جایگزین‌سازی گونه‌های کاج و اکالیپتوس باتوت زینتی،اقاقیا وزالزالک

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: جایگزین‌سازی گونه‌های کاج و اکالیپتوس در برنامه شهرداری است. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، پیام جوادیان با اشاره به برخی انتقادات مطرح‌شده در خصوص فضای سبز شهر قم اظهار کرد: برخی مردم و مسوولان به کاشت اکالیپتوس و کاج در شهر انتقاد دارند؛ کاشت […]

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم گفت: جایگزین‌سازی گونه‌های کاج و اکالیپتوس در برنامه شهرداری است.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، پیام جوادیان با اشاره به برخی انتقادات مطرح‌شده در خصوص فضای سبز شهر قم اظهار کرد: برخی مردم و مسوولان به کاشت اکالیپتوس و کاج در شهر انتقاد دارند؛ کاشت این دو گونه از سال ۹۵ در محدوده شهر قم ممنوع شده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم با تاکید بر اینکه گونه‌های کاج و اکالیپتوس گونه‌های مقاوم هستند اما برای شهر مطلوب نیستند، افزود: بیش از ۸۰ گونه کاج در دنیا وجود دارد که گونه‌هایی که در قم وجود دارد مناسب اقلیم و آب و هوای این شهر نیست.
وی با بیان اینکه جایگزین‌سازی گونه‌های کاج و اکالیپتوس در برنامه شهرداری است، تصریح کرد: البته قطع این گونه‌ها امکان‌پذیر نیست اما به مرور سعی داریم گونه‌های مناسب اقلیم قم در شهر چشم‌گیرتر شود.
وی به وجود بیش از ۸۰ گونه کاج در دنیا وجود دارد گفت: گونه کاجی که به عنوان کاج تهران در قم کاشت شده بومی ایران است؛ این درخت بسیار مقاوم بوده و انواع مختلفی هم دارد که بعضا زیبا هستند. در کاشت کاج در قم به گونه آن توجه زیادی نشده و به همین خاطر بیشتر کاشت سرو و امثال آن در دستور کار قرار گرفته است.
جوادیان با بیان اینکه در حال حاضر گونه‌های نارون، توت زینتی، اقاقیا، پائولونیا، زالزالک و… به عنوان جایگزین کاج و اکالیپتوس در حال کاشت در شهر است، گفت: ۸۰ گونه نیز در مرکز تحقیقاتی کاشت شده تا مقاومت آنها را بررسی کنیم.
وی اذعان کرد: تیم طراحی شهرداری تنوع، مقاومت و کم‌آب‌بری را اولویت طراحی گونه‌های فضای سبز می دانند.
منبع خبر: اداره کل ارتباطات و بین الملل شهرداری قم