- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

تدوین پیش نویس قانون جامع خیریه دردستورکارکمیته ملی خیریه قرارگرفت

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به تشکیل کمیته ملی خیریه از سوی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: تدوین پیش نویس قانون جامع و کارآمد خیریه در دستور کار کمیته ملی خیریه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،آیت الله احمد مبلغی در اولین نشست تشکیل کمیته ملی خیریه با اشاره به اینکه خیریه خاطرنشان کرد:  به رغم آنکه دین مبین اسلام نسبت به انجام و توسعه “امور خیریه” بیشترین تاکید، کلان ترین نگاه، و نیرومندترین ادبیات را ارائه کرده است، امروزه این مساله بسیار مهم و زیرساختی دچار کاستی های مهمی از نظر حقوقی، تقنینی، فرهنگی، فکری، اندیشه ای و گفتمانی شده است.

وی با اشاره به اینکه خیریه از حیث اندیشگی و گفتمانی در وضعیت مطلوب و مقبولی قرار ندارد، گفت: لازم است حوزه و دانشگاه با نگاه به منطق خیریه در دین اسلام و ابعاد بسیار کلان و گسترده آن پا به میدان  اندیشه ورزی و گفتمان سازی  بگذارند.

آیت الله مبلغی ادامه داد: این دو نهاد همچنین باید، اندیشه های معطوف به خیریه را با نگاه به زمینه‌های عصری، چگونگی تطبیق آن بر  شرایط و مصادیق معاصر، چگونگی توسعه آن در جهان امروز و چگونگی جهت دادن آن به سمت حل مشکلات  بازسازی کنند.

*   خیریه در منطق دین

آیت الله مبلغی با طرح “فرادینی بودن متعلق خیر” گفت: در منطق قرآن، متعلق خیر را  باید گسترده گرفت تا آنجا که به آن به چشم یک امر فرادینی و مربوط به همه بشریت و حتی فراتر حیوانات، نگاه کرد.

 وی با طرح “ضرورت ایجاد روابط مسابقاتی متمرکز بر خیرات بین اتباع ادیان از نگاه قرآن” گفت: از دو آیه زیر این طرح به وضوح استفاده می شود:  یکی آیه شریفه: “وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا  فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ و دیگری آیه لكل جعلنا منكم شرعه ومنهاجا….. فاستبقوا الخيرات“.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه جامعه حضرت امام مهدی (عج) جامعه مسابقه بر خیرات است، گفت:  برخلاف تصور و ذهنیتی که می گوید در حکومت امام مهدی عنوان خیر بر فعالیت‌های درون جامعه اسلامی اطلاق می گردد، امام مهدی علیه الصلاة و السلام زمینه تحقق اصل قرآنی  “فاستبقوا الخيرات” را  در بالاترین سطح خود میان ادیان ایجاد می کند؛ اگر چه خیر در جامعه اسلامی بزرگ آن روز به صورت متنوع و متعدد و فراگیر و پویا تحقق می پذیرد. بنابراین تمرکز آن جامعه اسلامی بر خیر به معنای نفی خیر از سوی دیگران و یا نفی خیر بودن برخی از فعالیت‌های آنها نیست.  وی افزود: می‌توان گفت فراتر نوعی همگرایی بین اتباع ادیان در آن جامعه بر سر مسابقه در خیرات به صورت چشمگیر و بی سابقه شکل می‌گیرد و ظهور حضرت مسیح (ع)  به هنگام ظهور حضرت امام مهدی (ع) در آن جامعه  گشاینده راه فراروی جهان جهت  تمرکز بر خیرات از سوی مسلمانان و مسیحیان  است .

آیت الله مبلغی گفت: از دو آیه فوق استفاده می‌شود که در نزد ادیان دیگر نیز خیر وجود دارد و خیر امر مشترک بین  ادیان الهی است زیرا مسابقه بر خیرات توسط ادیان فرع بر وجود خیرات نزد آنها هست و این مهم است که ما خیرات را مقوله ای مشترک بین ادیان تلقی کنیم.

وی گفت: آنچه مشترک بین ادیان است یک خیر نیست بلکه مجموعه‌ای از خیر هاست چرا که قرآن از آن به خیرات تعبیر کرده است.

 وی افزود: آمدن الف و لام بر سر خیرات دلالت بر آن دارد که قرآن از اتباع ادیان می‌خواهد که بر همه خیرات مشترک فی مابین خود تمرکز  کنند و حالت مسابقه ایجاد  نمایند.

