- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

جشنواره کتابخوانی رضوی باعث تقویت و ارتقاء سلامت معنوی خانواده است

صدیقه صدیق تقی زاده، مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم تصریح کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی باعث تقویت و ارتقاء سلامت معنوی خانواده است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، صدیقه صدیق تقی زاده، مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم مردم قم را به شرکت در دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی دعوت کرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم اظهار داشت: آموزش و یادگیری همراه با علم آموزی از موضوعات مهمی است که جامعه بشری به آن بیش از پیش نیاز دارد و علم و دانش نیز از گنجینه هایی است که جایگاه و ارزش و اهمیت آن در دین مبین اسلام همواره مشخص بوده است. کتابخوانی هم که همیشه مورد توجه اندیشمندان و بزرگان دین بوده و در گسترش زیرساخت های یک جامعه تاثیر بسزایی دارد.

صدیقه صدیق تقی زاده سپس بیان کرد: متاسفانه امروزه یکی از فقرهایی که در جامعه شاهد آن هستیم، فقر فرهنگی در کنار فقر اقتصادی است که باعث آسیب های اجتماعی می شود. اما ترویج فرهنگ مطالعه در کشور، سعادت ابدی را برای بشریت به ارمغان می آورد.
وی سپس به ملی و همگانی بودن جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و افزود: از برکات و ثمرات این جشنواره ترغیب و تشویق به مطالعه با هدف حل مشکلات جامعه با صبر و تاسی به سیره اهل بیت علیهم السلام است.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم اظهار داشت: جشنواره رضوی فرصت مناسبی برای افزایش معلومات و آگاهی های معرفتی در شناخت راه و رسم خاندان پیامبر است. این جشنواره زمان مغتنمی برای هدایت ما در مسیر بندگی و حق و حقیقت فراهم کرده است و به همگان ثابت می شود که ائمه معصومین چراغ راه را به ما نشان می دهند؛ همچنین خواندن این منابع در اجرای سبک زندگی اسلامی تاثیر بسزایی دارد.

صدیقه صدیق تقی زاده تصریح کرد: وجه ممتاز جشنواره رضوی، بحث خانواده محور بودن آن است. اعضای خانواده در یک دورهمی و همبستگی صمیمانه، لذت خواندن را درک می کنند و تجربه مطالعه هدفمند خود از کتاب های خوانده شده را با دیگران به اشتراک می گذارند.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم اظهار داشت: مطالعه منابع جشنواره رضوی توسط نسل جوان و نوجوان که دل هایی پاک و آماده برای پذیرش حق را دارند، کمک می کند تا الگوهای واقعی خود را در زندگی پیدا کنند. در این میان، حمایت خانواده ها همراه با تشویق این نسل به شرکت در این مسابقات نیز حائز اهمیت است؛ چراکه والدین باید بدانند آینده سازان کشور همین جوانان هستند.

صدیقه صدیق تقی زاده بیان کرد: گفتار و رفتار امامان به ویژه امام رضا (ع) که این جشنواره به نام مبارک آن حضرت مزین شده، بیکران از دانش و بینشی است که سر منشأ آن انوار الهی است و توجه به این رویداد عظیم فرهنگی نقش بی بدیلی در پرورش نسلی سالم و صالح به همراه دارد. اشاعه و تبیین فرهنگ دینی ما به ویژه فرهنگ رضوی که در آن نام بانوی آب و آیینه حضرت فاطمه معصومه (س) نیز آورده شده، الگویی شایسته برای دختران و پسران جامعه است.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم اظهار داشت: در دورانی که به قرنطینه خانگی با وجود کرونا ویروس تاکید می شود، انس با کتاب بهترین فرصت مطالعاتی برای غنی سازی اوقات فراغت و تقویت و ارتقای سلامت معنوی خانواده در ماه ضیافت الهی را به همراه دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه توفیق زیارت در شرایط کنونی از ما سلب شده، کتاب همنشین خوبی برای کسب معرفت است. این جشنواره بصیرت ما را نسبت به امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و دیگر معصومین علیهم السلام بیشتر می کند.

صدیقه صدیق تقی زاده افزود: ایجاد تنوع در قالب های جشنواره کتابخوانی رضوی از نقاط قوت آن است؛ چراکه هر فردی متناسب با ذوق و سلیقه خود کتابی را انتخاب و متناسب با ذائقه خود در قالب های تعریف شده شرکت می کند. این امری نیکو و پسندیده است که زبان هنر و ادبیات برای سه گروه سنی کودک، نوجوان و جوان لحاظ شده و دایره کتابخوانی را با شیوه های نوین گسترش داده و همین باعث جذب مخاطب خاص و عام شده است.

وی گفت: بهره مندی از هنر و ادبیات همان موضوعی است که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است. برای نهادینه سازی و شکل گیری فرهنگ کتابخوانی باید مهارت های صحیح آن آموزش داده شود تا بتوانیم در زندگی فردی و اجتماعی تفکری خلاق و نقدی منصفانه داشته باشیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری قم استفاده از فضای مجازی توسط کتابداران در ایام تعطیلات را همراه با اجرای برنامه های متنوع آموزشی و مشاوره برای خانواده ها به ویژه کودکان و نوجوانان از اقدامات درخورتوجه فرهنگی در راستای اعتلای اهداف کتابخانه های عمومی دانست و در پایان گفت: امیدواریم با همکاری دیگر نهادهای همسو، شاهد رویدادهای ارزشمند و مهارتهای ارتباطی و اخلاقی در استان باشیم.