جایگاه زکات باید در منظومه اقتصاد اسلامی دیده شود

جمعی از مسئولان زکات کمیته امداد با مدیر حوزه‌های علمیه کشور دیدار و درزمینهٔ زکات گزارشی از اقدامات این نهاد را ارائه کردند. به گزارش پایگاه خبری  رهپویان قم  به نقل از کمیته امداد، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ زکات در کشور اظهار کرد: تبلیغ فرهنگ زکات […]

جمعی از مسئولان زکات کمیته امداد با مدیر حوزه‌های علمیه کشور دیدار و درزمینهٔ زکات گزارشی از اقدامات این نهاد را ارائه کردند.
به گزارش پایگاه خبری  رهپویان قم  به نقل از کمیته امداد، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ زکات در کشور اظهار کرد: تبلیغ فرهنگ زکات الزاماتی دارد که باید به‌طور دقیق رعایت شده و نخستین مسئله آن است که این واجب الهی در زیرمجموعه اقتصاد اسلامی تعریف شود.
وی افزود: همه ما باید ویژگی‌های اقتصاد اسلامی را به‌عنوان مبادی و کلیات موردتوجه قرار دهیم لذا این کار در تعیین جایگاه زکات در فرهنگ و اقتصاد اسلامی کمک زیادی می‌کند.
مدیر حوزه‌های علمیه بابیان شاخصه‌های هر موضوع از منظر اسلام تأکید کرد: از منظر اسلامی، وارد هر موضوعی که می‌شویم دارای سه‌شاخه کلامی فلسفی، اخلاقی ارزشی و فقهی حقوقی است و این سه‌شاخه مهم باید در بحث زکات نیز دیده شود.
آیت‌الله اعرافی در تبیین یکی از محورهای مهمی که در اجلاس زکات باید به آن پرداخته شود اظهار کرد: حوزه ادب و اخلاق در بحث زکات بسیار مهم است و لازم است محوری جداگانه در اجلاس به این عرصه مهم اختصاص‌یافته و حوزویان در این باب مهم مقالات زیادی بنویسند.
وی بابیان اینکه در باب زکات هفت یا هشت سؤال کلیدی مهم وجود دارد گفت: این سؤالات خود یک پروژه مهم محسوب می‌شوند و باید عده‌ای بنشینند و در مورد این سؤالات تحقیقات لازم را انجام دهند.
امام‌جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت خروجی این‌گونه اجلاس‌ها گفت: در این اندیشه باشیم که از مقالات ارائه‌شده در اجلاس زکات، جزوات تبلیغی-ترویجی تدوین و منتشر شود و در اختیار عموم قرار گیرد تا همگان از خروجی‌های مفید فایده این نشست‌های سراسری بهره‌مند شوند.
مدیر حوزه‌های علمیه به آمادگی حوزه برای هرگونه کمک در امر نشر و گسترش فرهنگ زکات در کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه مراکزی مانند انجمن اقتصاد و مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی وجود دارند که به اقتصاد اسلامی می‌پردازند و شایسته است از ظرفیت خوب این‌گونه مراکز حوزوی در جهت ترویج فرهنگ زکات و حل مسائل فقهی آن استفاده شود.