- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی قم به تخصیص اعتبار مناسب نیازدارد

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی قم به تخصیص اعتبار مناسب و بازنگری بر طرح نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،حجت الاسلام والمسلمین امیرعطالله جباری ظهر امروز در حاشیه بازدید امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از پروژه های نیمه کاره کتاب خانه در قم و برخی از کتاب خانه ها در مناطق محروم افزود: راه اندازی کتاب خانه مرکزی در قم یک ظرفیت بسیار بالای فرهنگی به شمار می رود و می تواند بخش زیادی از نیازهای مردم منطقه را تامین نماید.

وی اظهار داشت: زیربنای فعلی ۳ هزار و ۴۰۰ متر در نظر گرفته شده و قرار است با ایجاد بخش کودک، سالن مطالعه، آمفی تاتر، دو سوئیت و نماز خانه در مجموع در سه طبقه و نیم، ظرفیتی ۳۰۰ نفره برای بانوان و آقایان فراهم آورد.

جباری تصریح کرد: این در حالی است که زمین فعلی جوابگوی نیازهای واقعی نیست و ما انتظار داریم علاوه بر تخصیص اعتبار در تکمیل پروژه، بر اجرای طرح نیز بازنگری شود و زمین مجاور پروژه تبدیل به سالن مطالعه گردد و طرح فعلی فقط برای مخزن کتاب ساخت و ساز شود.

وی تاکید کرد: این پروژه مهم نیاز به نگاه کارشناسی داشت تا همه نیازها از جمله پارکینگ را نیز در نظر بگیرد به نظر می رسد با بازنگری طرح بتوان این پروژه را به بهترین نحو به سرانجام رساند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم عنوان کرد: کتاب خانه مرکزی توسط اداره کل فرهنگ .و ارشاد اسلامی در حال ساخت است و ما بهره برداری آن هستیم.

وی بیان کرد: پروژه کتاب خانه نوبهار هم از پروژه های منطقه محروم است که ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تخصیص بودجه پایان امسال یا سال آینده به پایان می رسد.

جباری خاطرنشان کرد: نماینده مردم قم در مجلس از کتاب خانه های محروم قم بازدید کردند در نیروگاه دو کتاب خانه که در اختیار اداره کل کتاب خانه ها نمی باشد و دستگاههای دیگر آن را مدیریت می کنند نیز بازدید به عمل آمد؛ امیدواریم با پیگیری نماینده مردم قم در مجلس این دو کتاب خانه در اختیار کتاب خانه های عمومی قرار بگیرد.

**فقط ۲۳ کتابخانه عمومی در استان قم داریم

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: قم دارای کتاب خانه های زیاد تخصصی و حوزوی است اما فقط ۲۳ کتاب خانه عمومی داریم که ۱۳ مورد در شهر قم و ۱۰ مورد در بخش ها می باشد همچنین ده مورد نیز کتاب خانه مشارکتی داریم.

وی اظهار داشت: در مناطقی مانند نیروگاه و پردیسان با توجه به تراکم بالای جمعیت نیامند احداث کتاب خانه عمومی هستیم امید است مشکلات و کاستی ها به گوش مسئولان برسد تا بتوانیم نیازها را تامین نمائیم.

وی بیان کرد: در قم کتاب خانه شبانه روزی وجود ندارد زیرا به نیروی انسانی و فضای لازم نیاز است ما در تلاشیم با همین امکانات جمعیت کثیری را تحت پوشش قرار دهیم که از کودکی تا سالمندی را شامل می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم اظهار داشت: در کتاب خانه ها به کارکردهای فرهنگی از جمله برگزاری کلاس های اموزشی در حوزه نویسندگی و نشست های تخصصی و کتاب خوانی نیز توجه می شود.

وی عنوان کرد: سامانه کتاب خانه به طور یکپارچه فعال است و تعداد مراجعه کنندگان را به صورت آماری مشخص ارائه می نماید در این راستا کتاب خانه آیت الله خامنه ای یکی از کتاب خانه های مطرح از نظر تعداد مراجعه کنندگان در سطح کشور است.

حجت الاسلام جباری تصریح کرد: در کتاب خانه ها برای کودکان و نوجوان بخش های فعال زیادی داریم به طور کلی در قم توانمندی های زیادی در تولید کتاب بریل نیز وجود دارد و قم قطب تولید کتاب های بریل با کیفیت عالی است.

وی گفت: در دو سال گذشته مرکز تولید بریل در قم فعال شده و به سراسر کشور شامل ۷۰ مرکز کتاب ارسال می کند، با اینکه تولید کتاب بریل سخت است اما تاکنون گام های بلندی برای نابینایان، در حوزه کتاب برداشته شده و در ۸ مرحله بالغ بر ۸ هزار جلد کتاب تولید کرده ایم.