- پایگاه خبری رهپویان قم - https://rahpooyan-qom.ir -

تجلیل از خبرنگاران نو آموز درآستانه روز دانش آموز

اولین نشست آزاد اندیشی وتقدیر از خبرنگاران فعال پانا در پائیز سال ۱۳۹۶ به مناسبت هفته مطبوعات وروز دانش آموز، با حضور مسئولان کشوری و استانی و عموم خبرنگاران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری رهپویان قم به نقل از خبرنگار خبرگزاری پانا،اولین نشست خبری آزاداندیشی و تقدیر از خبرنگاران فعال پانا در سال ۱۳۹۶ با حضور حمزه ای معاون پرورشی و قائم مقام شورای سازمان دانش آموزی ،پورمحمدیان مدیر سازمان دانش آموزی استان قم ، جنتی سرپرست خبرگزاری پانا ،کبابی و بمانی از پیشکسوتان در عرصه ی خبرنگاری وعموم خبرنگاران برتر پانا برگزار شد .
در ابتدا حمزه ای معاون پرورشی و قائم مقام شورای سازمان دانش آموزی حرفه ی خبرنگاری را یک حرفه ی فنی دانست و خود را از صحبت کردن بدون اطلاعات کافی در مورد این حرفه منع کرد .
وی عنوان کرد : هدف از ایجاد شاخه ی خبرنگاری پانا در سازمان دانش آموزی ،به عنوان هر مدرسه یک خبرنگار است و هر خبر نگار در مدرسه باید ارتباط خود را با جامعه بیشتر کند و باید تمامی خبر نگار ها صادق باشند زیرا خبرنگار رابطی است برای رساندن حرف مردم به گوش مسئولان و باالعکس پس مردم خبرنگار را امین خود قرار می دهد و علاوه بر آن قبل از انتشار هر خبر منبع خبری آنها در جیب مردم است ،پس بنابر این خبر نگار باید صادق باشد و امروزه در جهان هیچ اطلاعاتی را نمی توان پنهان کرد زیرا رسانه پر سرعت است و اخبار را ثانیه ای انتشار میدهد و صدای خبرنگار صادق ، رساتر از تمامی صداها در دنیا است و یک خبر نگار به قدری قدرت دارد که قلم او می تواند رویکرد یک کشور را نسبت به نظام تغیر دهد و میتواند در آینده تحول ایجاد کند.
وی در ادامه افزود :خبرنگار باید در ایجاد سوال دقت بسیاری خرج کند و نباید سوالات کلیشه ای و تکراری خود را خرج کند زیرا مهم ترین سوال در امروزه پرسش ایجاد تحولات و تغییرات در جامعه است و قبل از انجام هر مصاحبه، خبرنگار باید بر اطلاعات شخصی هر فرد مسلط باشد و نباید ملاحضه گر باشد و خبرنگار باید نسبت به قوانین موجود در نظام و فرهنگ و دین حساس باشد و نباید خود را دست کم بگیرد .
وی در پایان خبرنگاری را یک حرفه ی پر سود و پر ضرر دانست و عنوان کرد : هر سود و ضرر موجود در خبرنگاری بسته به میزان سواد و تجربه ی افراد در د و شما دانش آموزان خبرنگار نباید خود را دست کم بگیرید زیرا از مابقی دانش آموزان یک قدم جلو تر هستید پس موظفیم بخاطر آبادانی وطن صادقانه تلاش کنیم و حتی خبرنگاری افتخاری را نیز یک افتخار بدانیم .
در ادامه پور محمدیان مدیر سازمان دانش آموزی استان قم ضمن عرض تشکر از خبرنگاران و مسئولان جهت شرکت در برنامه وپذیرفتن دعوت سازمان دانش آموزی صحبت های آغازین خود را اینگونه بیان کرد: صحنه ی عاشورا یک صحنه ی دلخراش و دردناک است و ما بادی شجاعت و فداکاری و وفاداری را از شهدا ی کربلا بیاموزیم و از صحنه ی عاشورا درس بگیریم و زنده ماندن حادثه ی کربلا بعد از ۱۴۰۰ سال بدلیل انتشار اخبار به روز بدست امان سجاد (ع) و حضرت زینب کبری (س) بوده است که این ،بیانکر و نشان دهنده اهمیت خبر و نشر صحیح و درست خبر است .
وی ادامه افزود : رهبر معظم انقلاب در خصوص نحوه ی تربیت دانش آموزان اشاره میکند که: باید انسان های شریف ،دانا ،با استعداد های جوشان ، دارای ابتکار ،دارای اخلاق نیک انسانی ،دارای شجاعت ،قدرت خطر پذیری ، ورود به میدان های جدید بدون هیچ حقه ی خود کم بینی یا خود برتر بینی ، انسان های دلداده به خدای متعال و نیکی به قدرت الهی ودارای توکل کامل ، انسان های بردبار و حلیم ، انسان های خوشبین و انسان های امیدوار تربیت کنید.

وی سازمان دانش آموزی را به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی با مقررات خاص و تحت نظارت آموزش و پرورش با هدف تربیت اجتماعی دانش آموزان و چند محور مهم دانست که این محور ها عبارتند از :۱:ایجاد تشکل دانش آموزی که در این گروه ها علاوه بر آموزش مسائل تربیتی وسیاسی دانش آموزان در سطر یاور مربی و کمک مسئول قرار میدهند.۲: استعداد یابی ۳: آموزش و توانمند سازی همانند اردوها ی ملی که امسال در سطح کشور برای ۱۶۰۰۰ مربی و دانش آموز اجراشد ۴: سازمان نشاط بخشی و کریان سازی تربیتی همانند اجرای برنامه ی سپاس مربی به صورت نمادین در سطح مدارس و حتی در سطح ادارات که احترام به اشخاص را به دانش آموزان یاد آوری میکند و برگزاری اعتکاف های دانش آموزی و اردوهای عتبات عالیات کن با عنوان حلقه ی عضاق نیز در این دسته هستند .
۵: تربیت اقتصادی دانش آموزان که علاوه بر مسئولیت پذیر کردن دانش آموزان ،باعث حذب افراد دیگر نیز می شود و هدف ما در سازمان دانش آموزی تنها تربیت دانش آموزان وتبدیل استعداد های بالقوه آنها به استعداد بالافعل است.
وی در پایان با بیان امورات انجام شده در سال گذشته در سازمان دانش آموزی و آرزوی موفقیت برای تمامی خبرنگاران وبیش تر درخشیده شدن آنها در سطح جامعه و کشور سخنان خود را به پایان رسانید .
این برنامه با تقدیر از اساتید حاضر اعم از خبرنگاران فعال،مربیان و مدرسان به پایان رسید .
در آخر پورمحمدیان، از کلیه عزیزانی که با انتقال تجربیات خود به دانش آموزان از جمله آقایان حمزه ای  ،بمانی  و کبابی ،باعث پویایی خبرنگاران دانش آموز شدند،تقدیروتشکر کرد.

شایان ذکر است که روز دانش آموز در ۱۳آبان است وچون در آن روز برای دانش آموزان برنامه های متنوعی وجود دارد،مسئولان برگزار کننده ،این مراسم را کمی جلوتر انداخته تا در دومناسبت مهم ،هفته مطبوعات وروز دانش آموز ادغام شود واین مراسم تجلیل را کمی زودتر ودر این روز برگزار کنند.

زهرا ماشااللهی