.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور با اشاره به ظرفیت بزرگ حوزه‌های علمیه خواهران تشریح کرد: امروز وقت عرضه خود به عنوان یک جریان توانا در کشور است، ما کار خود را به تازگی شروع کردیم اما سرمایه علمی خوبی داریم و از این به بعد در اثبات توانایی ما جامعه داوری می‌کند.

حجت‌الاسلام  بهجت‌پور خطاب به طلاب خواهر خاطرنشان کرد: ما در این مدرسه پژوهشکده افتتاح می‌کنیم اما خروجی‌های پژوهشی شما اثبات می‌کند که این مدرسه و پژوهشکده تا چه اندازه در امر پژوهش موفق بوده است.

وی افزود: ما امروز کار بزرگی را آغاز کرده و خود را در یک ساختمان شیشه‌ای در مقابل مردم قرار داده و آبروی حوزه و توانایی تعلیمات دینی در حوزه‌های علمیه را در معرض داوری مردم قرار دادیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور با بیان اینکه پژوهش مولفه‌هایی دارد که باید رعایت شوند ابراز کرد: وقتی یک توان پژوهشی در یک سازمان شکل گرفته و افرادی به‌عنوان پژوهشگر مطرح می‌شوند به این معناست که این مجموعه باید همه مولفه‌های لازم برای پژوهش را داشته باشد.

حجت‌الاسلام‌ بهجت‌پور اظهار کرد: یکی از مولفه‌های پژوهش این است که فرد پژوهشگر قدرت و توانایی مراجعه به منابع اسلامی را داشته باشد و نحوه درس خواندن آن‌ها به گونه‌ای باشد که بتوانند به منابع اصلی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: پژوهشگرانی که وارد این عرصه می‌شوند برای موفق شدن باید مطالعات و تلاش‌های علمی بسیار فراوانی داشته و حتی اگر نظام آموزشی حوزه این فرصت را برای آن‌ها فراهم نکند باید خودشان به این امر مبادرت ورزند، تفاوت افرادی مانند علامه جعفری، شهید مطهری و علامه طباطبایی نیز در همین مسئله بوده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور با بیان اینکه پژوهشگری نیازمند توانایی ذهنی و تمرکزی بسیار بالاست تشریح کرد: علامه جعفری بسیار اهل مطالعه بوده و شبانه‌روز به دنبال توسعه دانش‌های خود بود و اشتیاقی به دانستن داشت که این اشتیاق خواب را از وی می‌گرفت و حتی در برخی مواقع فعالیت‌های اجتماعی وی را به حداقل کاهش می‌داد.

حجت‌الاسلام  بهجت‌پور با تأکید بر اینکه اطلاعات پژوهشگران باید دقیق و مفصل باشد خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) پیرامون شخصیت شهید مطهری فرمودند: ایشان در تمام مسائل شاگردی نکرده بود، اما به‌قدری مطالعه می‌کرد که بتواند پیرامون آن کارشناسی کند.

وی افزود: برخورد یک انسان عادی با یک آیه و روایت نیز معمولی است اما محقق و پژوهشگر آیات و روایات را به‌خوبی مورد بررسی و تحلیل قرار داده و به تمامی الفاظ آیات و روایات توجه دقیقی دارد، محقق و پژوهشگر به نیازها و پرسش‌های متن زندگی مردم دقت کرده و پاسخ این سوال‌ها و نیازها را می‌یابد.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور در پژوهش‌ها باید یک مسیر خاص را انتخاب کرد و یک مجموعه را در این مسیر قرار داد تصریح کرد: ما در مباحث معرفتی موفق عمل کرده‌ایم اما تاکنون در زمینه روش‌ها و روش‌شناسی و چگونگی خط انتقال درست مفاهیم دینی به مردم کار مناسبی صورت نگرفته است.

حجت‌الاسلام  بهجت‌پور عنوان کرد: اسلام برای مسائل اعتقادی مانند معادباوری و زندگی بر پایه معاد برنامه دارد و تنها بر روی مسائل معرفتی تکیه نکرده است اما کارهای شایسته‌ای هنوز در این زمینه انجام نشده است.

وی ادامه داد: تمام مسائل اسلامی با حساسیت نظری نسبت به مسائل بانوان مورد بررسی قرار نگرفته است و این موضوع بسیار مهمی برای شما پژوهشگران خواهر است که باید نسبت به تحقیق پیرامون آن توجه داشته باشید، این پژوهشکده باید برای این کارهای نکرده و این راه‌های نرفته برنامه داشته باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران کشور اظهار کرد: ما نباید در مقابل بازیگران جهانی و جریان‌های فمینیستی منفعل عمل کرده و از مرزهای دین خارج شویم، ما ذیل گفتمان غرب پژوهش نکرده و تحت گفتمان اسلام فعالیت می‌کنیم، قدرت ما از اسلام است و از منعطف شدن به سمت گفتمان غرب قدرتی کسب نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام  بهجت‌پور در پایان خاطرنشان کرد: هدف نهایی ما رسیدن مرجعیت دینی زنان است و حوزه علمیه خواهران باید مرجع دینی مسائل زنان باشد.