تحول انقلابی در حوزه بهداشت توسط دولت تدبیر وامید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت:درقالب طرح طرح سلامت که توسط دولت تدبیر وامید در کل کشور از جمله استان قم اجرا شد ،یک تحول انقلابی در حوزه بهداشت صورت گرفت ووبرای بیش از ۶۰درصد جمعیت استان قم پرونده سلامت تشکیل شد. به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،دکتر ابوالفضل ایرانی خواه امروز در نشست […]

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت:درقالب طرح طرح سلامت که توسط دولت تدبیر وامید در کل کشور از جمله استان قم اجرا شد ،یک تحول انقلابی در حوزه بهداشت صورت گرفت ووبرای بیش از ۶۰درصد جمعیت استان قم پرونده سلامت تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم ،دکتر ابوالفضل ایرانی خواه امروز در نشست خبری که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار داشت: نظام جامع سلامت انقلابی در عرصه سلامت کشور و استان بوده است ودرقالب طرح طرح سلامت که توسط دولت تدبیر وامید در کل کشور از جمله استان قم اجرا شد ،یک تحول انقلابی در حوزه بهداشت صورت گرفت ووبرای بیش از ۶۰درصد جمعیت استان قم پرونده سلامت تشکیل شد.

وی افزود: در حوزه‌های زیرساختی در قالب طرح سلامت، تحولی انقلاب گونه در قم انجام‌شده که بیش از ۵۰۰ نفر نیرو در آن فعالیت کردند، طرح جامع سلامت نجات‌بخش استان در مسئله سلامت بوده که ۱۴۰ پایگاه برای آن در سطح استان در نظر گرفته‌ شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به روند اجرای نظام سلامت در استان قم گفت: برای ۶۰ درصد جمعیت استان قم پرونده سلامت تشکیل‌شده و کلیت این طرح باقدرت مورد انتظار در استان قم در دست اجراست، شروع اجرای نظام جامعه سلامت، طرحی کاملاً علمی بوده که امید می‌رود با همین وضعیت نیز ادامه داشته باشد.

دکتر ایرانی خواه ادامه داد: در حوزه آموزش وضعیت استان نسبت به سابق بسیار بهتر شده است، افتتاح و راه‌اندازی مجموعه پردیس با ۵۰۰ تخت خوابگاهی فاخر و مدرن ازجمله برجستگی‌های مهم و قابل‌توجه استان در سال‌های اخیر بوده است.

وی با اشاره به برخی از آثار نظام سلامت در استان قم عنوان کرد: وضعیت هتلینگ بیمارستان‌ها در قم در وضعت فرسوده و نامناسبی بود که این وضعیت نیز تا حدودی بهتر شده است، همچنین در مسئله پژوهشی نیز استان قم ارتقای بسیار خوبی پیداکرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: وزارت بهداشت با تمام امکاناتی که داشته صرفاً ۲۰ درصد سلامت مردم را می‌تواند تأمین کند و ۸۰ درصد سلامت مردم بسته به مراقبت‌ها و کارهای فرهنگی، آموزشی و اجتماعی شدن بحث سلامت است.

دکتر ایرانی خواه خاطرنشان کرد: در عید نوروز نیز دانشگاه علوم پزشکی خدمات مربوطه را به مسافران و مجاوران ارائه خواهد داد، همچنین طرح تحول سلامت پایدار خواهد بود، چراکه سیاستی دائمی در کشور است، باید در جهت افزایش خروجی این طرح حرکت کرد، ضرورت تأمین و تثبیت منابع پایدار بزرگ‌ترین چالش در اجرای نظام سلامت در استان است.

وی تأمین منابع پایدار را مهم‌ترین چالش در مسئله نظام سلامت دانست و عنوان کرد: در بودجه سال ۹۷ در حد قابل قبولی درخواست‌های ورزات بهداشت درزمینهٔ نظام جامع سلامت تصویب شد اما تأمین منابع پایدار هنوز هم دچار مشکل است، بدهی‌های سازمان‌های بیمه و دفترچه‌های بیمه سلامت ازجمله مشکلات دیگر طرح نظام سلامت است،

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: استان قم جزء پایلوت‌های کشوری در طرح پرونده الکترونیک قرار نگرفته است اما مقدمات آن در استان در دست اجراست، معرفی مستمر پزشکان به آزمایشگاه سطح شهر امری بوده که نظارت و تشدید بازرس‌ها در آن  می‌تواند مورد مطالبه باشد.

دکتر ایرانی خواه کمبود متخصصان سونوگرافی در استان را موردتوجه قرار داد و گفت: رویکرد دانشگاه علوم پزشکی قم در مسئله سونوگرافی افزایش متخصصان نیست بلکه آموزش تکنسین‌ها در این زمینه رویکرد اصلی است، مجوز استخدام ۱۵۰ کمک پرستار در سال ۹۷ گرفته‌شده است، بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی قم  تا سه سال دیگر آماده  بهره‌برداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان قلب با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با اشرافیت مراجع تقلید به‌صورت خیریه و در قالب بخش خصوصی بعد از بهره‌برداری به ارائه خدمات خواهد پرداخت و عملیات احداث آن در سال ۹۷ شروع و در طول مدت ۲ سال آماده افتتاح می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تأکید کرد: علوم پزشکی بخش‌های خصوصی درمانی استان را زیر نظارت و بازرسی قرار می‌دهد اما مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد، تعداد تخت‌های سوختگی استان از میزان استاندارد کشوری پایین‌تر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: در ۵ روز گذشته هزار و ۸۱ مورد بازرسی و نظارت از ۲۰ هزار واحد تحت پوشش در استان انجام‌شده که در قبال آن ۳ تن مواد غذایی فاسد معدوم شده است.

