تمدید ثبت نام نهضت سواد آموزی در قم

به مناسبت هفته نهضت سواد آموزی وایام الله ۲۲بهمن ، ثبت نام نهضت سواد آموزی در قم تمدید شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا بعد از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: با وجود اینکه زمان […]

به مناسبت هفته نهضت سواد آموزی وایام الله ۲۲بهمن ، ثبت نام نهضت سواد آموزی در قم تمدید شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم، حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا بعد از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: با وجود اینکه زمان ثبت‌نام شرکت در دوره‌های جدید نهضت سواد‌آموزی به پایان رسیده بود ولی با رایزنی‌های صورت‌ گرفته، به یمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی زمان ثبت‌نام در این دوره‌ها تا ۲۲ بهمن‌ماه سال جاری تمدید شد.
وی افزود: طی سه دهه از ابتدای انقلاب تاکنون و با تشکیل نهضت سوادآموزی در کشور، استان قم بیش از ۴۰ درصد رشد باسوادی داشته است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه درصد باسوادی افراد ۶ سال به بالا در ایران ۸۴ درصد است، اضافه کرد: میزان باسوادی در استان قم دو درصد از میانگین سواد کشور بالاتر و برابر با ۸۶ درصد است.
قاسمی‌نیا بیان کرد: میانگین سطح سواد افراد ۱۰ سال به بالاتر نیز در استان قم از میانگین کشوری بالاتر است.
وی، طرح خودآموزی مراکز یادگیری محلی، حلقه‌های کتابخوانی، سوادآموزی اتباع، سوادآموزی مددجویان کمیته امداد و سوادآموزی مددجویان زندان‌ها را بخشی از فعالیت‌های سازمان نهضت سوادآموزی استان قم برشمرد و گفت: طرح سوادآموزی به روستائیان نیز با عنوان «بن سوادآموزی» به تازگی کلید خورده است که بر اساس این طرح ۳۲۹ نفر از روستائیان در سطح استان قم که زیر ۵۰ سال سن دارند شناسایی شده و تا پایان سال وقت دارند که در کلاس‌های سوادآموزی ثبت‌نام کنند و پس از اینکه آنان به صورت خودآموز در این طرح شرکت کردند و قبول شدند مبلغ یک میلیون تومان نیز به آن‌ها اهدا خواهد شد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه نهضت سوادآموزی در استان قم برنامه‌هایی را نیز در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا کرده است،‌ افزود: در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ توسط نهضت سوادآموزی قم برای حدود ۹۷۰ نفر در این استان اشتغال‌زایی صورت گرفته است به این صورت که این تعداد نفرات برای آموزش به سواد‌آموزان اقدام کردند و شامل دریافت مبلغی به عنوان حق ‌‌تدریس شدند.
قاسمی‌نیا با اشاره به لزوم کسب علم در راستای محقق شدن رشد اقتصادی در بعد خانوادگی و اجتماعی، گفت:‌ به مسؤولان کمیته امداد استان قم این پیشنهاد داده‌ شده است که در مرحله نخست یا همزمان با اشتغال‌زایی برای مددجویان کمیته امداد، برای سوادآموزی به مددجویان اقدام کند.
وی افزود: طی دو سال اخیر ۶۷۲ نفر در سطح روستاهای استان قم زیر پوشش نهضت سوادآموزی استان قم قرار گرفته‌اند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه سازمان نهضت سوادآموزی در استان قم تلاش‌های بسیاری نیز در راستای آموزش به اتباع خارجی انجام داده است،‌ عنوان کرد: طی چند سال گذشته و امسال، حدود دو هزار و ۹۵۶ نفر از اتباع خارجی زیر پوشش نهضت سوادآموزی این استان قرار گرفته‌اند.
قاسمی‌نیا اضافه کرد: بیش از ۸۵۰ نفر از آموزش‌‌ دهندگان که در دوره‌های نهضت سوادآموزی به سواد آموزان آموزش می‌دهند مدارک تحصیلی کاردانی به بالاتر دارند و علاوه بر آن، لوح فشرده به آن‌ها داده می‌شود و جلسات آموزشی و توجیهی نیز برای آن‌ها برگزار می‌‌شود تا بر کیفیت آموزشی آنان افزوده شود.
وی ادامه داد: طی دوره‌های نهضت سوادآموزی در ایران، علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن، آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم نیز ارائه می‌‌شود.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: میانگین سن سواد آموزان در استان قم، ۳۵ تا ۴۵ سال است که این قشر،‌ قشر مولد و أثرگذار بوده و جزء فعالترین گروه سنی به شمار می‌آیند.
قاسمی‌نیا عنوان کرد: حوزه فعالیت نهضت سوادآموزی استان قم به سه دوره تقسیم می‌شود که در دوره نخست به افرادی که برای فراگیری سواد در این دوره‌ شرکت کرده‌اند مبلغ ۱۳۹ هزار تومان به عنوان هدیه و به فرد آموزش دهنده این دوره، ۷۰۰ هزار تومان به ازای هر فرد به عنوان پاداش داده می‌شود.
وی ادامه داد: به کسی که با مدرک قبولی در نخستین دوره نهضت سوادآموزی،‌ در دوره بعد که دوره انتقال نام دارد شرکت کند و آموزش‌های لازم را ببیند و قبول شود مبلغ ۱۸۰ هزار تومان اهدا می‌شود.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم اضافه کرد: به مناسبت هفته سوادآموزی، نهضت سوادآموزی استان قم برنامه‌‌های متعددی دارد که از جمله این برنامه‌ها دیدار جمعی از سواد آموزان استان قم با آیت‌الله سعیدی،‌ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)‌ در روز شنبه،‌ 4 دی‌ ماه سال جاری است.
قاسمی‌نیا بیان کرد: ۶ دی ماه جمعی از کارشناسان سوادآموزی استان با معاون سیاسی امنیتی استانداری دیدار خواهند کرد.
وی از دیدار کارکنان نهضت سوادآموزی استان قم با علمای قم طی هفته سوادآموزی خبر داد و گفت: آموزش و پروش ناحیه ۲ استان قم نیز روز پنج شنبه، ۱۰ دی‌ماه سال جاری همایشی به مناسبت هفته سوادآموزی در محل سالن آموزش و پرورش این ناحیه، برگزار خواهد کرد.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم در پایان گفت: در سال جاری در مجموع ۴ هزار و ۱۵۰ نفر از استان قم در سه دوره سواد‌آموزی ثبت‌نام کرده و اکنون مشغول فراگیری علوم لازم هستند.
انتهای پیام/