- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

توصيه هاي پلیس آگاهی قم پیرامون پيشگيري از تخلفات مربوط به “چك”

رئیس پلیس آگاهی استان قم توصیه های انتظامی پیشگیرانه را پیرامون تخلفات مربوط به ” چک” را به شهروندان ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، سرهنگ ” احمد کرمی ” در مصاحبه با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: همواره براي تنظيم سند و چك از خودكار استفاده کنيد، سعی کنید متن چك را شخصاً و با يك خودكار بنويسيد تا در صورت دست بردن در مندرجات آن، جعلي بودن آن مشخص شود.

وی افزود: مندرجات سند و چك را طوري تنظيم كنيد كه قابل الحاق يا حذف نباشد، سعي كنيد چك قبل از صدور ، مهر و امضاء نشود و نیز  از صدور چك سفيد امضاء خودداري کنيد.

سرهنگ کرمی ادامه داد: هرگز از افراد ناشناس كه معروفيت و اعتبار كافي ندارند، چك قبول نكنيد زيرا احتمال مسروقه يا جعلي بودن آن وجود دارد، در خصوص دريافت چك هاي تضميني، رمزدار و مسافرتي نیز قبل از انجام معامله ضمن شناسايي كامل پرداخت كننده به نزديك ترين شعبه بانك مراجعه و اصالت چك را احراز کرده و از درست بودن مبلغ آن و تطبيق رنگ و مبلغ مطمئن شويد.

رئیس پلیس آگاهی استان اضافه کرد: هنگام دريافت اسناد و اوراق بهادار و دسته چك، از مرجع صادركننده حتماً برگ شماري کنيد، ضمن اینکه مبلغ چك را هم به عدد وهم به حروف نوشته و بر روي نوشته ها خصوصاً مبلغ عددي، چسب شيشه‌اي نصب کنيد.

وی بیان داشت: مبلغ چك را هم به ريال و هم به تومان درج کنيد و  از صدور چك به عنوان امانت يا ضمانت بپرهيزيد و همواره سعي كنيد امضاء روي چك ها داراي نام و نام خانوادگي باشد.

سرهنگ کرمی ابراز داشت: در تمام مدت استفاده از دسته چك ، مندرجات متن آن را در ته چك بنويسيد، چك هاي مسافرتي را فقط از افراد آشنا و يا با معرفي افراد آشنا دريافت كنيد،هويت شخصي را كه از او چك مسافرتي دريافت مي كنيد از روي مدارك معتبر كاملاً احراز کرده و آدرس و شماره تلفن وي را در پشت چك يادداشت كنيد.

وی اعلام داشت: افرادي كه به علت بالا بودن حجم معاملات خود مجبور به دريافت چك هاي مسافرتي هستند، بهتر است جدولي از مبلغ و رنگ چك پول بانك هاي مختلف داشته باشند تا هنگام دريافت اين قبيل چك ها قادر به تطبيق رنگ و مبلغ آن باشند.

سرهنگ کرمی تاکید کرد: با امتحان چك در مقابل دستگاه ها و خودكارهاي مخصوص از اصل بودن كاغذ چك اطمينان حاصل کنيد، به پرفراژ مبلغ چك و نوع صفرهاي پرفراژ توجه بيشتري کنيد.

رئیس پلیس آگاهی استان توصیه کرد: هر ۴ نوع نوشته مبلغ چك (مبلغ عددي فارسي و انگليسي ـ مبلغ حروفي فارسي و انگليسي) را باهم مطابقت کنيد، اشخاصي كه زبان انگليسي نمي دانند مي توانند از افرادي كه زبان انگليسي مي دانند، كمك بگيرند.