دکتر حسن ایزانلو  اظهار داشت: طرح تشدید نظارت‌ها در ایام عید نوروز بر واحدهای تحت نظر بیشتر خواهد بود.

وی افزود: طرح تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها در ایام عید نوروز بر مراکز بهداشتی، هتل‌ها، مراکز عرضه غذا، اماکن بین‌راهی، نمازخانه‌ها و سامانه‌های آب‌رسانی بیشتر از هر زمان دیگری انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در طرح تشدید بازرسی‌های عید نوروز ۵۵ نفر از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی به‌صورت تیم‌های ۳ نفره و به‌صورت شبانه‌روزی خدمات و بازرسی‌های خود ارائه می‌دهد.

دکتر ایزانلو با هشدار به واحدهای متخلف بهداشتی در ایام عید نوروز عنوان کرد: با تخلفات اثبات‌شده در این روزها برخوردهای شدیدی مانند تعطیلی یا معرفی به مراجع قضایی برخورد می‌شود، تعداد ۲۰ هزار واحد در قم تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد که ۲ درصد از این مراکز در ایام عید تحت نظارت و آزمایش قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: نظارت بر واحدهای آب‌رسانی، استخرها، و حوزه‌های مرتبط با آب و بهداشت به‌صورت جدی در ایام عید نوروز دنبال می‌شود و در ۵ روز گذشته هزار و ۸۱ مورد بازرسی و نظارت از واحدهای تحت پوشش در استان شده که در قبال آن ۳ تن مواد غذایی فاسد معدوم شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اهمیت طرح تشدید نظارت‌ها در دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کرد: طرح تشدید نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی قم تا  ۱۵ فروردین‌ماه سال ۹۷ ادامه خواهد داشت.

در ادامه رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم با اشاره به حوادث احتمالی چهارشنبه پایانی سال گفت: اورژانس بیمارستانی قم امشب در آماده‌باش کامل قرار دارد.

دکتر محمد شهیدی  اظهار داشت: مرکز فوریت‌های پزشکی استان آماده مقابله با حوادث و اتفاقات احتمالی در شب سه‌شنبه پایانی سال و ایام عید است.

وی افزود: مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم در ایام عید نوروز نیز به‌عنوان ستاد فرماندهی درمان در قم از سوی پدافند غیرعامل استان انتخاب‌شده که توجیهات و اقدامات موردنظر در این زمینه نیز انجام‌شده است.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم با اشاره به ظرفیت بالای استان در مبحث اورژانس هوایی گفت: اورژانس هوایی استان قم یکی از مجهزترین و بهترین اورژانس‌های هوایی در کشور بوده که امروز تبدیل به یکی از آزمایشگاه مدرن و مجهز برای اورژانس هوایی کشور شده است.

دکتر شهیدی ادامه داد:  به‌زودی پد جدید فرود بیمارستانی به بیمارستان امام رضا(ع) اضافه  می‌شود تا امکان فرود بالگردهای امدادی در این بیمارستان نیز ممکن شود، در تمام نقاط صعب‌العبور استان تمهیداتی برای ایجاد پدهایی برای نشست بالگردهای امدادی دیده‌شده است.

وی با اشاره به حوادث احتمالی شب سه‌شنبه پایانی سال در قم تأکید کرد: در تمامی مکان‌هایی که نیروهای آتش‌نشانی مستقر باشند آمبولانس‌های دانشگاه علوم پزشکی نیز مستقر می‌شوند تا در صورت وقوع هرگونه مشکلی، خدمات ایمنی و درمانی لازم را انجام دهند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم تصریح کرد: آموزش‌ها و توجیهات لازم به نیروهای امدادی برای مبارزه و مقابله با هرگونه حوادث ناشی از سوختگی، انفجار و اموری ازاین‌دست که ممکن بوده در حوادث امشب به وجود آید به نیروها داده‌شده است.

دکتر شهیدی خاطرنشان کرد: جزوات آموزشی برای فرهنگ‌سازی در برابر اتفاقات چهارشنبه پایانی سال در سطح مدارس استان توزیع‌شده است، و در هر مسئله‌ای که خانواده‌ها حضور پیدا کردند میزان و آمار تلفات کاهش پیداکرده است، نظارت خانواده‌ها بر عملکرد فرزندان بهترین راه‌حل کنترل حوادث امشب می‌تواند باشد.

وی با اشاره به آمادگی‌های مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم در برابر حوادث احتمالی امشب تأکید کرد: اورژانس بیمارستانی استان امشب در آمادگی کامل قرار خواهد داشت، همچنین در ۵ شنبه پایانی سال نیز به دلیل تراکم جمعیت در آرمستان ها، اورژانس بیمارستانی در این بخش نیز مستقر می‌شود.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم ادامه داد: استقرار اورژانس بیمارستانی قم در مسجد جمکران و حرم مطهر نیز در ایام نوروز بیشتر می‌شود، چراکه تراکم جمعیت در این روزها بیشتر از ایام دیگر است، همچنین پایگاه اورژانس ۱۱۵ نیز به‌زودی در نزدیک‌ترین محل مشرف و نزدیک به حرم مطهر مستقر می‌شود.