- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

حجاب و عفاف ازارکان و بنیان اساسی خانواده است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دشمن با تخریب و ایجاد شبهه در زمینه فرهنگ، حجاب و عفاف درصدد نابودی بنیان خانواده است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از خبرگزاری تسنیم  قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی دیروز در دیدار مدیر و جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا(س) استان زنجان که در دفتر معظم له در قم برگزار شد اظهار داشت: تسلط بانوان طلبه در مباحث احکام مربوط به زنان می‌تواند مهم‌ترین دفاع از احکام دین در زمان فعلی باشد.

وی افزود: زن مانند مرد می‌تواند به درجات بالای اجتهاد در فقه و اصول برسد و از این منظر نیز نظر بانوی مجتهده بر وی دارای حجیت شرعی بوده اما به خاطر سنگینی بار مرجعیت و پیوند خوردن آن با مسئله زعامت که همواره بر دوش مردان بوده این تکلیف  و بار سنگین از دوش زن برداشته‌شده است.

فاضل لنکرانی چادر و مسئله حجاب برتر را موردتوجه قرارداد و گفت: واژه جلباب که در قرآن کریم ذکرشده دلالت بر چادر دارد چراکه در زبان عرب به تکه پارچه بزرگی که تمام بدن انسان از سرتاپا را می‌پوشاند جلباب گفته می‌شود همچنین شایسته است تا تمام خواهرانی که در حوزه‌های علمیه مشغول تدریس هستند تسلط و آشنایی عمیقی نسبت به مسئله حجاب و موضوعات پیرامونی داشته باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به خیل عظیم شبهات پیرامون مسئله پوشش و چادر و تلاش‌های صورت گرفته برای کم‌رنگ کردن فرهنگ حجاب و عفاف عنوان کرد: امروزه در فضای مجازی هجمه سنگینی از افترا و شبهه در زمینه حجاب و چادر راه انداخته‌ شده که ضرورت پاسخ‌گویی و مسلط شدن علمی و منطقی به شبهات موجود توسط بانوان طلبه را بیشتر می‌کند که نوع پاسخ‌گویی‌ها صریح و تأثیرگذار در این عرصه نیز نیازمند داشتن اعتقاد یقینی به مسئله حجاب توسط مبلغان خواهر است.

استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: حجاب امنیت‌آور است و آزادی نیز از فرق امنیت است درحالی‌که جهان مادی غرب بی‌حجابی را آزادی زن می‌داند درحالی‌که که این وضعیت زن را با هزاران مشکل و معضل روبه‌رو می‌کند اما اسلام آزادی واقعی را در سایه امنیت می‌داند و از این منظر نیز حجاب امنیت‌آور بوده و امنیت نیز آزادی آور است.

وی با اشاره به باز بودن در اجتهاد تأکید کرد: باز بودن همیشگی اجتهاد و ارائه نظرات فقهی نباید با صریح آیات الهی در قرآن کریم مخالف باشد چراکه در قرآن کریم به خاطر حفظ کرامت و احترام به زن احکام خاصی بیان‌شده که قابل‌برگشت نیست که با نگاهی منطقی و علمی به این احکام اصل حفظ کرامت زن در آن‌ها متجلی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر تشویق و اجازه اسلام بر ورود و فعالیت زنان در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی ابراز کرد: زنان همواره هم‌قدم و همگام مردان می‌توانند در فعالیت‌های مختلف اجتماعی حضور مؤثر داشته باشند و تنها امری که باید در این فعالیت‌های اجتماعی زن مورد توجه و اهمیت قرار گیرد حفظ کرامت و جایگاه زن به‌عنوان یک انسان است همچنین اختلاط بین زن و مرد که متأسفانه در بسیاری از نهادهای دولتی و غیره که مشاهده می‌شود در منطق اسلام مردود است.

فاضل لنکرانی تصریح کرد: حجم وسیع تبلیغات سوء که امروزه در فضای مجازی وجود دارد صرفاً برای تخریب چهره حجاب و چادر نبوده بلکه آن‌ها می‌خواهند با مطرح کردن شعار تساوی زن و مرد بنیاد خانواده را ریشه‌کن کنند و جامعه اسلامی را نیز شبیه جوامع بی و بند بار غربی کنند یعنی همان کاری که از دو قرن قبل در جهان غرب آن را دنبال کردند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) استقبال قابل‌توجه زنان از ورود به حوزه‌های علمیه خواهران را موردتوجه قرارداد و عنوان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه خواهران با رشدی قابل‌توجه مواجهه شد و در برخی شهرها نیز از حوزه‌های علمیه برادران نیز پیشی گرفته، پرورش زنان طلبه در حد اجتهاد می‌تواند کمک فراوانی برای دفاع از آزادی زن در جامعه و همچنین ترویج و نشر معارف اسلامی شود.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: به برکت انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه خواهران با رشد و رونق قابل‌توجهی روبه‌رو شده و پرورش و تربیت خواهران قوی و مسلط در امر اجتهاد به‌نوبه خود بهترین دفاع از دین در مسئله سیاست، فرهنگ، آزادی و مسائلی ازاین‌دست است.