جشنواره کتابخوانی رضوی، مردمی و مخاطب پسند است

فاطمه سلیمانی ازندریانی نویسنده کتاب «به سپیدی یک رویا» در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم بیان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی، مسابقه ای مردمی، مخاطب پسند و نیاز جامعه امروز است که با تنوع کتاب ها به سلیقه مخاطب احترام گذاشته است. . به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به […]

فاطمه سلیمانی ازندریانی نویسنده کتاب «به سپیدی یک رویا» در گفتگو با روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم بیان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی، مسابقه ای مردمی، مخاطب پسند و نیاز جامعه امروز است که با تنوع کتاب ها به سلیقه مخاطب احترام گذاشته است. .

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ فاطمه سلیمانی ازندریانی نویسنده کتاب «به سپیدی یک رویا» از منابع هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، کارشناس اقلیم شناسی است که از سال ۱۳۸۹ کار داستان نویسی و رمان را شروع کرده است.

سلیمانی ازندریانی در آغاز اظهار داشت: نکته ی قابل تامل در هشتمین جشنواره رضوی انتخاب ۷ عنوان کتاب متنوع برای سه گروه سنی است که هر سلیقه ای را به خود جلب می کند. وی علت این جذب را تنوع در تعدد کتابها عنوان کرد و افزود: در بخش بزرگسالان ما با سه کتاب معرفتی، علمی و رمان روبرو می شویم و این یعنی ابتکار عمل و احترام به مخاطب که خود باعث جلب توجه عموم می شود. به عنوان نمونه در بخش کودک و نوجوان نیز شرایطی فراهم شده تا این عزیزان کتاب های مورد علاقه خود را پیدا کنند و در باره آن صحبت یا تصویرسازی کنند.

این نویسنده سپس بیان کرد: جشنواره رضوی تنها یک مسابقه نیست بلکه هدف آن فراتر و والاتر است، چرا که تمامی اهل خانواده را با روشی تحسین برانگیز تشویق به مطالعه و بررسی مباحث تاریخی و مذهبی در قالب هایی جذاب می کند ؛ علاوه بر اینکه مخاطبان با نویسندگان مختلف و آثار آنان آشنا می شوند. وی این حرکت ارزشمند و فرهنگی ـ معنوی را اقدامی سترگ دانست و گفت: وقتی وارد خانه ای  می شوید که تمامی آنها مشغول خواندن هستند به طور حتم حس خوب و لذت بخشی را در شما به وجود می آورد؛ چون هم کودک و نوجوان و  هم بزرگسال در باره کتاب ها با یکدیگر به گفتگو و تبادل نظر می پردازند و این نشان از یک تفریح سالم،  وحدت بین خانواده و اهمیت به این کانون اجتماعی کوچک و ایجاد دغدغه در حوزه فرهنگ می باشد که در جامعه امروز کمتر به آن توجه می شود.

سلیمانی ازندریانی از بارگذاری فایل PDF کتاب ها در سایت به صورت رایگان برای دسترسی و سهولت کار کابران و ایجاد شرایط مطالعه ابراز خرسندی کرد و افزود: جشنواره کتابخوانی رضوی خلاء بی توجهی به کتاب را پر می کند و چون در سطح ملی و بین المللی برگزار می شود؛ ناخوادآگاه ذهن کنجکاو و پرسشگر مخاطبان و دیگر مسئولان را به سمت خواندن هدایت می کند و در سطح بین الملل افتخاری برای ایران و ایرانیان به ویژه شیعیان است. وی گفت: کتاب «به سپیدی یک رویا»نامزد جشنواره پروین اعتصامی بوده است.

این نویسنده علت نگارش این کتاب را عشق و ارادت خالصانه خود به امام علی بن موسی الرضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و همچنین نوشتن در زمینه های دینی و تاریخی در قالب رمان عنوان کرد و افزود: همین علاقه سبب شد تا در این مسیر گام بردارم و پس از ۶ ماه تحقیق و پژوهش شبانه روزی از منابع معتبر و مستند دینی و تاریخی؛ کتاب «به سپیدی یک رویا» را به چاپ برسانم که در این راه رنج فراوانی را متحمل شدم اما با عنایت خود معصومین علیهم السلام این موانع برطرف شد. وی گفت: این کتاب به پیشنهاد انتشارات نیستان به رشته تحریر در آمد و به لطف خدا به سرانجام رسید و علت نامگذاری آن نیز بخاطر علاقه حضرت معصومه (س) به امام رضا(ع) بود که زیارت برادر برای آن بانوی آب و آیینه یک رویای سپید بود که انتظار آن را می کشید و از آنجا که کتاب رمان است؛ این عنوان برای آن در نظر گرفته شد.

سلیمانی ازندریانی، شخصیت اسماء و دیگر شخصیت ها را خاکستری معرفی کرد تا حضرت معصومه(س) در بین خاندان پیامبر همچون ستاره ای در شب ظلمانی بدرخشد و انتخاب این کتاب در جشنواره رضوی را لطف عالمه آل محمد عنوان کرد و گفت: در روز گذشته که به قصد زیارت حرم مطهر کریمه اهل بیت به قم آمدم؛ از این همه الطاف الهی تشکر کردم و سجده شکر بجا آوردم.

این نویسنده اظهار داشت: سوال های این رمان در جشنواره بسیار خوب طراحی شده بود و من به عنوان نویسنده کتاب و یک مخاطب از آن لذت بردم. وی سپس گفت: آرزوی هر نویسنده این است که کتابش معرفی و خوانده شود و الان این شرایط برای خواندن کتاب فراهم شده است که جای تقدیر و تشکر از نهاد کتابخانه های عمومی کشور دارد چرا که به سلیقه مخاطب با تنوع کتاب ها احترام گذاشته است.
سلیمانی گفت: خواندن کتاب مهم تر و ارزشمندتر از خرید آن است. وی در پایان ابراز امیدواری کرد: جلسات نقد نیز با حضور نویسنده برگزار شود.

گفتنی است سلیمانی ازندریانی تا کنون، توانسته مجموعه داستان های کوتاه با عنوان «خاکستری یک کابوس»، «روشنی می بارد» برگزیده همایش سوختگان وصل؛ «این یک مشت استخوان» و «غریب آشنا» برگزیده همایش گنج پنهان؛ «کفش های قرمز خالدار: برگزیده همایش جلوه سوگ و  رمان های به «سپیدی یک رویا» نامزد جشنواره پروین اعتصامی و «یک خوشه انگور سرخ» داستانی در باره زندگی حضرت جوادالائمه (ع) را در کارنامه کاری خود قرار دهد.

یادآور می شود این نویسنده، داوری نسیم کلمات، مهرواره جوان سوره مهر و کارشناسی کتاب سوره مهر و روایت فتح را به عهده داشته؛ علاوه بر اینکه در سایت فردانیوز نیز در حوزه نقد کتاب و یادداشت های ادبی و مقالات علمی نیز همکاری و فعالیت داشته است.