  وی همچنین  با بیان اینکه در ادبیات دینی، خیر معیار و شاخص است و منزلت هر فرد و هر شیء  به خاطر میزان خیری است که بر آن انطباق پیدا می کند، اظهار داشت: خیر هر اندازه که باشد باید به سمت انتشار و گسترش آن بیشتر به پیش برویم و هر چه خیر بیشتر باشد پدیده های انسانی بهتر، جنبه های الهی قوی تر، جامعه انسانی و دینی مستحکم تر  می‌گردد.

آیت الله مبلغی بیان داشت: از دیدگاه اسلام هر اندازه که خیر کمتر باشد آسیب های اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود.

*کاستی ها در زمینه خیرات

وی گفت در زمینه خیر با سه سنخ کاستی و نارسایی مواجه هستیم:  نارسایی ها و کاستی های فکری و گفتمانی، نارسایی ها و کاستی های فرهنگی و نارسایی ها و کاستی های حقوقی.

*کاستی های حقوقی

وی با اشاره به ضرورت پشتیبانی  قانون نسبت به خیر و توسعه آن گفت: در این زمینه با سه مشکل مواجه هستیم، اولا قانون با همه وجود در خدمت خیر و توسعه آن نیست، ثانیاً در قوانین موجود خلأهای های حمایتی  نسبت به خیر کم نیستند  ثالثا:  در مواردی حتی پاره‌ای از قوانین به جای آنکه تسهیل کننده خیر و فراهم آورنده شکل‌گیری آن باشند خود احیاناً به موانعی بر سر راه  خیر قرار گرفته‌اند.

* کاستی های فرهنگی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاستی های فرهنگی در زمینه خیر گفت: از نظر فرهنگی  هر پدیده، انسان و حرکتی تا مادام که فرهنگ متناسب با آن ایجاد نشود، نمی تواند تحقق بپذیرد.

آیت الله مبلغی خاطرنشان کرد: ما به قانون نیاز داریم ولی خود این قانون به فرهنگ نیاز دارد، اگر فرهنگ قانون نباشد قانون به ضد خود تبدیل می شود.

وی ادامه داد: خیلی از ما ظرفیت های خیر و خیریه داریم ولی در سطحی که دین و قرآن می خواهد نیست  چرا که دنیا و آخرت ما با خیر معنا پیدا می کند، متاسفانه ما این فرهنگ را امروز در سطح نازلی داریم و باید آن را توسعه دهیم.

*کاستی های فکری

وی با اشاره به کاستی های فکری و اندیشه ای در زمینه خیر گفت: از آنجا که اندیشه اساس کار است  و از طرف دیگر توسعه خیر و خیریه در این زمان نیاز به شناخت مصداق ها و حوزه های جدید خیر است، لازم است ما تلاش فکری و اندیشگی از یک طرف و تلاش در جهت سیاست گذاری از طرف دیگر را در ارتباط با خیر به انجام برسانیم همه این موارد به فعالیت فکری و اندیشگی و علمی نیازمند است.

 وی همچنین گفت: برای توسعه خیر  و گستردن چتر آن بر سر  فعالیت های اجتماعی و فرهنگی، نیازمند به ایجاد و تقویت گفتمان خیر داریم.

  وی ادامه داد: ما باید در امر خیر از دیگران جلو بیفتیم، ولی مسابقه در خیرات به معنای نفی کارهای خیر از سوی اتباع ادیان دیگر و حتی از سوی غیر اتباع ادیان نیست، چه آنکه خیر تحت هیچ شرایطی قابل نفی نیست.

آیت الله مبلغی تصریح کرد: حاتم طایی با وجودی که کافر بود ولی اهل نوعی از خیر بود و اسلام ارزش آن نوع از خیر را که او به آن دست میزد را نفی نکرده است بلکه تلقی به قبول کرده است، و همه چیز با این کارهای خیر قابل سنجش است.

کمیته ملی خیریه به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و با مشارکت برخی نهادها و دستگاه های ذی ربط به صورت رسمی آغاز به کار کرد و تدوین پیش نویس قانون جامع و کارآمد خیریه در دستور کار این کمیته قرار گرفت.

دکتر حسین گودرزی مسئول حوزه ارتباطات مرکز تحقیقیات اسلامی مجلس در این زمینه گفت: هدف از تشکیل کمیته ملی خیریه، توسعه، تعالی امر خیر در کشور و تهیه پیش نویس قانونی در این زمینه می باشد.

وی ادامه داد: این کمیته با حضور موسسات مختلف،  کارگروه ها  و مسئولان حوزه های اجتماعی تشکیل و بعد از آن پیش نویسی تدوین و بعد از کار کاشناسی به مجلس شورای اسلامی خواهد رفت.

در این نشست برخی مدیران از وزارت کشور، وزارت بهداشت، مجلس شورای اسلامی، کمیته امداد، بهزیستی، سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد خیریه آلاء حضور داشتند و نقطه نظرات خود را پیرامون این کمیته ابراز داشتند