- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

تصویب بودجه ۱۸۵۳ میلیارد تومانی شهرداری قم برای سال آینده

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: پیشنهاد اولیه شهرداری برای بودجه سال آینده، ۲ هزار میلیارد تومان بدون احتساب فایناس و سهم ۱۵ سازمان بود که پس از بررسی‌ها فراوان، این بودجه با کاهش ۱۴۷ میلیارد تومانی به هزار و ۸۵۳ میلیارد تومان رسید.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ، عبدالله جلالی در سی و ششمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که با حضور نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و استاندار قم برگزار شد با اشاره به اینکه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم پس از بررسی‌های کارشناسی به نتیجه مطلوب رسید اظهار کرد: لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم، در اوایل بهمن ماه سال جاری به شورای اسلامی شهر تقدیم شد.
وی با بیان اینکه لایحه بودجه ۱۳۹۷ شهرداری قم در کمیسیون‌های تخصصی و تلفیق مورد بررسی قرار گرفت افزود: درآمد‌ها و هزینه‌های شهرداری قم در بودجه سال ۱۳۹۷ توسط کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شد و کمیسیون‌های دیگر نیز قسمت‌های عمرانی و جاری پیشنهاد شهرداری در بودجه ۱۳۹۷ را بررسی کردند.
رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری با حضور مدیران سازمان‌های تابعه شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر قم مورد بررسی قرار گرفت خاطرنشان کرد: بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم پس از بررسی کامل در کمیسیون‌های تخصصی در کمیسیون تلفیق نیز تصویب شد و در مجموع بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۷ شهرداری، ۳۵ روز زمان برد.
وی ادامه داد: پیشنهاد اولیه شهرداری برای بودجه سال آینده، ۲ هزار میلیارد تومان بدون احتساب فایناس و سهم ۱۵ سازمان برای سال ۱۳۹۷ بود که پس از بررسی‌ها فراوان، این بودجه با کاهش ۱۴۷ میلیارد تومانی به هزار و ۸۵۳ میلیارد تومان رسید.
جلالی عنوان کرد: در تصویب بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم، علاوه بر عملکرد شهرداری در سال ۱۳۹۶، وضعیت اقتصادی موجود نیز مورد توجه شورای اسلامی شهر قم قرار داشت.
وی با بیان اینکه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم بر مبنای واقع‌بینی تدوین شده است تصریح کرد: در سه سال گذشته، شاهد کاهش ساخت و ساز در شهر قم بوده‌ایم و به همین دلیل نیز امکان تحقق درآمد‌های نقدی و غیرنقدی به صورت کامل و صد در صدی مهیا نیست.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: در سال ۱۳۹۶ ارقامی در قالب اوراق توسط دولت بابت بدهی‌های دستگاه‌های دولتی به شهرداری پرداخت شد که لازم است از نمایندگان مجلس، استاندار و شهردار که تلاش کردند این اوراق جذب شود تقدیر و تشکر کنم.
وی  با اشاره به تفکیک لایحه بودجه در بخش جاری و عمرانی گفت: از مجموع لایحه بودجه مبلغ هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان عمرانی و ۳۹۵ میلیارد تومان جاری است بنا بر این نسبت بودجه جاری به عمرانی ۲۱ درصد به ۷۹ درصد است.
جلالی افزود: اگر جمعیت شهر قم را یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر در نظر بگیریم، سرانه هر نفر از بودجه عمرانی یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سرانه خدمات شهری به ازای هر شهروند ۱۱۶ هزار تومان است؛ همچنین از مجموع بودجه جاری ۱۴۵ میلیارد تومان صرف نگهداری از شهر و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز هزینه‌ مستقیم پرسنل است.
وی ادامه داد: از مجموع بودجه هزار و ۸۵۳ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۱۳۹۷، ۳۳۰ میلیارد تومان برای تملک و عرصه در مسیر پروژه‌های شهری، ۲۲۰ میلیارد تومان برای بخش حمل و نقل و روان سازی ترافیک و ۱۷۰ میلیارد تومان نیز برای توسعه و احداث فضای سبز در نظر گرفته شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه  لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم بر مبنای سیاست‌ها و اولویت‌های شهری تدوین شده است گفت: بودجه بندی سال ۱۳۹۷ بر مبنای بودجه عملیاتی و براساس برآورد قیمت تمام شده پروژه های عمرانی صورت گرفته است، همچنین ساز و کار کنترل و ارزیابی عملکرد شهرداری نیز در بودجه سال آینده پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه تملک اراضی پروژه‌ها باید پیش از شروع پروژه انجام شود تا زمینه احداث به موقع آن‌ها مهیا شود اظهار کرد: تملک محورهای شریانی و محورهای شهری مانند فاز ۵ عمار یاسر، ادامه بلوار جمهوری اسلامی، ادامه پروژه سمیه، زیرگذر امینی بیات، تقاطع خیابان احداثی با بلوار امام رضا (ع) و بلوار فردوسی با پیامبر اعظم از جمله اولویت‌های مهم شورای اسلامی شهر قم در تدوین بودجه سال ۱۳۹۷ بوده است.
جلالی گفت: نکته دیگری که در تدوین لایحه بودجه ۱۳۹۷ شهرداری قم مورد توجه شورای اسلامی شهر قم بود، توجه به امر سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است، همچنین پیش‌بینی ادامه بدهی‌های شهرداری شامل بدهی به بانک‌ها و پیمانکاران و عدم افزایش عوارض پروانه ساختمانی از ویژگی‌های مهم بودجه شهرداری قم در سال ۱۳۹۷ است.
وی تاکید کرد: توجه به اقتصاد مقاومتی و کنترل هزینه های جاری، توجه به حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، توجه به طرح‌های توجیهی پروژه‌ها، اتمام پروژه‌های نیمه تمام به ویژه بلوار ایت الله بروجردی از دیگر اولویت‌های بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم است.
رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه بیش از ۸۰۰ پروژه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ شهرداری قم پیش‌بینی شده است گفت: شفافیت در بودجه، تلاش در راستای عدالت شهری و کاهش میان حوزه‌های شهری از مسائلی بود که شورای اسلامی شهر قم به آن توجه داشت.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: تامین ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب اوراق خزانه توسط دولت و وصول ۱۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی و استانی برای اتمام پروژه مترو نیز از دیگر مواردی است که در بودجه سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی شده است.
منبع خبر: اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم